quwerty quwerty
606
BLOG

Prosta aerodynamika Tu-154 , obroty silnika i błędna wykładnia Stanzaga.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 15


  Trochę  to jest  dziwne  , że osoba  która  jest blisko  komisji, ma zapewne  okazje rozmawiania  ze specjalistami,  interesuje się tematem X  lat  -  myli się  w tak  podstawowej  kwestii  dotyczącej aerodynamiki  samolotu  na ścieżce  czyli w  konfiguracji  do lądowania.
Jest  to istotne dla oceny  zdarzenia  zwanego  "katastrofą"  w  Smoleńsku,  którego  rzeczywisty przebieg  zostanie dopiero  ustalony.


Stanzag zdecydowanie  twierdzi,  że  samolot  Tu-154  może  -  w zgodzie  i instrukcją    dla tego  samolotu- zniżać się po ścieżce schodzenia  przy obrotach turbiny  wysokiego  ciśnienia   61%.

Stanzag: "Jak się nie znasz to nie pisz. Obroty pierwszego stopnia sprężarek skąd pobierany jest sygnał dla rejestratorów ma się nijak do prostego zastosowania zaleceń z instrukcji użytkowania w locie samolotu Tu-154. Wymaga to przeliczenia na obroty drugiego stopnia sprężarek i dopiero można coś wnioskować. Przerwanie podejścia bądź zwiększenie obrotów, jeśli na to jest czas, wymagane jest jeśli obroty drugiego stopnia spadną poniżej 61% nominału. Doucz się z IUL dla Tu-154."


 
       Najpierw  podam  przykład  z  raportu  MAK  , katastrofa  Tu-154  w  Pułkowo, 1991  rok:

О КАТАСТРОФЕ САМОЛЕТА ТУ-154Б-1 № 85097 ЛЕНИНГРАДСКОГО
УПРАВЛЕНИЯ ГА НА АЭРОДРОМЕ ПУЛКОВО

Уменьшение режима работы двигателей до 66 % (ниже потребного для полета по глиссаде) вызвало возникновение пикирующего момента, эквивалентного отклонению РВ на 2°.

Zmniejszenie  reżimu  obrotów  silników  do 66%( poniżej  poziomu potrzebnego  do  lotu po ścieżce  schodzenia)  spowodowało powstanie  momentu  na pikowanie *) ,  równoważnego  odchyleniu  lotek  o  2  stopnie.


I ogólne  wytyczne:


на посадку с полностью выпущенными средствами механизации и шасси имеет очень малое аэродинмическое качество , для обеспечения полёта на гиссаде тбреуется режим работы двигателей 75-80%( N2


 Przy w pełni wypuszczonej mechanizacji i wypuszczonym podwoziu samolot ma bardzo niską doskonałość aerodynamiczną ; do lotu na ścieżce( w tej konfiguracji do lądowania)  niezbędny jest reżim pracy silników obroty N2 rzędu75-80%.



image


     W  celu utrzymywania stałej prędkości  w procesie  zniżania po ścieżce  schodzenia należy  dobrać  reżim  obrotów  silników.  Trzeba  brać pod uwagę, że zmiana reżimu  pracy  silników  skutkuje  dużymi  zmianami  prędkości  ponieważ  doskonałość  aerodynamiczna samolotu  z w  pełni  wypuszczonymi  klapami  i  wypuszczonym podwoziem wynosi  tylko  5,5  , podczas  gdy  na wysokości przelotowej    wynosi  15. Dlatego  nie  zaleca się przy  zniżaniu  po ścieżce  schodzenia zmieniać  obroty turbiny wysokiego ciśnienia   o więcej  niż   5%.




*)  I kolejna  obserwacja  dotycząca niezrozumienia, niewiedzy na temat aerodynamiki  samolotu  Tu-154  przy w pełni  rozwiniętej mechanizacji- była  kiedyś taka  wymiana opinii na ten temat  na salonie , w której  brał udział  także pilot  Jarosław  Klimentowski, który  nie wie, nie zna, nie rozumie  tej  charakterystyki  samolotu  Tu-154.
Otóż  zmniejszenie  obrotów  silnika na  ścieżce  skutkuje  pochyleniem samolotu „na  nos”   co musi  być kompensowane  stosowną zmianą wychylenia  steru  wysokości.  Dodatkowo  samolot  Tu-154  jest wyjątkowo  wrażliwy  na naruszenie równowagi  w kanale podłużnym  i dlatego  zmiany  obrotów  silnika  większe  niż   10%  są uważane  za zagrażające  bezpieczeństwu

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka