The Fulcrum’s maximum roll rate is 160° per second. At slow speed this decreases to around 20° per second. Coupled with the large amount of stick movement required, the Fulcrum is extremely sluggish at slow speed.
MIG-29 ( nazwany Zachodzie : Fulcrum) ma maksymalną prędkość obrotu wokół osi wzdłużnej - 160 stopni na sekundę. Ale przy niskich prędkościach ta prędkość obrotowa spada do 20 stopni na sekundę. W połączeniu z koniecznością wykonywania dużych ruchów drążkiem sterowniczym Mig-29 jest bardzo ociężały przy małych prędkościach.
W Smoleńsku rzekomo Tu-154 po 1,4 sek Tu-154 obrócił się na lewa stronę o 45 stopni; biorąc pod uwagę to, że początkowa prędkość obrotowa była 0 , to max. prędkość obrotowa była wyższa niż 45 stopni na sekundę czyli ponad 2 razy wyższa niż Miga-29 stworzonego do wykonywania szybkich manewrów.
Dodatkowo Tu-154 był w tym momencie w konfiguracji czyniącej samolot bardzo ociężałym i trudnym do wykonywania manewrów: klapy miał wysunięte na 36 stopni a może i 45 stopni ( są tu różne zdania).
Znacznie większy opór powietrza ( siła) będzie działał na skrzydło lewe gdyż wysunięte klapy tworzą kieszeń powietrzną
z kolei na prawym skrzydle opływ powietrza będzie ułatwiony .
Efekt ten częściowo będzie niwelowany gdy prawe skrzydło jest dłuższe.
Ale z drugiej strony następuje spadek siły nośnej skrzydła prawego a wzrost lewego ze względu na zmiany w opływie powietrza.
Szybko dojdzie do stanu równowagi.