Listy obywateli, analizy ekspertów, wystąpienia posłów – nic z tych rzeczy nie jest w stanie skłonić do dyskusji przedstawicieli obecnych polskich władz. Dlatego zdecydowaliśmy się na tą – bez wątpienia drastyczną – formę protestu. Nie mamy już 25 lat i wiemy, że dużo ryzykujemy, ale trzeba ryzykować w obronie polskiej edukacji.
Dotychczasowy system szkolnictwa ma swoje wady (będące zresztą efektem wcześniejszych nieprzemyślanych reform), lecz wydaje się być ideałem w porównaniu z najnowszym projektem rządu. Wprowadzenie postulowanych zmian oznacza pozbawienie polskiego szkolnictwa jakiekolwiek humanistycznego ducha. Kształcenie i wychowanie zastępuje hodowlą.
Każdy uczeń, każdy młody człowiek, powinien mieć możliwość samodzielnego wyboru drogi życiowej. Ta najważniejsza decyzja musi być podejmowana w oparciu o pewną ogólną wiedzę, Tymczasem już wkrótce młodzi uczniowie zostaną pozbawieni możliwości zapoznania się wieloma dziedzinami nauki.
Szczególnie skandaliczne jest ograniczanie godzin historii w szkołach. Przedmiot ten ma znaczenie nie tylko dla kształtowania postaw patriotycznych oraz obywatelskich, ale też rozwija logiczne myślenie oraz umiejętność wyciągania wniosków. Kto pozbawia polskich uczniów nauki historii wyrządza im wielką krzywdę.
Uczestnicy protestu głodowego w obronie polskiej szkoły:
Adam Kalita, Grzegorz Surdy, Leszek Jaranowski, Bogusław Dąbrowa-Kostka, Marian Stach
Na naszym blogu będziemy codziennie umieszczać bieżące informacje o przebiegu protestu, wywiady z uczestnikami oraz nagrania z kościoła św. Stanisława Kostki, gdzie trwa nasza akcja.
Głodówka trwa 3 dzień.
***
42 nauczycieli krakowskiego VIII LO im. Stanisława Wyspiańskiego przesłało nam deklarację poparcia:
LIST DO GŁODUJĄCYCH DZIAŁACZY OPOZYCJI Z LAT 80.
w kościele św. Stanisława Kostki xx. Salezjanów na Dębnikach
Nauczyciele z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie popierają Wasz protest przeciwko ograniczeniom nauczania historii i języka polskiego w szkołach. Głęboko solidaryzujemy się z Wami, podzielamy Waszą argumentację i zaniepokojenie polityką władz, które dążą do obniżenia poziomu nauczania i świadomości narodowej Polaków. Okrojenie programów szkolnych z tych przedmiotów prowadzi do nieodwracalnego zubożenia kulturowego, językowego i etycznego następnych pokoleń. Zarówno historia, jak i literatura kształtują duchowość człowieka, społeczeństwa i narodu. To one budowały zawsze etos polskiego inteligenta.
Brońmy tych wartości!
Inne tematy w dziale Polityka