quwerty quwerty
72
BLOG

Obroty silników na ścieżce - fugoida, której nie było -- i klapy ..na oczach Laska.

quwerty quwerty Polityka Obserwuj notkę 0

Część I - Obroty N1 ( sprężarka niskiego ciśnienia) na ścieżce zniżania.


przypadek   I - Smoleńsk - zakres  67,2 - 33,8%

10.4.2010

przypadek II -Domodiedowo  - zakres 55,6 - 78% ( w porywach do 84%) !!!

04.12.2010,

- Czy można być wprowadzonym w błąd, które to  obroty są  ustawiane przez  załogę- skoro  Jerszow zaleca dla ścieżki

zakres  78-82% ?\

a w Domodiedowie  na ścieżce przez 1 min 40 sekund zakres  obrotów N1  był 78- 84% ??




image

image



Część II - fugoida.

Bloger You -know-who popełnił obszerną notkę  na temat fugoidy -  oscylacji  samolotu względem osi podłużnej..


61. Teoria fugoidy i oscylacje na zniżaniu końcowym tupolewa 101

https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938906,59-teoria-fugoidy

" czy tego typu oscylacja faktycznie wystąpiła i czy mogła stworzyć dodatkowe zagrożenie na zniżaniu końcowym tupolewa."?

to obszerny i hermetyczny wywód teoretyczny .


- Pisałem w notkach o tym samym  zjawisku, ale od strony  praktyka - rosyjskiego  pilota  Jerszowa, który  w swym poradniku pilotowania  Tu-154  zwraca uwagę, że  samolot Tu-154M jest mało stabilny  w kanale podłużnym; tłumacząc to na prostszy język:

 ,- przy zniżaniu  należy unikać większych zmian prędkości  opadania, prędkości, gdyż każde zakłócenie wymaga  długiego czasu  powrotu  do  lotu ustabilizowanego ; nie wystarczy  jedna kontra - oscylacje powtarzają się  i trudno  je kontrolować.

dlatego zaleca się aby np. korekty siły ciągu  miały wielkość  najwyżej paru %  np. z 78% na 79  czy 80%;

 wg Jerszowa obroty silnika  ustawia  się na początku ścieżki , a potem tylko nieznacznie koryguje-

 istnieje tu ważna  reguła:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1181009,smolensk-280-78-25-280-78-36-podstawowa-zasada-znizania-tu-154-po-sciezce



Część III

Klapy na oczach  Laska  na ścieżce schodzenia

- zwróciłem na to uwagę w notce:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1183896,tajemnicza-sila-hamujaca-sciezka-schodzenia-smolensk-8-40-22-dla-ekspertow

image

otóż działanie  owej tajemniczej siły hamującej o wartości w porywach rzędu  50 000  N !  - która zmniejszyła prędkość  samolotu z 307 do 290 km/h  -  skutkowało by silnymi oscylacjami;

mielibyśmy do czynienia  z fugoidą;

 działanie siły, która  najwyraźniej zadziałała na odcinku czasowym ok. 9  sekund skutkowało by silnymi oscylacjami;


siła hamująca powoduje pochylenie  na dziób - ze względu na bezwładność zauważenie  takiej tendencji  przez  pilotów  będzie  opóźnione ; tylko nowoczesne  układy sterowania - niedostępne  w Tu-154  mogłyby minimalizować oscylacje;


 dla porównania- przy tej  prędkości  rzędu  280 km/h  wysunięcie klap z pozycji 25 na 36  skutkuje  przyrostem siły oporu

 rzędu  30000 N.

- Tu zadziałała  siła większa.


Komisja Laska  przeoczyła ten fenomen.






quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka