Notka jest przeznaczona do działu "katastrofa smolenska.'
W pionie samolot jest sterowany albo wychyleniem kolumny wolantu albo pokrętłem "СПУСК-ПОДЬЕМ". W drugim trybie kolumna wolantu sama porusza się zgodnie z pozycją pokretła. W tym trybie położenie mechnizmu trymerowania (linia niebieska) jest synchroniczme z wychyleniem kolumny wolantu (linia żółta) . Pozwala to ustalić moment, w którym piloci zaczęli ściągać na siebie wolant.
Przeanalizujmy wykresy parametrów lotu z raportu KBWL dotyczące 55 sekund przedostaniej minuty i pełnej ostatniej. czyli już po wysunięciu klap do ostatecznej pozycji. Widać że wykres kąta natarcia (drugi od góry, czerwony) jest niemal dokładnym lustrzanym odbiciem wychylenia kolumny wolantu (czwarty, żółty). W tym momencie warto przypomnieć że kąt natarcia jest przez Biniendę, Nowaczyka, Dąbrowskiego i Jorgensena notorycznie nieodróżniany od kątą pochylenia (pierwszy od góry, brązowy) oraz kąta wznoszenia. który nie jest mierzony a więc nie ma go na wykresach. Wykreślenie ich po sprowadzeniu do wspólnej skali (regresją liniową) lepiej uwidocznia, że zmianom wychylenia kolumny wolantu towarzyszy proporcjonalna do nich zmiana kąta natarcia. Chwilowe odchylenia od tej reguły łatwo tłumaczy się prymitywną metodą pomiaru kąta natarcia przy pomocy skrzydełka umieszczonego na dziobie samolotu oraz sposobem dochodzenia do nowego położenia równowagi.
W jednej z wcześniejszych notek opisałem związek przeciążenia pionowego z prędkością oraz kątem natarcia a poźniej pokazałem wykres tego związku dla konkretnego przypadku smoleńskiego. Skoro taki związek wynika z teorii oraz pośrednio został pokazany wcześniej warto zobaczyć na wykresie bezpośredni związek przeciążenia pionowego i prędkości z wychyleniem wolantu.
Swój wkład w tę odsłonę zakończę opinią iż jezeli komuś zależało na sprawdzeniu wiarygodnosci oficjalnej wersji to jakieś podobne do tej analizy parametrów powinien wykonać.
Komentarze