Część I - Obroty N1 ( sprężarka niskiego ciśnienia) na ścieżce zniżania.
przypadek I - Smoleńsk - zakres 67,2 - 33,8%
10.4.2010
przypadek II -Domodiedowo - zakres 55,6 - 78% ( w porywach do 84%) !!!
04.12.2010,
- Czy można być wprowadzonym w błąd, które to obroty są ustawiane przez załogę- skoro Jerszow zaleca dla ścieżki
zakres 78-82% ?\
a w Domodiedowie na ścieżce przez 1 min 40 sekund zakres obrotów N1 był 78- 84% ??


Część II - fugoida.
Bloger You -know-who popełnił obszerną notkę na temat fugoidy - oscylacji samolotu względem osi podłużnej..
61. Teoria fugoidy i oscylacje na zniżaniu końcowym tupolewa 101
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938906,59-teoria-fugoidy
" czy tego typu oscylacja faktycznie wystąpiła i czy mogła stworzyć dodatkowe zagrożenie na zniżaniu końcowym tupolewa."?
to obszerny i hermetyczny wywód teoretyczny .
- Pisałem w notkach o tym samym zjawisku, ale od strony praktyka - rosyjskiego pilota Jerszowa, który w swym poradniku pilotowania Tu-154 zwraca uwagę, że samolot Tu-154M jest mało stabilny w kanale podłużnym; tłumacząc to na prostszy język:
,- przy zniżaniu należy unikać większych zmian prędkości opadania, prędkości, gdyż każde zakłócenie wymaga długiego czasu powrotu do lotu ustabilizowanego ; nie wystarczy jedna kontra - oscylacje powtarzają się i trudno je kontrolować.
dlatego zaleca się aby np. korekty siły ciągu miały wielkość najwyżej paru % np. z 78% na 79 czy 80%;
wg Jerszowa obroty silnika ustawia się na początku ścieżki , a potem tylko nieznacznie koryguje-
istnieje tu ważna reguła:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1181009,smolensk-280-78-25-280-78-36-podstawowa-zasada-znizania-tu-154-po-sciezce
Część III
Klapy na oczach Laska na ścieżce schodzenia
- zwróciłem na to uwagę w notce:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1183896,tajemnicza-sila-hamujaca-sciezka-schodzenia-smolensk-8-40-22-dla-ekspertow

otóż działanie owej tajemniczej siły hamującej o wartości w porywach rzędu 50 000 N ! - która zmniejszyła prędkość samolotu z 307 do 290 km/h - skutkowało by silnymi oscylacjami;
mielibyśmy do czynienia z fugoidą;
działanie siły, która najwyraźniej zadziałała na odcinku czasowym ok. 9 sekund skutkowało by silnymi oscylacjami;
siła hamująca powoduje pochylenie na dziób - ze względu na bezwładność zauważenie takiej tendencji przez pilotów będzie opóźnione ; tylko nowoczesne układy sterowania - niedostępne w Tu-154 mogłyby minimalizować oscylacje;
dla porównania- przy tej prędkości rzędu 280 km/h wysunięcie klap z pozycji 25 na 36 skutkuje przyrostem siły oporu
rzędu 30000 N.
- Tu zadziałała siła większa.
Komisja Laska przeoczyła ten fenomen.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka