Aktualizacja notki
https://www.salon24.pl/u/niegracz/992288,znikniecie-i-odnalezienie-rejestatora-k3-63-kompromituje-mak-i-komisje-laska
Wg raportu MAK skrzynki rejestratora K3-63 - "nie odnaleziono"...
Załącznik nr 2 (pkt 2.1) do raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego :
„Na miejscu wypadku 10.04.2010 r. zostały odnalezione następujące rejestratory samolotu Tu-154M: katastroficzny MŁP-14-5, eksploatacyjny KBN-1-1, kaseta pamięci ATM-MEM15 (odnaleziona w szczątkach rejestratora ATM-QAR).
Rejestrator K3-63 nie został odnaleziony na miejscu wypadku”.
A tymczasem po latach odnalazł zauważalny, widoczny fragment Obudowy, zamocowania tego rejestratora bloger Kenam:
-Czyli specjalnie go nie szukano, nie starano się znaleźć?
Przecież ruscy wiedzieli czego szukać: po katastrofie najważniejsze jest odnalezienie rejestratorów.
A może znaleźli szybko i zlikwidowali taśmę.
.......
Przy zderzeniu o małej energii - jak to określił dr Lasek dodatkowo - jak to określono w raporcie " zamortyzowanym przez miękki teren i krzaki" rejestrator zabudowany w podłodze, a więc dodatkowo chroniony - na pewno by przetrwał.
Stan zniszczenia pokazany na zdjęciach nie odpowiada "zderzeniu o małej energii" tym bardzie,j że ten rejestrator był zamontowany w podłodze ; tak więc w procesie destrukcji kadłuba podłoga winna pozostać w najlepszym stanie a sam rejestrator chroniony było nie tylko przez konstrukcje podłogi ale i konstrukcję foteli.
Skąd wiadomo ,że musiałby przetrwać ?
- przede wszystkim wynika to wiedzy z fizyki i wytrzymałości materiałów.
Prz tych przeciążeniach jakie działałyby w podłodze , w konstrukcyjnej "kieszeni: która dodatkowo chroni rejestrator , przetrwał by on w całosci, gdyż przeciażenia były by rzędu 20 g a siły z nich wynikające daleko za małe by istotnie uszkodzić rejestrator.
Przykład z katastrofy w której taki rejestrator przetrwał bez problemu:
По данным комиссии, находящийся на высоте 9000 метров авиалайнер перешёл в крутое пикирование с левым разворотом. Он развернулся на 266°, когда на скорости 950 км/ч под углом около 70—75° и с левым креном врезался в кукурузное поле между сёлами Лиховка и Заполички Верхнеднепровского района Днепропетровской области на расстоянии 9 километров левее трассы и взорвался
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%A2%D1%83-124_%D0%BF%D0%BE%D0%B4_%D0%94%D0%BD%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BC
Samolot Tu-124 zderzył się z ziemią z prędkością 950 km/h przy czym nastąpił wybuch;
Однако на параметрическом регистраторе (К3-63) записи отсутствовали[2].
Stwierdzono brak zapisów na rejestratorze K3-63.
I drugi podobny przypadek:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%A2%D1%83-134_%D0%BF%D0%BE%D0%B4_%D0%A7%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%BC
Samolot Tu-134 podczas lotu próbnego na wysokości 10 km i prędkosci 0,86 Macha utracił sterowność - prawdopodobnie uszkodzenie steru przy zbyt gwałtownym manewrze- i zwalił się na ziemię.
Rejestrator K3-63 odnaleziono w szczątkach samolotu ; zapisów nie było , gdyz nie był załączony.