quwerty quwerty
925
BLOG

O możliwości sfałszowania danych zniżania Tu-154 oraz weryfikacja dźwiękowa.

quwerty quwerty Polityka Obserwuj notkę 9

   Jest wiele niewyjaśnionych kwestii odnośnie parametrów zniżania, w tym najważniejsze:

1. zniżanie na tzw.  małym gazie, niskich obrotach silników 

( Ok. 8:39:55 następuje nagły spadek mocy silników
obroty turbin niskiego ciśnienia spadają z 67,2% do ok 40% po dalszych sekundach do33,8%;
taki zniżanie przy małym gazie  trwa  ok 40 sekund , prawie do końca, do rozpoczęcia manewru  go-around).

Uwaga: ( При заходе на посадку в аэропорту Норильск самолета Ту-154М установка
двигателей  на  малый  газ  в  районе  БПРМ  привела  к  уменьшению  скорости  к  моменту
касания  на  40  км/ч  за  11  с.

Samolot Tu-154M - katastrofa w Norylsku  przy podejściu do  lądowania- po obniżeniu obrotów do "przelotowego  małego  gazu"  zmniejszył  wskutek  tego prędkość  o 40 km/h w ciągu  11 sekund'  komisje nie wyjaśniły  dlaczego Tu-154 w Smoleńsku  przy bardziej zmniejszonym ciągu w okresie  40 sekund zmniejszył  prędkość   tylko o  kilkanaście km/h)


nigdy nie praktykowane , szczególnie na odcinku poniżej  200m ( doganiać ścieżkę od góry można od biedy na małym gazie, ale potem trzeba już ustabilizować parametry szczególnie pilotując samolot Tu-154, który jest  bardzo wrażliwy na rozbalansowanie w kanale podłużnym , falowanie  lotu , które  bardzo trudno skorygować na tak małych wysokościach w konfiguracji do lądowania)


 samoloty Tu-154 i prawie bliźniaczy Boeing 727   zawsze zniżają się  po ścieżce , lądują  przy  obrotach  N1 rzędu 70-75%

KND -N1 obroty turbiny niskiego ciśnienia

KWD-N2 obroty turbiny wysokiego ciśnienia

( podałem ponownie te określenia- dla uniknięcia nieporozumień )Tabela: obroty silnika N1 i N2 w poszczególnych reżimach pracy:


image


można tego posłuchać w wielu nagraniach z lądowania ( charakterystyczny świst)

np. Boeing 727, od 0:52

https://www.youtube.com/watch?v=wGHpm_OmTvU

lub: od 1:10 

https://www.youtube.com/watch?v=5tNRMxD528w

można  to zobaczyć dla Tu-154 na tablicy przyrządów , gdy na zegarach obrotów przy wejściu  w glissadę  i wypuszczeniu mechanizacji  obroty rosną w kilka sekund  z 60  do ok. 75 procent ( 3 zegary na środku tablicy) od ok. 5:58

https://www.youtube.com/watch?v=FryFGgJ-xVU

inny Tu-154, od 12:14, wzrost obrotów w kilka sekund przy wypuszczeniu  mechanizacji  , klap na glissadzie

https://www.youtube.com/watch?v=T8_c23uZPKM


kolejny Tu-154, od 1:21 - komenda "mały  gaz"  pada wyraźnie, ale dopiero na wysokości  8  metrów  nad ziemią...(3:55)

https://www.youtube.com/watch?v=oKe06Vv-0Lw




a wg narracji MAK/Laska  załoga Tu-154 rzekomo  aż do próby  odejścia na  drugi  krąg zniżała  się  przy  obrotach silników:mały gaz


2. zmiana  kąta  zniżania Tu-154 w Smoleńsku  w punkcie ok 3150 m od pasa

 Do tego miejsca zniżanie - wg danych MAK/Laska przebiegało w miarę bezpiecznie; samolot celował mniej więcej w początek pasa

i nagle... samolot zmniejsza prędkość, a nie zmniejsza prędkości  zniżania; stąd zmienia się nachylenie  toru lotu i samolot celuje w miejsce  znacznie  przed pasem...

image

jak pokazuje  górna czerwona strzałka, gdyby kontynuowali zniżania tak jak do punktu 3150 m; to zbliżali by się do pasa tolerancji ścieżki zniżania a czerwona strzałka celuje w miejsce niedaleko przed pasem; te odchyłki można by było jeszcze skorygować.



 Jednak w punkcie 3150 m nagle samolot zaczyna zniżać się szybciej.

- Dlaczego , jaki był sens???

- Jaki był sens zmiany kąta zniżania ?

- Czy rzeczywiście załoga wykonała taki manewr ?

-Przecież przed chwilą kontroler podał : "na kursie na ścieżce"

- z kolei niewiele sekund wcześniej - wg stenogramu odczytanego przez niby ekspertów pada : jest siedem - co zinterpretowane jest przez nich jako prędkość zniżania. 

A przecież w tym momencie ta prędkość nie powinna być wyższa niż ok. 4,5 m/s !!

- Po co więc zwiększać niebezpieczną prędkość zniżania ??

***

Ta sprawa nie została zdaje się zauważona przez specjalistów.

Jedna z możliwych hipotez jest taka: - parametry na ścieżce sfałszowano, tak aby zgadzało się to z narracją , że  Tu-154 zderzył się z brzozą.

- Na pewno były możliwości sfałszowania rosyjskich rejestratorów ; dla specjalistów  to żaden problem - zgrać, poprawić,  umieścić  w rejestratorach właściwe nagranie;

- nie da się w ten sposób skorygować zapisów rejestratora  K3-63 , dlatego zapewne ten został  zniknięty,  usunięty; wg parametrów  zderzenia jak  w narracji MAK to  K3-63 powinien przetrwać a mógł zostać totalnie  zniszczony rejestrator eksploatacyjny KBN-1, umieszczony  tuż przy  kokpicie; K3-63 był umieszczony we wnęce w podłodze .

rejestrator QAR - pomimo zapewnień producenta trudno zakładać, że  sfałszowanie danych było niemożliwe; wywiady mają różne możliwości  zdobycia oprogramowania .

- pozostaje TAWS- ale  on rejestruje  tylko wybrane  parametry - znacznie mniej  niż  rejestrator  katastroficzny a jego dokładność  wskazań wysokości blisko ziemi jest +/-  15 m; może nie był w tym łańcuszku  fałszowania  krytyczny, a może tylko nie znamy sposobu poprawiania zapisów , dostępnego dla ekspertów  od takich zadań


Zobacz też:

punkt 3150m

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1116316,po-7-latach-lasek-ujawnil-to-co-winno-bylo-byc-w-raporcie-sciezka-schodzenia

obroty:mały gaz

https://www.salon24.pl/u/niegracz/855091,prosta-aerodynamika-tu-154-obroty-silnika-i-bledna-wykladnia-stanzaga

https://www.salon24.pl/u/niegracz/901301,obroty-silnika-tu-154-przy-schodzeniu-d-ca-ustawia-78-a-automat-maly-ciag

https://www.salon24.pl/u/niegracz/936651,niezgodne-z-aerodynamika-parametry-lotu-tu-154-na-sciezce-co-tam-sie-stalo

dźwiekl silników:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1107813,dzwiek-silnikow-jakiego-samolotu-slyszal-sp-chor-mus-smolensk-2010

***

c.d.

dr Maciej Lasek nie bez  winy..

 Lasek Lipiec czy ich poprzednicy winni byli znać katastrofę Tu-154 w Norylsku  w 1981  roku,

zalecenia  MAK  które  wyraźnie stanowiły że  dla samolotu Tu-154   przy podejściu  w  automacie  załoga musi  kontrolować obroty  silnika( nie jest z tego zwolniona- bo.. automat reguluje  ciąg)i stosowne szkolenia, zmiany w instrukcjach, może nawet wnioski dotyczące zmian w systemie sygnalizacji pilotom niebezpieczeństwa spadku obrotów winny być wprowadzone.

Czy Lasek   i Lipiec  wiedzieli o tym ? Czy były    szkolenia  w tym konkretnie  zakresie ?

ktoś na pewno musiał przecież  - obowiązkowo- zapoznawać się z zaleceniami powypadkowymi dot.  samolotu Tu-154


A jeżeli  za  te  działania  odpowiedzialne  były inne  instytucje  państwa  to i tak  obowiązkiem  komisji  Laska  było wskazanie  na te zaniedbanie - jeśli  miały  miejsce  - a  nie  zwalanie  winy na automat ( to  automat  zmienił  ciąg...)  -  i załogę.

-

przecież to zalecenie powypadkowe MAK winno  być uwzględnione w Polsce, co najmniej w  szkoleniu  pilotów a najlepiej w procedurach.

Pan Maciej  Lasek albo popełnił  takie  zaniedbanie ,a co a najmniej winien  o tym zaleceniu  wiedzieć,  a jesli  mówił  o zaniedbaniach w szkoleniu, profilaktyce  to winien  o tym   zaleceniu MAK  dot: właśnie  kontrolowania obrotów na ścieżce  wypowiedzieć się  publicznie i wskazać dlaczego  nie zostało ono w Polsce  uwzględnione -  i prze kogo: jakie  instytucje - konkretne, odpowiedzialne  za to  osoby.

**

Norylsk- Smoleńsk - porównanie

image


image

Parametry  wyjściowe:

Norylsk:  rozpoczęcie   odejścia ( ciąg , stery na wznoszenie)  90m  nad  pasem , prędkość 265 km/h, prędkość opadania ok. 7 m/sek;  ciąg  początkowy - ( prawie(mały  gaz - ale  obroty turbiny niskiego ciśnienia 59%  wyraźnie  wyższe niż  w  Smoleńsku

Smoleńsk:  ( - 5m ( 5m poniżej pasa; 15 m nad  ziemią), prędkość 269 km/h,  prędkość  opadania 6-7 m/sek ,  ciąg  początkowy - mały  gaz

Obszerne opracowanie  w jęz. rosyjskim

-  O zapobieganiu  twardych przyziemień

https://favt.ru/public/materials/0up/0a49a395078d46289fae4726c9fd9865.pdf


quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka