piko piko
858
BLOG

"Skaczące kropelki" - realny odpowiednik funkcji falowej

piko piko Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 22

Wydawało się, że to co napisałem w poprzednich tekstach o Michale Gryzińskim i jego teorii budowy atomu nie znajdzie życzliwego zainteresowania  i standardowo zakończy się krytyką tutejszych  fizyków. Jednak nie jest tak źle, jak myślałem. Spotkało mnie miłe zaskoczenie, bo odezwał się (na PW) fizyk (@Jarek213) który również widzi, że fizyka atomowa wpadła w koleinę wyrytą przez szkołę kopenhaską i coraz głębiej się w niej pogrąża.

Wydobycie się z tej koleiny wydaje się prawie beznadziejne, ale trzeba próbować, bo jak mówi przysłowie: „KROPLA DRĄŻY SKAŁĘ”. W naszym przypadku jest to beton paradygmatu QM.

Dzięki temu, że @Jarek213 podał mi ciekawe odnośniki mogę zaprezentować jak niektóre zjawiska, które dzieją się w skali atomowej, można wyjaśnić jakościowo i opisać ilościowo za pomocą prostych deterministycznych metod (woda i KROPLE oleju silikonowego).

Prezentowany film świetnie przedstawia to o czym pisał Gryziński – cząstki (czym by nie były) wytwarzają własne pola oscylacyjne, które oddziałują z otaczającą materią. Te pola przewidywał de’Broglie jako falę pilotującą związaną z każdą cząstką.
Polecam włączyć napisy i ustawić je na wersję polskojęzyczną.



To co zaprezentowano na filmie jest wersją spopularyzowaną, są dostępne profesjonalne publikacje.

Ciekawe ilu czytających wiedziało owalking droplets ? Ja właśnie teraz się dowiedziałem, że od około 2006 zaczęto z dużym sukcesem modelowanie zjawisk atomowych za pomocą tej metody.

W tym temacie również polecam ciekawy artykuł z 2014: https://www.granicenauki.pl/nowa-mechanika-kwantowa-prosta-jasna-i-zrozumiala-25913

-----------------------------------------------------------------------------

Uzupełnienie

Wykresy z książki Michała Gryzińskiego "Sprawa atomu"  przedstawiające jak uzyskiwano zgodność wyliczeń w oparciu o hipotezę QM z pomiarami.


image

image

piko
O mnie piko

Jaki jestem? Normalny - tak sądzę.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie