http://www.plar.pl/NewsImg/101/101-1303.pdf
Końcówka skrzydła została znaleziono za ulicą Gubienki , w kępie drzewek.
Żółtą linią przerywaną zaznaczyłem hipotetyczny tor lotu końcówki - raz w rzucie na ziemię, dwa: tylko orientacyjne zaznaczenie toru lotu w powietrzu- wg jednej z wersji końcówka urwała przewody , stąd winna była na tym odcinku być na tej wysokości. Tor lotu jest prawie prostopadły do ulicy Gubienki a równolegle do niej szła linia energetyczna ze słupami, stąd taki winien być kierunek lotu końcówki skrzydła.
..Jednak- na drodze lotu końcówki o długości ponad 6 m są drzewa, gałęzie i brak śladów botanice, co w zasadzie wyklucza narrację MAK/Laska.
Cz.II
Ciekawa obserwacja z cytowanego opracowania:
Ponieważ końcówkę skrzydła znaleziono 111 m za brzozą, co odpowiada właśnie 1,5 s ruchu z prędkością 75 m/s, oznaczałoby to, iż upadła ona na ziemię praktycznie pionowo w dół (z odchyleniem na północ). Pamiętajmy jednak, iż analizując lot końcówki należałoby uwzględnić fakt, że przed uderzeniem w ziemię mogła się ona dostać w strumień gazów wylotowych z silników.
Rzeczywiście, jak by to mogło wyglądać ???
Np. tak
Skoro tak, to dotychczasowe obliczenia toru lotu, np. wykonane przez prof. Artymowicza- nadają się do kosza.
Cz.III
Wake turbulence:
Hipotetyczny lot końcówki zakłóciłyby potężne turbulencje po przelocie samolotu ( oprócz samego ciągu silników dokładają się do nich oderwane strugi powietrza z opływu kadłuba i skrzydeł)
- Jak duże są to siły ?
- Tak wielkie , że potrafią zakłocić lot i zwalić na ziemię nawet spory , kolejny samolot zniżający się w pobliżu trajektorii poprzedzającego- nawet minutę czy dwie po...
On 30 May 1972 Delta Air Lines flight 9570, a DC-9 narrow-body jetliner, crashed at the Greater Southwest International Airport in Fort Worth, Texas, while performing touch-and-go landings behind a much-larger DC-10 widebody.
The DC-9, which was landing behind the heavy DC-10, started to roll uncontrollably on short-final approach and struck the runway with its right wing, destroying the aircraft and killing the four people aboard. Investigators said wake vortex turbulence from the DC-10 caused the crash, and as a result the FAA created new rules for minimum following separation from large aircraft.
Np. w 1972 roku zniżający się do lądowania samolot DC-9 zaczął w pewnym momencie przechylać się w sposób niekontrolowany i spadł na pas , samolot został zniszczony a 4 osoby zgineły; samolot lądował tuz po większym DC-10 , wpadł w obszar turbulencji wywołany jego przelotem.
https://www.intelligent-aerospace.com/commercial/article/16542531/the-unseen-airport-killer-nasa-works-to-mitigate-the-potentially-deadly-effects-of-wake-vortex-turbulence
Uzupełnienie na podstawie nowych zdjęć:
Końcówka wg oficjalnej wersji leciała " w głąb zdjęcia pod skosem w prawo"
-jak widać szybko powycinano drzewka , które mogły stać na drodze hipotetycznego lotu"
Czy jednak końcówka mogła poruszać się z tej strony ?
To widok z drugiej strony- z tej w którą wg narracji MAK poruszała się końcówka; nie widać by "lądowanie" było specjalnie dynamiczne.
A to znane powszechnie zdjęcie , przedstawiające końcówkę w położeniu w jakim ją znaleziono:
- skoro slot nasunął się za cienki pieniek drzewka to ruch końcówki musiał być z przeciwnej strony niż wg narracji MAK/Laska, lub prawie pionowo z góry; ale powolny.
Uzupełnienie II.
Dziwne uszkodzenie pnia drzewka; skośnie - skos od strony przeciwnej niż hipotetyczny kierunek upadku wg narracji MAK; dodatkowo to uszkodzenie jest od strony przeciwnej drzewek o które jest oparta końcówka.
A tu uszkodzenia tak jakby ze zsuwania sie z góry dodatkowym nasunięciem slotem " w głąb zdjęcia" - przeciwnie do hipotetycznego kierunku ruchu wg narracji MAK/Laska.