Gdyby to zwykła katastrofa- strona rosyjska wręcz domagała by się udziału polskich prokuratorów , aby ci potwierdzili , że był to zwykły wypadek lotniczy - czego dowodziły by obrażenia typowe dla wypadków lotniczych.
Nie tylko ,że strona rosyjska zorganizowała nocny transport ciał ofiar śmigłowcami do Moskwy - ale zmobilizowano większą grup ę patologów- i personelu pomocniczego albo udawano , że to zrobiono ,aby móc oświadczyć polskim prokuratorom , gdy ci przybyli na miejsce , że jest już po sekcjach; a polskie ciapy nie zrobiły nic'; mogli przecież zażądać choćby wizualnej weryfikacji tego co rzekomo było zrobione. A tak strona polska dostała zapewne spreparowane papiery.
Nie trzeba wielkiej wiedzy by zauważyć , że wykonanie sekcji zwłok 96 ciał ofiar w 8-10 godz. jest niewykonalne ; szczególnie wykonanie ich choćby zgodnie z minimalnymi standardami dotyczącymi wykonywania autopsji ofiar katastrof lotniczych.
Zapewne nawet proste ćwiczenie na papierze , próba oszacowania potrzebnego czasu w danych warunkach ( ilość pomieszczeń , patologów) wykonana przez specjalistów to by dobitnie pokazała, przy czym oczywiście należałoby uwzględnić nie tylko czas niezbędny na przemieszczanie ciał ofiar ale i na identyfikacje i kompletowanie ; przecież tam były ciała , które wskutek "katastrofy" były w kilku kawałkach.
Rosjanie z premedytacją oszukali polskich prokuratorów - choć tuż przed północą podpisali protokół wg którego polscy prokuratorzy mieli zagwarantowany dostęp do wykonywanych czynności, w tym sekcji zwłok.
Nie trzeba wielkiej wiedzy, wystarczy umiejętność czytania ze zrozumieniem aby dowiedzieć się jakie są wymagania, zasady wykonywania sekcji zwłok ofiar katastrof lotniczych.
Weźmy np. dokument pt.
Royal College of Pathologists’
Guidelines on autopsy practice:Aviation-related fatalities
Wytyczne dla wykonywania sekcji zwłok ofiar zdarzeń lotniczych.
November 2018 Series author:Dr Michael Osborn, Imperial College Healthcare NHS TrustSpecialist authors: Dr Mike Biggs, East Midlands Forensic Pathology Unit, University of LeicesterDr David Bailey,Peterborough & Stamford Hospitals NHS Foundation TrustProf Norman Carr, University Hospital Southampton NHS Foundution
6.3 Internal examination
A detailed inventory of all skeletal trauma should be made, as this will allow subsequent correlation with forces occurring during the crash sequence
Należy dokonać szczegółowej inwentaryzacji obrażeń układu kostnego , ponieważ pozwoli to na późniejszą korelację z siłami występującymi podczas sekwencji zderzenia
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 The role of the autopsy
The purpose of conducting a post-mortem examination following an aviation fatality is to:
•determine the cause of death•
detect any underlying natural disease or intoxicationin flight crew
•analyse patterns of injury•assess the effectiveness of safety equipment•
assess the efficacy of aircraft crashworthiness.
6 The autopsy procedure
Every effort should be made to document the presence of injuries in a detailed manner.
Należy dołożyć wszelkich starań, aby szczegółowo udokumentować obrażenia.
It may not be known in the initial stages of an investigation how much interpretation of injury patterns will ultimately be necessary, and information of vital importance cannot be retrieved after the body has been released.
Na początkowych etapach dochodzenia może nie być wiadomo , jak bardzo interpretacja , dokumentacja odniesionych obrażeń będzie ostatecznie konieczna, a informacji o kluczowym znaczeniu nie można już potem odzyskać.
6.2 External examination
Documentation of all injuries should essentially be to a forensic level of detail, as it may not be immediately apparent which specific injuries may prove crucialduring the subsequent investigation.The locations, appearance and dimensions of all bruises, abrasions, lacerations and incised wounds should be documented.Particular attention should be paid to patterned marks thatmay provide evidence of contact with a specific item or surface.Marks resulting from harnesses, straps,etc. are of prime importance as they will provide some evidence of correct or improper use.Amputations and areas of burning should also be documentedin as much detail as possible.It is worth noting that skin that has been in contact with aviation fuel for a period of time can develop artefactual erythema and epidermal slippage, mimicking burns.The back of the body should be described in as much detail as the front.Body diagrams may be useful, but photography of injuries is strongly advised as this will provide a greatly superior resource for subsequent investigation
...Szkice obrażeń ciał mogą być przydatne, ale zdecydowanie zaleca się fotografowanie obrażeń, ponieważ zapewni to znacznie lepsze zasoby do dalszego badania
6.3 Internal examination
Practice varies with geographical location, and in some jurisdictionsthe legal authority to carry out an invasive internal examination may not have been granted. Provided that authority has been givenfor an invasive autopsy, this should proceedas for a standard examination.Some elements of the standard examination may not be possible (e.g. the brain cannot be examined ifitis not presentowingto traumatic disintegration of the head or complete incineration) and such occurrences should be documented for the avoidance of doubt at a later stage.A detailed inventory of all skeletaltrauma should be made, as this will allow subsequent correlation with forces occurring during the crash sequence.The presence (and absence) of traumatic injuries and natural disease processes within the various organ systems and soft tissues of the body should be detailed as thoroughly as possible, and if this is not possible owingto severe destruction (or complete absence) of a particular structure then this fact should also be recorded. If ante-mortem medical records are available, the known medical history can be correlated with the pathological findings.Interpretation should be cautious in the context of trauma (e.g. a traumatic coronary artery lesion may simulate, or mask, genuine pathology
itd. itd
Co w praktyce robili Rosjanie z ciałami ?
- Może skupili się na usuwaniu tego, czego - w przypadku gdyby Polacy wykonali powtórne sekcje - nie powinni zobaczyć.
Co więc robiono faktycznie w Moskwie? - Być może przy pomocy nowoczesnych urządzeń prześwietlano ciała i mając ich komputerowy obraz decydowano o konieczności usunięcia tego czy owego lub dokonania szybkich cięć - niby dla potrzeb sekcji zwłok.