Raport końcowy - Załącznik nr 2. Opis i analiza pracy systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101
23/53
Wnioski dotyczące pracy układu ABSU:
cytuję:
" 8) Samolot w momencie podjęcia przez dowódcę statku powietrznego decyzji o odejściu na
drugi krąg zniżał się z prędkością opadania 6,2 m/s.
Wykonanie tego manewru (przy założeniu, że procedura przeprowadzona byłaby prawidłowo – właściwy kąt natarcia,
praca silników na zakresie startowym)
wymagało zainicjowania procedury na wysokości
powyżej 35 m nad przeszkodami terenowymi.
Tymczasem manewr został zainicjowany na faktycznej wysokości poniżej 20 m nad poziomem odniesienia !!!
To samo twierdzi MAK:
oraz potwierdził wynik eksperymentu na symulatorze:
wynik próby na symulatorze:
5.4.Попытка в рамках тренажёрного эксперимента произвести уход на второй круг при снижении с вертикальной скоростью -7...-8 м/с с высоты 20 м закончилась столкновением с землей.
Próba odejścia z wysokości 20 m przy zniżaniu z prędkością 7-8 m/s zakończyła się zderzeniem z ziemią.
https://aviation-is.better-than.tv/tu-154m_101/report_trenazher.pdf
To samo stwierdza Prokuratura:
Potwierdził to też w swej notce
-profesor astrofizyki z Uniwersytetu w Toronto- Paweł Artymowicz:
Jednak piloci PLF 101 zaczęli awaryjne odejście mocnym pociągnięciem sterów właśnie dopiero na wysokości ~20 m nad ziemią, w chwili odzyskania kontaktu wzrokowego z terenem.
******
Podsumowanie:
wg komisji Laska samolot Tu-154 winien był uderzyć w ziemię przed brzozą.