Obok Biniendy, którego brzoza uginała się jek rozgotowany makaron i NIAR wedug ktorych miała wytrzymałść bezy niebagatelny wkład w marnotrawienie pieniędzy z naszych podatków mieli uczeni z Wojskowej Akademii Technicznej bowiem skonstruowany przez nich dron osiąga predkości rzędu 140 km/h więc militarnie można by go zastosować do zwalczania taczanek na popasie.
Pod koniec Załącznika 11 znajdujemy zdanie, że nastapiło "zgniatanie przedniej części kadłuba" więc można pisać o prototypie antytaczankowej amunicji krążącej, tym bardziej że zgniatanie zostało poprzedzone krążeniem nad lotniskiem.
Najpierw powtórka z hisorii - niezbędna ponieważ wszystkie dzieła Macierewicza miały swój poczatek w internecie z tego większość na Salonie24, który też był najwiekszą wylęgarnią obecnych i skruszonych członków podkomisji.
A-Tem - ekspert maskirowczyków* od lotnictwa i innych technik zaszczepił docentowi Witakowskiemu - maskirowczykowi okresowo ukrywającemu swoje preferencje co na chwilę otwarło mu podwoje do podkomisji Macierewicza - ideę powstrzymania przechylania samolotu poprzez wprowadzenie go w ślizg przy użyciu steru kierunku. Witakowski wniósł to jako posag do podkomisji - "niby nic, a tak to się zaczęło" ** - najpierw było zamówienie do IL - trzeba przyznać, że wykonane rzetelnie choć "model skonstruowany w WAT niestety był niesymetryczny co jak raz najbardziej ważyło na tych właśnie wynikach. "
Kolejny model też albo jest niesymetryczny albo odwybuchnięcie fragmentu skrzydła celowo nastąpiło w niesymetrycznej konfiguracji.
Gdyby na podstawie badań takiego modelu autorzy zamierzali obalać oficjalną wersję przebiegu katastrofy, samo to przekreślałoby ich wysiłek. Ale nie chcą albo im się nie udaje - opis eksperymentu w Zalczniku 11 kończy zdanie "Pomimo pełnego wysterowania lotek oraz steru kierunku w prawą stronę model zaczął ponownie powiększać kąt przechylenia oraz kąt odchylenia w lewą stronę, zbliżając się do granicy strefy przewidzianej dla lotu, jednocześnie szybko tracąc wysokość. Widząc to operator uruchomił system spadochronowy modelu ..."
Ilustruje to taki wykres katów.
Konkluzja z załącznika stoi w ewidentnej sprzeczności z odwołaniem w raporcie do rzeczonego załącznika "Eksperyment dowiódł, że największy wpływ na zahamowanie obrotu samolotu ma wprowadzenie go w ślizg" ponieważ zahamowanie obrotu w ogóle nie nastąpiło więc tym bardziej przez wprowadzenie w slizg. (zapewne nastąpiło po przyziemieniu ale w Smolensku też to miało miejsce).
Głębszej analizy warte są kolejne parametry lotu w czasie bezpośrednio poprzedzającym odwybuchnięcie skrzydła sprężynowym materiałem wybuchowym ***
Tu widać już znacznie poważniejsze różnice. Rzeczywista kolizja z brzozą miała miejsce w czasie wznoszenia samolotu a zmyślone przez podkomisję odwybuchnięcie skrzydła 100 metrów przed brzozą w czasie już tylko minimalnego zniżania tymczasem na lewym górnym wykresie widać, że w momencie sprężynowego odwybuchnięcia fragmentu skrzydła model dosyć ostro się zniżał (ok. 6 m/s przy czyli pod kątem ok. 13 st.). Podobnie rzecz ma się z przeciążeniem pionowym - zarówno w czasie rzeczywistej kolizji z brzozą jak i podkomisyjnego odwybuchnięcia przeciążenie pionowe Az wynosiło 1,25 - 1,3 g a w WATowskim eksperymencie sprężynowego odwybuchnięcia 0,25 g co oznacza znikomą siłę nośną. Autorzy załącznika nie tłumaczą, dlaczego dla modelu założono jak raz takie parametry początku eksperymentu.
W każdym razie po sprężynowym odwybuchnięciu kawałka skrzydła model też wykręcił beczkę i - mimo spadochronu - rozbił się czyli kilkaset tysiecy lub kilka milionów pochodzących z naszych kieszeni utopiono w beczce z błotem.
_________________________
* Hipoteza maskirowki przyniosła Salonowi24 pod jego poprzednimi właścicielami spory sukces marketingowy. Notki FYMa (Przywara), Rolexa (Pernak) i jeszcze paru innych anonimowych blogerów o uprowadzeniu delegacji osiągały gigantyczną klikalność aż do czasu uprowadzenia przez pielęgniarzy samego guru.
** "Pa-pa-pa-pa-ra-pa-pa-pa-pa-ra
Pa-pa-pa-pa-ra-pa-pa-pa-pa
Pa-pa-pa-pa-ra-pa-pa-pa-pa-ra
Pa-pa-pa la-la-la-la-la-la-la-la-la"
*** Sprężyna wybuchowa