19 obserwujących
870 notek
641k odsłon
  365   0

Generalnie to Tu-154 w Smoleńsku wykonywał podejście próbne - nie lądował

 Hipoteza:

  elementy układanki  zaczynają  pasować;

  MAK   skierował  uwagę polskiej  komisji na ślepy tor; bardzo  skutecznie manipulując  faktami, danymi,  poprawiając i zagłuszając  zapisy  rozmów z kabiny  pilotów,  wreszcie  modyfikując parametry  zniżania  po ścieżce niby odczytane z czarnej skrzynki.

Komisja Laska dała się na to nabrać:

..i potwierdziła narrację  MAK  o niewyszkolonej  załodze, która niby nie miała  pojęcia  jak prawidłowo  sterować  lotem Tu-154M


- Oni nie podchodzili  do lądowania -

  tylko  wykonywali  podejście próbne  o czym oznajmili:

8:19:26.257 8:19:27 Zobaczymy podejdziemy i zobaczymy  D-ca statku  powietrznego
8:19:27.289 8:19:28  Podejdziemy zobaczymy   Drugi pilot

D-ca powtórzył to jeszcze raz:

8:26:24.234 8:26:28.642 Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie


   To stosowana  praktyka  w złych warunkach atmosferycznych , gdy nie jest pewne,   jakie faktycznie warunki  panują w rejonie pasa; jaka jest widoczność, gdyż  komunikat  o warunkach podawany jest z innego  miejsca a  bywa, że  mgła nie jest  jednolita i są prześwity; załoga Tu-154  chciał to ocenić  przed  ostateczną  decyzją  o odejściu  na lotnisko  zapasowe.

Przykład:

 Próbne podejście samolotu Ty-154  w Norylsku w 2005 roku w warunkach poniżej minimum lotniska:

Авиационный инцидент обусловлен сочетанием следующих факторов: сложными погодными условиями, частыми изменениями значения видимости, то выше, то ниже минимума;
    - несоблюдением КВС и экипажем ТУ-154 RA-85746 требований НПП ГА-85 п.7.6.15, п.5.5.10, выразившемся в продолжении захода и выполнении посадки при метеоусловиях ниже установленного предельного значения по видимости.
 16.02.2005 г. в а/п Норильск (Алыкель) произошел инцидент с самолетом Ту-154 RA-85746 ФГУАП "Кавминводыавиа" (ФСНСТ).
    Заход экипаж выполнял по схеме а/д Норильск без отклонений.
    Диспетчер ПДП выдал экипажу информацию: "За 12 минут видимость 600, на полосе 600, удаление 11 км, подходите к глиссаде". В 05.14 экипаж доложил: "Вошли в глиссаду, шасси выпущено, к посадке готов". В дальнейшем диспетчер ПДП информировал экипаж: "Видимость 600 - ваше решение"? Ответ экипажа: "Заходим до ВПР, просим сделать контрольный замер". В 05.16 диспетчер ПДП сообщил экипажу: "Удаление 3 км, в глиссаде". В 05.16 экипаж доложил диспетчеру: "Полосу устойчиво наблюдаю". Диспетчер ПДП запросил решение командира. Экипаж ответил: "Полосу наблюдаем, садимся". Диспетчер ПДП сообщил экипажу: "Погода ниже минимума, на курсе, на глиссаде". Экипаж произвел посадку

Kontroler: Widzialność 600- Wasza  decyzja ?

Odpowiedź załogi: " Podchodzimy wg  radiolatarni, prosimy o zgodę na próbne podejście."

 W odległości  3 km byli na ścieżce a kontroler spytał  znów o ich decyzję:

 pas widzimy , lądujemy.

Kontroler jeszcze raz powtórzył , że  pogoda  jest poniżej minimum , ale są na kursie na ścieżce.

Ten Tu-154  wylądował.


 W Smoleńsku było inaczej - podobieństwo tylko w  tym , że wykonywali  podejście próbne:

- tu  od razu zdecydowali,  że podejdą tylko dla rozpoznania warunków pogodowych.

 

I teraz   zrozumiałe  staje się  dziwne postępowanie  załogi Tu-154

 Kontroler  informuje: wejście  na ścieżkę  odległość  9 km ( 10 km)

załoga nie reaguje  i leci dalej poziomo, gdyż

1. dla podejścia  próbnego nie muszą  trzymać się ścieżki

2. ustalają prędkość zniżania  300 km/h  która jest o 20 km wyższa od  górnego zakresu  prędkości podejścia: ( 265-280 km/h)

- i tak nie będą  teraz lądować  więc za wysoka  prędkość  nie jest przeszkodą a wręcz ułatwia  odejście na drugi krąg

3. lecą  w automacie ! - tak się nie ląduje tym samolotem- nie da się  gładko wylądować kręcąc kółkiem SPUSK-PADJOM więc zniżanie  w automacie jest rozsądną decyzją;

tu można zobaczyć jak   wygląda zniżanie się po ścieżce,  gdy  załoga Tu-154 zamierza lądować;

 piloci  sterują  na całej  ścieżce kolumną  sterowniczą dla korekty  i utrzymania  toru lotu

a nie kręcą  pokrętłem !

https://www.youtube.com/watch?v=Qe50R7Iufls


4. lecą  w reżimie pracy silników  mały gaz - gdyż zniżają się z prędkością  pionową  większą ,  niż gdyby lecieli po ścieżce  w celu lądowania; nie jest to groźne, gdyż na odpowiedniej wysokości - np. od 100 m nad ziemią; zmniejszą prędkość  schodzenia i odejdą  na drugi krąg.

5. kierują  samolot w rejon pasa;  (nie jest istotne czy  są idealnie na kursie- choć  kontroler dezinformuje ,że  są na kursie i ścieżce"  , gdyż i tak nie będą  lądować, )

celują mniej więcej  w pas,  gdyż chcą rozeznać warunki  w tym rejonie

widać to na wykresie 


image

prosta będąca  przedłużeniem ich toru lotu do punktu 3150 m od pasa  zbliża się  powoli  do idealnej ścieżki  i celuje w miejsce  tuż przed  pasem...wystarczająca  dokładność

..  co więc  dzieje  się w punkcie  3150 m?

...

 z samolotem nic ; nie ma śladu  w rozmowach załogi ani sterowaniu samolotem  by w tym punkcie miało  dojść do istotnej zmiany trajektorii ...

...

 co więc się stało ?

..

 stało się  .. potem , gdy  zmodyfikowano parametry pokazane na wydrukach;

 ale nie wystarczyła zmiana trajektorii - skierowanie  jej w  jar


- jak pokazałem  w innej notce  - trzeba było też  papierowo zmniejszyć prędkość
do najwyżej  280 km/h ,  gdyż  przy 300  nie ma mowy  o podejściu do lądowania - byłoby to zupełnie  niezgodne z zasadami  pilotażu  Tu-154 i w konkretnych warunkach złej widoczności- bardzo  niebezpieczne
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1188528,manipulacje-mak-parametrami-na-sciezce-schodzenia-w-smolensku-c-d


image

 rozdzielono to na dwie  skokowe  zmiany : pierwsza do 288 km/h druga do 275 km/h

( co prawda  nie wiadomo skąd by się wzięła  siła sięgająca 5 Ton !! , która  tak skokowo  spowolniła samolot  !!)

To układa się  w logiczną   całość;

 jak sfałszowano inne rejestratory ?

- czy jest to niemożliwe ?


   W każdym razie MAK wykazał wiele  wysiłku,  by  w raporcie  zasugerować , że  załoga Tu-154  albo nie znała  zasad pilotowania  tego samolotu  albo te zasady świadomie czy nie - łamała:

Lubię to! Skomentuj2 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka