19 obserwujących
864 notki
640k odsłon
  60   0

Obroty silników na ścieżce - fugoida, której nie było -- i klapy ..na oczach Laska.

Część I - Obroty N1 ( sprężarka niskiego ciśnienia) na ścieżce zniżania.


przypadek   I - Smoleńsk - zakres  67,2 - 33,8%

10.4.2010

przypadek II -Domodiedowo  - zakres 55,6 - 78% ( w porywach do 84%) !!!

04.12.2010,

- Czy można być wprowadzonym w błąd, które to  obroty są  ustawiane przez  załogę- skoro  Jerszow zaleca dla ścieżki

zakres  78-82% ?\

a w Domodiedowie  na ścieżce przez 1 min 40 sekund zakres  obrotów N1  był 78- 84% ??




image

image



Część II - fugoida.

Bloger You -know-who popełnił obszerną notkę  na temat fugoidy -  oscylacji  samolotu względem osi podłużnej..


61. Teoria fugoidy i oscylacje na zniżaniu końcowym tupolewa 101

https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938906,59-teoria-fugoidy

" czy tego typu oscylacja faktycznie wystąpiła i czy mogła stworzyć dodatkowe zagrożenie na zniżaniu końcowym tupolewa."?

to obszerny i hermetyczny wywód teoretyczny .


- Pisałem w notkach o tym samym  zjawisku, ale od strony  praktyka - rosyjskiego  pilota  Jerszowa, który  w swym poradniku pilotowania  Tu-154  zwraca uwagę, że  samolot Tu-154M jest mało stabilny  w kanale podłużnym; tłumacząc to na prostszy język:

 ,- przy zniżaniu  należy unikać większych zmian prędkości  opadania, prędkości, gdyż każde zakłócenie wymaga  długiego czasu  powrotu  do  lotu ustabilizowanego ; nie wystarczy  jedna kontra - oscylacje powtarzają się  i trudno  je kontrolować.

dlatego zaleca się aby np. korekty siły ciągu  miały wielkość  najwyżej paru %  np. z 78% na 79  czy 80%;

 wg Jerszowa obroty silnika  ustawia  się na początku ścieżki , a potem tylko nieznacznie koryguje-

 istnieje tu ważna  reguła:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1181009,smolensk-280-78-25-280-78-36-podstawowa-zasada-znizania-tu-154-po-sciezce



Część III

Klapy na oczach  Laska  na ścieżce schodzenia

- zwróciłem na to uwagę w notce:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1183896,tajemnicza-sila-hamujaca-sciezka-schodzenia-smolensk-8-40-22-dla-ekspertow

image

otóż działanie  owej tajemniczej siły hamującej o wartości w porywach rzędu  50 000  N !  - która zmniejszyła prędkość  samolotu z 307 do 290 km/h  -  skutkowało by silnymi oscylacjami;

mielibyśmy do czynienia  z fugoidą;

 działanie siły, która  najwyraźniej zadziałała na odcinku czasowym ok. 9  sekund skutkowało by silnymi oscylacjami;


siła hamująca powoduje pochylenie  na dziób - ze względu na bezwładność zauważenie  takiej tendencji  przez  pilotów  będzie  opóźnione ; tylko nowoczesne  układy sterowania - niedostępne  w Tu-154  mogłyby minimalizować oscylacje;


 dla porównania- przy tej  prędkości  rzędu  280 km/h  wysunięcie klap z pozycji 25 na 36  skutkuje  przyrostem siły oporu

 rzędu  30000 N.

- Tu zadziałała  siła większa.


Komisja Laska  przeoczyła ten fenomen.






Lubię to! Skomentuj Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale