Część I - Obroty N1 ( sprężarka niskiego ciśnienia) na ścieżce zniżania.
przypadek I - Smoleńsk - zakres 67,2 - 33,8%
10.4.2010
przypadek II -Domodiedowo - zakres 55,6 - 78% ( w porywach do 84%) !!!
04.12.2010,
- Czy można być wprowadzonym w błąd, które to obroty są ustawiane przez załogę- skoro Jerszow zaleca dla ścieżki
zakres 78-82% ?\
a w Domodiedowie na ścieżce przez 1 min 40 sekund zakres obrotów N1 był 78- 84% ??
Część II - fugoida.
Bloger You -know-who popełnił obszerną notkę na temat fugoidy - oscylacji samolotu względem osi podłużnej..
61. Teoria fugoidy i oscylacje na zniżaniu końcowym tupolewa 101
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938906,59-teoria-fugoidy
" czy tego typu oscylacja faktycznie wystąpiła i czy mogła stworzyć dodatkowe zagrożenie na zniżaniu końcowym tupolewa."?
to obszerny i hermetyczny wywód teoretyczny .
- Pisałem w notkach o tym samym zjawisku, ale od strony praktyka - rosyjskiego pilota Jerszowa, który w swym poradniku pilotowania Tu-154 zwraca uwagę, że samolot Tu-154M jest mało stabilny w kanale podłużnym; tłumacząc to na prostszy język:
,- przy zniżaniu należy unikać większych zmian prędkości opadania, prędkości, gdyż każde zakłócenie wymaga długiego czasu powrotu do lotu ustabilizowanego ; nie wystarczy jedna kontra - oscylacje powtarzają się i trudno je kontrolować.
dlatego zaleca się aby np. korekty siły ciągu miały wielkość najwyżej paru % np. z 78% na 79 czy 80%;
wg Jerszowa obroty silnika ustawia się na początku ścieżki , a potem tylko nieznacznie koryguje-
istnieje tu ważna reguła:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1181009,smolensk-280-78-25-280-78-36-podstawowa-zasada-znizania-tu-154-po-sciezce
Część III
Klapy na oczach Laska na ścieżce schodzenia
- zwróciłem na to uwagę w notce:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1183896,tajemnicza-sila-hamujaca-sciezka-schodzenia-smolensk-8-40-22-dla-ekspertow
otóż działanie owej tajemniczej siły hamującej o wartości w porywach rzędu 50 000 N ! - która zmniejszyła prędkość samolotu z 307 do 290 km/h - skutkowało by silnymi oscylacjami;
mielibyśmy do czynienia z fugoidą;
działanie siły, która najwyraźniej zadziałała na odcinku czasowym ok. 9 sekund skutkowało by silnymi oscylacjami;
siła hamująca powoduje pochylenie na dziób - ze względu na bezwładność zauważenie takiej tendencji przez pilotów będzie opóźnione ; tylko nowoczesne układy sterowania - niedostępne w Tu-154 mogłyby minimalizować oscylacje;
dla porównania- przy tej prędkości rzędu 280 km/h wysunięcie klap z pozycji 25 na 36 skutkuje przyrostem siły oporu
rzędu 30000 N.
- Tu zadziałała siła większa.
Komisja Laska przeoczyła ten fenomen.
Komentarze