quwerty quwerty
707
BLOG

Brzoza została ścięta przez skrzydło Tu-154 - stwierdził prof. Sibilski inż.lotniczy.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

Warto  to  przypomnieć:

https://www.bankier.pl/forum/temat_smolensk-scieta-brzoza-i-opinia-profesora-krzysztofa-sibilskiego,27853869.html


Inżynier lotniczy o tym, dlaczego oderwało się skrzydło tupolewa

- Brzoza pod Smoleńskiem została ścięta przez Tu-154M;

uderzenie spowodowało na tyle poważne uszkodzenie skrzydła, że obciążenia aerodynamiczne doprowadziły do jego destrukcji. Załoga nie mogła temu przeciwdziałać - tłumaczy inżynier lotniczy prof. Krzysztof Sibilski

- Jak długo trwał proces łamania i skręcania skrzydła?
- Mniej niż sekundę.

Dla obserwatora z zewnątrz wyglądałoby to tak, jakby przeszkoda przecięła skrzydło.


- To w końcu skrzydło ścięło brzozę, czy brzoza skrzydło?
- Drzewo zostało ścięte przez skrzydło. Uderzenie spowodowało jednak na tyle poważne uszkodzenie skrzydła, że obciążenia aerodynamiczne doprowadziły do jego destrukcji.

Prof. Krzysztof Sibilski - członek Amerykańskiego Instytutu Aeronautyki i Astronautyki, profesor w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych i na Politechnice Wrocławskiej, inżynier lotniczy, pilot szybowcowy, pułkownik rezerwy, absolwent Politechniki Warszawskiej, przez wiele lat pracownik naukowy Wojskowej Akademii Technicznej, uczestniczył w pracach nad samolotem PZL I-22 Iryda, jako ekspert przygotowywał symulacje ostatnich chwil przed katastrofami samolotów Su-22, MiG-21, I-22, TS-11 Iskra i Ił-62M w Lesie Kabackim. Jak mówi, odszedł z wojska w 2000 r. po konflikcie z przełożonymi dotyczącym przyczyn katastrofy Iskry, która rozbiła się podczas lotniczego rozpoznania pogody 11 listopada 1998 r. Wypromował dziewięciu doktorów (pierwszym był Maciej Lasek). Przez dwa miesiące był w komitecie naukowym pierwszej konferencji smoleńskiej, skąd odszedł, bo - jak uważa - "profesor od lotnictwa był potrzebny organizatorom tylko po to, by potwierdzić ich hipotezy".

***************************************

I jeszcze  ilustracja  wersji  prof. Sibilskiego

Wg niego  końcówka skrzydła  odpada  od Tu-154  kilkadziesiąt  metrów za  brzozą ( po czasie  mniejszym niż sekunda; gdy przyjąc  0,7  sek  to w tym czasie  samolot  przeleciał  ok 50m);  stąd  faktyczny  zasięg  lotu byłby zupełnie inny niż np. w symulacji  Artymowicza.

image


**********************


wg  symulacji  Artymowicza:
z: https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/371866,16-lot-koncowki-skrzydla-wykresy-i-warianty


image

Dodatkowo  prof.Artymowicz z wielką pewnością  ogłosił  że  brzoza odcięła  skrzydło:

.ale zrobilem fizyczne oszacowanie co do materialow i konstrukcji skrzydla. i wyszlo inaczej. przekroj poprzeczny dzwigarow (a zwlaszcza jednego, bo ciete byly: 1, 2, 3, jeden po drugim, zob ponizej) jest o tyle mniejszy, niz przekroj poprzeczny brzozy, ze fakt, iz brzoza jest kilkukrotnie slabsza na scinanie niz stop aluminum, wcale nie przewaza ------

brzoza wygrywa, skrzydlo jest uciete


http://fizyka-smolenska.blogspot.com/2014/02/6-bajka-o-brzozie-patyczku-i-niezomnym_15.html


....


Z kolei  prof. Czachor  wysunął  hipotezę, że  Tu-54  zaczepił  o brzozę  tylko  końcówką krawędzi opływu:

http://www.mif.pg.gda.pl/kft/Akron1/MCzachor_Konf_Smol2.pdf

image

( Dalszy  możliwy  mechanizm  destrukcji  nie jest  w tej  pracy  określony.)

..................

Uzupełnienie:

Eksperyment  dla  walidacji  programu  komputerowego symulacji  zderzenia  skrzydła  z masztem.rok 2000.

image

image

image

https://reports.nlr.nl/xmlui/bitstream/handle/10921/889/TP-2000-618.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Uzupełnienie:

bloger absurdello ( paes_64) - protegowany You-know-who  ( Prof. Artymowicz po godzinach napisał:

absurdello napisał: 25.06.12, 17:34

> innego kierunku mam pewien zasób wiedzy z tej dziedziny i, sorki, ale nie uwier
> zę, że cienka blacha i kształtowniki nitowane z oddzielnych elementów zniosą (d
> o tego będąc pod dużym obciążeniem sił aerodynamicznych -> duży kąt natarci
> a -> duża siła nośna i duża siła oporu powietrza) zderzenie z pniem drzewa,
> do tego w kierunku, w którym skrzydło ma mniejszą wytrzymałość.


vhttp://forum.gazeta.pl/forum/w,1157,136814695,136814695,Bledy_w_obliczeniach_Artymowicza_uderzone_w_punkt_.html#p136926566




quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka