Podcast Paragrafizm Podcast Paragrafizm
114
BLOG

Prezydencki Think Tank dr. Karola Nawrockiego czyli BBN

Podcast Paragrafizm Podcast Paragrafizm Polityka Obserwuj notkę 2
3 lipca 2025 Prezydent Elekt przedstawił skład swojego BBN - prof. Sławomira Cenckiewicza oraz generałów Andrzeja Kowalskiego i Mirosława Brysia


Czas na przypomnienie z racji na próby czynione przez obecny rząd tzw. wrzutkami medialnymi mającymi na celu przekierowanie uwagi publiczne na wątki poboczne - tego co ważne i istotne . Otóż 3 lipca 2025 roku dr Karol Nawrocki, nowo wybrany w drugiej turze Prezydent elekt Rzeczypospolitej Polskiej, podczas konferencji publicznej podkreślił, że objęcie przez niego – z dniem 6 sierpnia 2025 roku ( mimo jak się podaje nawoływania ze strony obecnego Premiera by Marszałek Sejmu Hołownia by ten wziął udział w zamachu stanu i nie przyjął zaprzysiężenia Prezydenta elekta przed Zgromadzeniem Narodowym czy też te wobec celowego nie publikowania przez Premiera Postanowienia Marszałka Sejmu w tej sprawie) zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi RP będzie dla niego nie tylko ogromnym zaszczytem, ale przede wszystkim wielkim zobowiązaniem wobec wspólnoty narodowej. I na ten element wypowiedzi Prezydenta Elekta ( uwzględniwszy to co do tej pory zrobił w interesie Polski ) zwracam szczególną uwagę.
Jak zaznaczył, nie można zakładać, że Polska, a tym bardziej cały region, będą w przewidywalnej przyszłości funkcjonować w stanie trwałej stabilnego bezpieczeństwa.
 W rzeczywistości struktury państwa w Polsce muszą pozostawać w ciągłej gotowości operacyjnej oraz prowadzić stałe rozpoznanie strategiczne, w celu szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa. Dynamika ( jeśli tak można nazwać to co dzieje się w tym zakresie – tu raczej należałoby powiedzieć o wywróceniu tej architektury ) zmian w architekturze bezpieczeństwa – zarówno na wschodniej flance NATO, jak i na obszarze Bliskiego Wschodu – ma bezpośredni wpływ na sytuację bezpieczeństwa Polski.
Prezydent elekt wskazał, że pełnienie zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi będzie realnym wyzwaniem – kiedy uwzględni się aktualną sytuację geopolityczną. Głównym zadaniem, jakie przed nim stoi, jest zapewnienie, by Polska była państwem bezpiecznym i aby zachowała pokój w warunkach pogarszającej się sytuacji międzynarodowej. To – jak podkreślił – jest fundamentalna misja każdego zwierzchnika sił zbrojnych.
W swoim wystąpieniu dr Nawrocki odniósł się również do poglądu szeroko podzielanego przez ekspertów ds. bezpieczeństwa i geopolityki – a mianowicie: sojusznicy będą wspierać tylko te państwa ( co jasno i czytelnie mogliśmy bez światłocieni zobaczyć w chwili ataku Rosji na Ukrainę ), które same będą posiadały zdolności do obrony własnego terytorium. Z tego względu – jak stwierdził – konieczne jest profesjonalne w oderwaniu od walk politycznych, konsekwentne rozwijanie potencjału obronnego Polski. Kluczowe znaczenie ma tu budowa armii liczącej 300 tysięcy żołnierzy – która docelowo powinna być najsilniejszą i najnowocześniejszą armią europejską w ramach struktur NATO gotową na wyzwania współczesnego pola walki opartego na rozwiązaniach związanych z nowymi technologiami.
Realizacja podpisanych już kontraktów zbrojeniowych według niego stanowi fundament dla stworzenia narodowego potencjału militarnego o charakterze odstraszającym. Tylko silna armia może gwarantować realne bezpieczeństwo w warunkach niepewności geostrategicznej i zmiany światowych liderów czyli w związku z rękawica jaką w tym zakresie Chiny rzuciły USA dążąc do zmiany hegemona.
Szczególne miejsce w wystąpieniu zajął temat sytuacji na wschodniej granicy państwa. Prezydent elekt wskazał wprost, że mamy do czynienia z trwającą od kilku lat wojną hybrydową. Mimo że społeczeństwo częściowo się do niej w pewien sposób przyzwyczaiło, to już dziś odnotowujemy pierwsze ofiary śmiertelne wśród żołnierzy Wojska Polskiego i jak się wskazuje przeniesienie w pewnej formy tej agresji na granicę zachodnią Polski . Ta forma zagrożenia dla kraju wymaga nowych narzędzi reagowania ze strony Państwa, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i polityczno-strategicznym.
Jak wskazują komentatorzy i eksperci, nowy szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, prof. Sławomir Cenckiewicz, będzie merytorycznym i organizacyjnym wsparciem dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji jego konstytucyjnych zadań. Szczególnie istotne będzie jego zaangażowanie w realizację najważniejszej misji prezydenta, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa polskiego.
Podczas konferencji podkreślono wyraźnie, że BBN nie będzie instytucją oporu wobec rządu, tzw. „redutą kontestacji” w czambuł dobrych projektów rządowych. Przeciwnie – BBN będzie aktywnie współpracowało z Radą Ministrów w ramach każdego projektu, który rzeczywiście służyć będzie interesowi Rzeczypospolitej. Zwrócono uwagę że przez „dobry projekt” rozumie się taki, który jest korzystny dla państwa i obywateli, a nie dla konkretnej partii politycznej czy też prywatnych interesów polityków lub ich politycznych patronów. Zapewne Prezydent i jego przyszły BBN ma świadomość, iż obecnemu rządowi w Polce Obywatele zarzucają działanie na szkodę Polski i w interesie Niemiec. W tym kontekście jest to niezwykle ważne zastrzeżenie, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia społeczne – czego wyrazem jest obecny stan Sił Zbrojnych RP, sposób zarządzania nimi , sposób unowocześniania oraz jakość kształcenia kadr oficerskich. Co ma wpływ na bezpieczeństwo Państwa. To już jest dla wszystkich jasne , nawet dla tych nie intersujących się na co dzień sprawami wojskowości i bezpieczeństwa.
BNN – jak zaznaczono – będzie współpracować z MSWiA oraz z MON przy każdym projekcie, który odpowiada na realne potrzeby w zakresie obronności i bezpieczeństwa obywateli. W tym kontekście prezydent elekt zadeklarował gotowość wspierania obecnego rządu w każdych działaniach zmierzających do zwiększenia zdolności obronnych państwa. Dyplomatycznie zapewne pominął te działania , które Obywatele nazywają sabotażem wobec budowania zdolności Armii.
Profesor Cenckiewicz podkreślił jednak, że BBN nie będzie jedynie biernym akuszerem rozwiązań przygotowywanych przez rząd. Przeciwnie – rząd będzie mógł oczekiwać merytorycznego wsparcia w zakresie wypracowywania optymalnych rozwiązań dla bezpieczeństwa narodowego. Kluczowe będzie tu wnoszenie kompetentnych, analitycznych i profesjonalnych rekomendacji, a nie mechaniczne zatwierdzanie przedstawianych projektów.
W swoim wystąpieniu Profesor zwrócił także uwagę na fundamentalną kwestię: nie może być dobrego funkcjonariusza publicznego – żołnierza, urzędnika ani pracownika służb – w żadnym państwie, jeżeli nie posiada on silnej, patriotycznej i narodowej tożsamości. Tożsamość ta, jak podkreślił, musi być elementem podstawowym. Polski żołnierz musi być polskim patriotą – tylko wtedy jego służba będzie w pełni oddana interesowi Rzeczypospolitej. Tu dała znać o sobie znać natura historyka patrioty jak i doświadczenie pracy w strukturach Państwa i wyciągnięte w tym zakresie wnioski. Tu warto dodać polskie doświadczenie historyczne w tym zakresie z września 1939 roku – kiedy to członkowie Korpusu Obrony Pogranicza nie będący etnicznymi Polakami zdezerterowali masowo.
Prezydent elekt zapowiedział również, że w pierwszych dniach urzędowania zostanie przedstawiony projekt ustawy o rozwoju technologii przełomowych. Jest to – jak zaznaczono – działanie konieczne i strategiczne, wynikające z obserwacji współczesnych konfliktów zbrojnych. Wojna na Ukrainie oraz m.in. konflikt izraelsko-irański jednoznacznie pokazują, że to właśnie nowoczesne technologie stają się czynnikiem decydującym na współczesnym polu walki.
Masowe zastosowanie dronów na Ukrainie doprowadziło do powstania nowych zjawisk na poziomie operacyjnych – przede wszystkim pojawienie się tzw. stref śmierci, nazywanych również strefami buforowymi. Te przestrzenie operacyjne, w których swobodne poruszanie się jednostek stało się niemożliwe, są efektem m.in. tzw. usieciowienia pola walki – zjawiska, które dla ekspertów wojskowych jest już standardem, niewymagającym wyjaśnień. Niemniej jednak, państwo polskie musi podjąć konkretne, praktyczne i efektywne działania, aby wdrożyć takie zdolności w Siłach Zbrojnych RP. Nie czas dziś na jałowe dyskusje jak się wskazuje – ale na merytoryczne i szybkie ustalenia i decyzje. Tu zapewne istotnym czynnikiem będzie uwaga poczyniona przez Elona Muska – otóż produkcja takich środków musi być tańsza i niejako wyjęta z nieefektywnych mechanizmów zarządzanych przez Państwo. Ważne tu jest również doświadczenie II RP w tym zakresie – gdzie po przejęciu produkcji uzbrojenia przez państwo spadła innowacyjność i efektywność .
W tym kontekście trzeba zaznaczyć, iż czas zakończyć dotychczasową praktykę prowadzenia wieloletnich, nieefektywnych, często pozornych dyskusji, które w istocie nie przynosiły żadnych rozwiązań systemowych. Debaty te – określane przez prezydenta elekta jako pozorne dyskusje – przynosiły zazwyczaj wyłącznie wysokie koszty finansowe, nie prowadząc do realnych zmian. Były one działaniami o charakterze zupełnie nieefektywnych, służącymi głównie uczestnikom tychże debat, a nie rzeczywistym potrzebom państwa. Teraz – jak zaznaczono – nadszedł czas przejścia od słów do czynów.
Nie zabrakło także odniesienia do sytuacji na zachodniej granicy. Prezydent elekt zwrócił uwagę na niepokojące zjawiska, które – jego zdaniem – wynikają z decyzji o częściowej abdykacji państwa z aktywnej obecności na tym obszarze. W ocenie dr. Nawrockiego, kwestia ta musi zostać ponownie zdefiniowana w ramach szerokiego spojrzenia na bezpieczeństwo wewnętrzne i integralność terytorialną RP.
Zapowiedział również aktywny udział ośrodka prezydenckiego w budowie architektury bezpieczeństwa międzynarodowego. W tym kontekście wskazał, że jego osobiste relacje z obecnym prezydentem Stanów Zjednoczonych mogą ułatwić prowadzenie działań przez Polskę na arenie międzynarodowej. Zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi będzie – jak zapowiedział – realizowane w sposób dynamiczny, oparty na realnej współpracy z sojusznikami oraz partnerami strategicznymi.
Pałac Prezydencki, pod jego kierownictwem, ma stać się aktywnym ośrodkiem kształtującym politykę bezpieczeństwa narodowego – zarówno w wymiarze militarnym, cywilnym, wywiadowczym jak i analitycznym. Zwrócił również uwagę na potrzebę wyjścia naprzeciw obawom społeczeństwa i przełamywania negatywnych ocen poprzez konkretną, skuteczną politykę bezpieczeństwa.
Wyraził także przekonanie, że współpraca z obecnym Ministrem Obrony Narodowej, Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem, będzie efektywna oraz nakierowana będzie na realizowanie interesów Państwa. Podkreślił, że jednym z głównych zadań ośrodka prezydenckiego będzie opracowanie i wdrożenie nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Reforma systemu nominacji generalskich i nowe kierownictwo Biura Bezpieczeństwa Narodowego
Prezydent elekt Rzeczypospolitej Polskiej zapowiedział, że proces nadawania stopni generalskich zyska nowy, transparentny kształt. Jak sam wskazał, stopień generalski nie może być jedynie symbolicznym awansem – to najwyższy wyraz uznania dla służby wojskowej, który powinien stanowić ukoronowanie wieloletniej, oddanej służby w Siłach Zbrojnych RP. Jest to zaszczyt, ale przede wszystkim ogromne zobowiązanie wobec państwa i narodu. Dlatego – jak podkreślił – wyłącznie najlepsi, najbardziej kompetentni i zasłużeni oficerowie Wojska Polskiego będą mogli dostąpić tego wyróżnienia. Proces ten będzie ściśle powiązany z oceną profesjonalizmu, etosu służby oraz zdolności przywódczych kandydatów. To jak się wskazuje odpowiedź na oczekiwania społeczne w tym zakresie.
Po tym wprowadzeniu prezydent elekt przeszedł do zasadniczego tematu konferencji, którym było omówienie kształtu i kadry Biura Bezpieczeństwa Narodowego (BBN). Jak zaznaczył, skład kierownictwa BBN został przemyślany i skompletowany w sposób odpowiadający wyzwaniom XXI wieku w obszarze bezpieczeństwa narodowego. Opinia publiczna oczekuje, iż BBN stanie się swoistym Think Tankiem kształtującym polityki w zakresie bezpieczeństwa.
Wybór profesora Sławomira Cenckiewicza na szefa BBN nie był zaskoczeniem dla opinii publicznej ani środowisk eksperckich. Profesor Cenckiewicz jest autorem głośnej ostatnio publikacji pt. Zgoda, która wskazuje na szereg istotnych problemów związanych z lojalnością części funkcjonariuszy państwa wobec Rzeczypospolitej – w tym osób pełniących najwyższe funkcje publiczne, takich jak Donald Tusk. Wskazano, że publikacja ta ma istotny kontekst w analizie relacji polsko-rosyjskich i związanych z nimi zagrożeń.
Dotychczasowa droga zawodowa profesora Cenckiewicza, obejmująca m.in. kierowanie Komisją Likwidacyjną WSI oraz przewodniczenie komisji ds. badania wpływów rosyjskich w Polsce, stanowi – zdaniem prezydenta elekta – potwierdzenie jego kompetencji do zarządzania kluczową instytucją, jaką jest BBN. Profesor zna specyfikę działania struktur wywiadowczych i kontrwywiadowczych, rozumie mechanizmy wpływu oraz potrafi skutecznie działać na rzecz neutralizacji zagrożeń dla suwerenności państwa.
Jak zaznaczono, jednym z obszarów działań BBN pod jego kierownictwem będzie monitorowanie aktywności służb specjalnych krajów trzecich , których obecność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. I dlatego zastępcą szefa BBN został mianowany gen Andrzej Kowalski – oficer o bogatym doświadczeniu w służbach specjalnych, w tym w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Wywiadu Wojskowego oraz Służbie Kontrwywiadu Wojskowego. Generał Kowalski będzie pełnił kluczową rolę we wspieraniu prezydenta w obszarze nadzoru nad służbami specjalnymi oraz projektowania ich właściwego kierunku rozwoju – zarówno cywilnymi, jak i wojskowymi. Prezydent elekt podkreślił, że doświadczenie generała jest nieocenione, zwłaszcza w kontekście złożonych wyzwań bezpieczeństwa w XXI wieku.
Pan Generał weźmie również udział w tworzeniu nowego Departamentu Technologii Przełomowych w BBN. Ta jednostka organizacyjna będzie odpowiedzialna za ocenę i wdrażanie nowych technologii o zastosowaniu militarnym, a także za analizę ich wpływu na współczesne pole walki. Celem będzie wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki i techniki jako narzędzi służących wzmacnianiu bezpieczeństwa państwa.
Drugim zastępcą profesora Cenckiewicza został gen Mirosław Bryś – dowódca o dużym doświadczeniu praktycznym, pełniący wcześniej funkcje zastępcy dowódcy 6. Brygady Powietrznodesantowej oraz 4. Warmińsko-Mazurskiej Brygady Wojsk Obrony Terytorialnej. Był także szefem Wojskowego Centrum Rekrutacji, które za jego kadencji notowało bardzo dobrą dynamikę naboru. Wielu młodych ludzi decydowało się wówczas związać swoje życie zawodowe z Siłami Zbrojnymi RP.
Jak zaznaczył Prezydent Elekt, wszystkie powołane osoby to profesjonaliści – każdy w swojej dziedzinie – które posiadają doświadczenie, wiedzę i gotowość do poniesienia odpowiedzialności za sprawne, efektywne i nowoczesne Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Tworzą one fundament nowego podejścia do systemu bezpieczeństwa narodowego, w którym Biuro Bezpieczeństwa Narodowego stanie się ośrodkiem strategicznego planowania, analizy i wdrażania działań obronnych odpowiadających wyzwaniom współczesności.
Warto dodać, o czym nie wspomniał ze zrozumiałych względów Prezydent Elekt , iż były szef BBN Jacek Siewiera nie zapisał się dobrze w historii tej instytucji. Zwłaszcza jego opowiedzenie się de facto po stronie ( jak wskazał Prezes TK w swym zawiadomieniu ) antypolskiej grupy przestępczej kierowanej przez Donalda Tuska w formie społecznego doradcy Rafała Trzaskowskiego w zakresie bezpieczeństwa budzi wątpliwości co do jego pracy na rzecz Rzeczypospolitej jak się wskazuje w przestrzeni publicznej.
Wszak obecna koalicja rządowa w sposób oczywisty jak się wskazuje działa na szkodę Państwa Polskiego – co oznacza, iż współpraca zaplecza Prezydenta Elekta z obecnym rządem będzie dużym wyzwaniem.
Trudno bowiem jak się ocenia współpracować z kimś kto ( jak obecny rząd ) jako narzędzia używa kłamstwa. I nie kryje się z tym.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka