quwerty quwerty
741
BLOG

Lot (Tu-154) po utracie 1/3 skrzydła - po co wyważac otwarte drzwi ?

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 10


   Czy  samolot  pasażerski  po utracie  ok.1/3 długości skrzydła byłby w stanie kontynuować lot  i wylądować ?


  Wg  wyliczanek  prof. Artymowicza  - zdecydowanie  nie.

Czy jednak pomylił się też ekspert -prof. Kowaleczko ?

Zdaje się,   że tak.


    Prof. Grzegorz Kowaleczko sprawdzał, jak zachowała się maszyna po utracie fragmentu skrzydła, oderwanego w wyniku kolizji z drzewem. Zdaniem eksperta, samolot wykonał wówczas półobrót i tak zwaną górkę, unosząc dziób wyżej, odchylając jednocześnie tor lotu w lewo. Następnie uderzył w ziemię.

Wyniki symulacji i ich omówienie opublikował na swojej stronie zespół Macieja Laska.


    Rzecz w tym , że obliczenia aerodynamiczne  samolotu  o asymetrycznej sile  nośnej , dodatkowo  w konfiguracji z wysuniętymi  klapami   są bardzo wrażliwe na zmiany parametrów  używanych w obliczeniach z których wiele-siłą rzeczy musi być szacowana, lub arbitralnie ustalona.

( znany  jest przykład takich obliczeń wykonanych przez profesjonalną firmę zajmująca się badaniem katastrof lotniczych ;która podjęła się wykonania  takich obliczeń symulacyjnych dla konkretnej katastrofy lotniczej w której samolot utracił część skrzydła; które wykonywała równolegle  z pracami  komisji  ustalającej przebieg  wypadku lotniczego- okazało się że błąd wyniósł 100%)

http://www.j2aircraft.com/wp-content/uploads/2013/01/Piper-Navajo-Accident-Investigation-v3.pdf

image

Samolot  przy podejściu do lądowania zaczepił skrzydłem o drzewo i utracił  ponad  1/3 rozpiętości skrzydła.

image

Wyspecjalizowana  firma  

Contact j2 Aircraft Dynamics Ltd

wykonała modelowanie komputerowe  samolotu  w tym m.in. np.przepływy powietrza przy wysuniętych klapach.

image

 Symulacja komputerowa zdarzenia przyniosła następujący wynik :wskutek nierównowagi siły nośnej  po utracie końcówki skrzydła  samolot obracał się wokół osi w lewą stronę z max.prędkością  24 stopni/sek i zderzył się z ziemia przy  pochyleniu prawie  90stopni; od momentu zderzenia z drzewem do  upadku na ziemię upłynęło 4,5 sek.

 To była symulacja początkowa- bez  uwzględnienia efektu działania sił  przy zderzeniu z drzewem;po ich uwzględnieniu kąt obrotu  przy zderzeniu z ziemia wyniósł  130  stopni.

image

   Okazało się,  że  w  rzeczywistości obrót samolotu do zderzenia wyniósł 270 stopni i dla uzyskania zgodności modelu z faktami  należało odpowiednio  skorygować uprzednio założone  parametry używane w obliczeniach.

...........................................................................................................................................................................................

  O wiele  lepiej  jest skorzystać z konkretnych przypadków, gdy  samoloty pasażerskie  utraciły  w locie  wskutek kolizji z innym samolotem, trafieniem rakietą   czy  wybuchem  silnika  ok. 1/3długości skrzydła- wtedy  odpowiedzi  udziela sama  Przyroda - czysta fizyka  i aerodynamika  nie skażona błędem ludzkim.


  4 silnikowy  samolot  odrzutowy  Convair 990  Coronado -podobny do Boeinga  707 - kiedyś wyprodukowany w  krótkiej serii   - zderzył się w locie  z samolotem DC-9 i utracił  końcówkę skrzydła aż do pylonu silnika  zewnętrznego.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19730305-1

To zdjęcie  tego samolotu - opis  tego zdarzenia  lotniczego  w raporcie - dostępny z powyższego linku.

image

                                                      Samolot  bezpiecznie  wylądował.



  To drugi ,  podobny przypadek utraty  1/3 skrzydła - tym razem wskutek wybuchu silnika i w konsekwencji wybuchu paliwa odpadła

końcówka skrzydła  aż do pylona silnika  zewnętrznego.

image                                                                         Samolot bezpiecznie  wylądował.

I trzeci  przykład

An Antonov 24, registered CU-T879, collided in midair with a Cubana Douglas DC-8, CU-T1200. The outer portion of the DC-8's wing, including an engine, separated. The DC-8 landed safely at Havana. The Antonov crashed, killing all 5 on board.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19760318-1

An-24 zderzył się w powietrzu  z  4 silnikowym samolotem  pasażerskim DC-8; w wyniku  kolizji  odpadła końcówka skrzydła wraz z silnikiem ;samolot wylądował bezpiecznie  w Hawanie.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   I to by było na tyle w zakresie  rozważań  czy samolot  pasażerski  po utracie ok 1/3  długości skrzydła jest w stanie  dalej lecieć i wylądować  - czy raczej wykona szybką beczkę  i  spadnie na ziemię.


--------------------------------------------

   Cz.II 

  Oczywiście inna aerodynamicznie sytuacja ma miejsce  gdy  samolot traci  końcówkę skrzydła przy w pełni rozwiniętej  mechanizacji skrzydła.

  Wtedy   w opisie takiego zdarzenia trzeba  (by)  uwzględnić przepływ powietrza nielaminarny -tylko jak????

Nie wiadomo dokładnie  jak uszkodzenia krawędzi natarcia ,klap oderwanie  końcówki  wpłyną na  zaburzenie przepływu powietrza laminarnego  ,który dałoby  się ująć  we wzory i wyliczenia; w przypadku  chaotycznego przepływu powietrza trzeba  coś zakładać; tym bardziej nie wiadomo jak takie uszkodzenia wpływają na krytyczny kąt natarcia.

  Beczka przy krytycznych kątach natarciach , uszkodzeniach ,mechanizacji nie jest możliwa -ale jak najbardziej może dojść do przeciągnięcia  i zwalenia się samolotu na skrzydło ; brakuje siły nośnej  a  wysunięte klapy  dają coraz większy  opór  .

Dodatkowo -jeśli siła uderzenia jest duża  to moment siły zaburza w jakimś stopniu kierunek  lotu i samolot zaczyna dryfować na stronę  uszkodzonego  skrzydła.Może to pogłębić sytuację prowadzącą do przeciągnięcia.

  Tak zdarzyło się w przypadku lotu  66- dobrze opisanego w notce przez tiger65:

https://www.salon24.pl/u/tiger65/500042,eastern-66-boeing-727-225-vs-tu-154m-101

................

Suplement

Odpadnięcie 1/3 skrzydła w momencie  wylądowania  samolotu C-130-czyli przy rozwiniętej  pełnej mechanizacji  skrzydła.

Asymetria  siły nośnej  nie była wystarczająca  dla zaburzenia ruchu  samolotu ( po ziemi w momencie przyziemienia  ).

  image

https://www.youtube.com/watch?v=BHSACq-HeoA

.......................................................................................................................................................................................................

image

Ten  samolot też  wylądował  po stracie  sporej części skrzydła...



image

..ten też.

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka