Warto to przypomnieć:
https://www.bankier.pl/forum/temat_smolensk-scieta-brzoza-i-opinia-profesora-krzysztofa-sibilskiego,27853869.html
Inżynier lotniczy o tym, dlaczego oderwało się skrzydło tupolewa
- Brzoza pod Smoleńskiem została ścięta przez Tu-154M;
uderzenie spowodowało na tyle poważne uszkodzenie skrzydła, że obciążenia aerodynamiczne doprowadziły do jego destrukcji. Załoga nie mogła temu przeciwdziałać - tłumaczy inżynier lotniczy prof. Krzysztof Sibilski
- Jak długo trwał proces łamania i skręcania skrzydła?
- Mniej niż sekundę.
Dla obserwatora z zewnątrz wyglądałoby to tak, jakby przeszkoda przecięła skrzydło.
- To w końcu skrzydło ścięło brzozę, czy brzoza skrzydło?
- Drzewo zostało ścięte przez skrzydło. Uderzenie spowodowało jednak na tyle poważne uszkodzenie skrzydła, że obciążenia aerodynamiczne doprowadziły do jego destrukcji.
Prof. Krzysztof Sibilski - członek Amerykańskiego Instytutu Aeronautyki i Astronautyki, profesor w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych i na Politechnice Wrocławskiej, inżynier lotniczy, pilot szybowcowy, pułkownik rezerwy, absolwent Politechniki Warszawskiej, przez wiele lat pracownik naukowy Wojskowej Akademii Technicznej, uczestniczył w pracach nad samolotem PZL I-22 Iryda, jako ekspert przygotowywał symulacje ostatnich chwil przed katastrofami samolotów Su-22, MiG-21, I-22, TS-11 Iskra i Ił-62M w Lesie Kabackim. Jak mówi, odszedł z wojska w 2000 r. po konflikcie z przełożonymi dotyczącym przyczyn katastrofy Iskry, która rozbiła się podczas lotniczego rozpoznania pogody 11 listopada 1998 r. Wypromował dziewięciu doktorów (pierwszym był Maciej Lasek). Przez dwa miesiące był w komitecie naukowym pierwszej konferencji smoleńskiej, skąd odszedł, bo - jak uważa - "profesor od lotnictwa był potrzebny organizatorom tylko po to, by potwierdzić ich hipotezy".
***************************************
I jeszcze ilustracja wersji prof. Sibilskiego
Wg niego końcówka skrzydła odpada od Tu-154 kilkadziesiąt metrów za brzozą ( po czasie mniejszym niż sekunda; gdy przyjąc 0,7 sek to w tym czasie samolot przeleciał ok 50m); stąd faktyczny zasięg lotu byłby zupełnie inny niż np. w symulacji Artymowicza.

**********************
wg symulacji Artymowicza:
z: https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/371866,16-lot-koncowki-skrzydla-wykresy-i-warianty

Dodatkowo prof.Artymowicz z wielką pewnością ogłosił że brzoza odcięła skrzydło:
.ale zrobilem fizyczne oszacowanie co do materialow i konstrukcji skrzydla. i wyszlo inaczej. przekroj poprzeczny dzwigarow (a zwlaszcza jednego, bo ciete byly: 1, 2, 3, jeden po drugim, zob ponizej) jest o tyle mniejszy, niz przekroj poprzeczny brzozy, ze fakt, iz brzoza jest kilkukrotnie slabsza na scinanie niz stop aluminum, wcale nie przewaza ------
brzoza wygrywa, skrzydlo jest uciete
http://fizyka-smolenska.blogspot.com/2014/02/6-bajka-o-brzozie-patyczku-i-niezomnym_15.html
....
Z kolei prof. Czachor wysunął hipotezę, że Tu-54 zaczepił o brzozę tylko końcówką krawędzi opływu:
http://www.mif.pg.gda.pl/kft/Akron1/MCzachor_Konf_Smol2.pdf

( Dalszy możliwy mechanizm destrukcji nie jest w tej pracy określony.)
..................
Uzupełnienie:
Eksperyment dla walidacji programu komputerowego symulacji zderzenia skrzydła z masztem.rok 2000.



https://reports.nlr.nl/xmlui/bitstream/handle/10921/889/TP-2000-618.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Uzupełnienie:
bloger absurdello ( paes_64) - protegowany You-know-who ( Prof. Artymowicz po godzinach napisał:
absurdello napisał: 25.06.12, 17:34
> innego kierunku mam pewien zasób wiedzy z tej dziedziny i, sorki, ale nie uwier
> zę, że cienka blacha i kształtowniki nitowane z oddzielnych elementów zniosą (d
> o tego będąc pod dużym obciążeniem sił aerodynamicznych -> duży kąt natarci
> a -> duża siła nośna i duża siła oporu powietrza) zderzenie z pniem drzewa,
> do tego w kierunku, w którym skrzydło ma mniejszą wytrzymałość.
vhttp://forum.gazeta.pl/forum/w,1157,136814695,136814695,Bledy_w_obliczeniach_Artymowicza_uderzone_w_punkt_.html#p136926566
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka