SNAFU SNAFU
213
BLOG

22 czerwca 1812 i 22 czerwca 1941

SNAFU SNAFU Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

Dziś rocznica dwóch napaści na Rosję. Napoleona i Hitlera. Obaj głupio zaczynali, bo skoro chcieli wygrać (no bo przecież nie zamierzali przegrać!), to powinni byli zacząć wcześniej. Podobno Hitler zamierzał już w majuacząć, ale nagła konieczność interwencji w Jugosławii skłoniła go do zmiany daty na późniejszą. Tak gdzieś przeczytałem -- ale, czy to prawda, to nie umiem powiedzieć.

Dlaczego i Napoleon i Hitler ostatecznie przegrali z Rosją, to dziś dobrze rozumiemy. Natomiast do dziś nie jest całkiem jasne, dlaczego na początku kampanii Hitlera Rosja poniosła cała serię katastroficznych wręcz porażek (i jeszcze kilka w 1942 roku). Ta sprawa wciąż intryguje historyków i jakoś żaden nie potrafił podać prostego wytłumaczenia.

Wiktor Suvorov utrzymuje, że Hitler uprzedził o kilka tygodni zamierzona przez Stalina napaść na Rzeszę. RKKA, czyli Armia Czerwona, zajmowała pozycje wyjściowe do ataku -- a to wymagało kompletnie innego skonfigurowania sił, niż w przypadku przygotowywania do odparcia agresji. No i z tego powodu, jak utrzymuje Suvorov, Rosjanie się kompletnie pogubili. Rzeczywiście można znaleźć wiele argumentów na poparcie tez Suvorova -- wielu poważnych historyków (np. niejaki David Glantz, którego szereg książek ja z mozołem przeczytałem) jednak się z nimi w pełni nie zgadza.  Nikt w zasadzie nie próbuje zaprzeczać, że Stalin nie miał w planach napadu na Rzeszę -- jednak  twierdzą, że Stalin nie zamierzał zaczynać w lipcu 1941, tylko w roku 1942, lub jeszcze później. Jak argumentują, w 1941 roku RKKA była wciąż była w stadium radykalnej reorganizacji i Stalin musiał sobie zdawać sprawę z tego, że w lipcu 1941 RKKA wciąż nie była gotowa do podjęcia ofensywy na wielka skalę.

Ale czy historycy kiedyś wreszcie osiągną zgodę w danej sprawie, to trudno dziś przewidzieć...

A co do Suvorova, choć może się mylił w kwestii zaplanowanej przez Stalina daty, to jednak jego hipoteza "lodołamacza" (którą to rolę miał pełnić Hitler) wydaje się bardzo rozsądna.

Proszę ten tekst umieścić w dziale "Historia". 





 

SNAFU
O mnie SNAFU

Fizyk-dośwadczalnik weteran, taki, co to "z niejednego reaktora neutrony wykorzystywał". Od pewnego czasu już tylko działający na niwie dydaktycznej w amerykańskiej uczelni. Własnie amerykańskośc tej uczelni skłania mnie ku S24, bo strasznie mi brakuje kontaktu z polską mową. Pisywałem przez wiele lat w "Dziale Nauka", ale ostatecznie zadecydowałem, że jako szanujący się fizyk, już tam nie moge się wiecej pojawiać. Dział ów został bowiem straszliwie zapaskudzony przez liczne pseudonaukowe indywidua (podobnie, człowiek ucieka z pokoju, w którym ktos narzygał lub zrobił kupę na środku). A ponieważ interesuję się historią (głownie wielkich konfliktów w okresie ostatnich 200 lat), to próbuję swych sił w Dziale "Historia" -- czasem też w Dziale "Enegetyka", bo akurat kazą mi wykładać m. in. o OZE.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura