Orange naliczał dodatkowe opłaty
UOKiK wysłuchał skarg konsumentów i wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska. Chodzi o nieprawidłowości związane z aktywacją płatnych usług oferowanych i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez podmioty trzecie dla abonentów Orange.
Podstawą do interwencji UOKiK były sygnały od konsumentów, zgodnie z którymi wiele osób było nieświadomych, że do ich rachunków doliczane są dodatkowe opłaty.
Dodatkowe opłaty widniały w zakładce “usługi elektroniczne” i były naliczane za dwa rodzaje usług. Pierwsze z nich są usługami świadczonymi bezpośrednio przez Orange, które można aktywować m.in. za pośrednictwem powiadomień tak zwanych flash SMS i przez kliknięcie przycisku “OK”.
Drugą grupą są usługi pochodzące od podmiotów trzecich, rozliczane przez operatora przy wykorzystaniu “Zamów z Orange” czyli w formule direct bilingu gdzie opłata automatycznie jest doliczana do rachunku.
Zobacz także:
- Bez zgonów bezpośrednio z powodu COVID-19. Bardzo optymistyczne dane
- Jarosław Kaczyński twarzą Polskiego Ładu. Prezes zainauguruje cykl spotkań
Orange otrzyma karę finansową?
UOKiK wskazuje, że na fakturach, które klienci otrzymywali od Orange, obydwie te usługi widniały jako “usługi elektroniczne”, co uniemożliwiało klientom rozróżnienie, czym są te usługi i kto je świadczy.
Wiele osób, które zgłosiło skargi do UOKiK twierdziło, że nie zamawiało dodatkowych usług i nie wiedzą, skąd te opłaty.
“Sygnały od abonentów dały podstawę do wszczęcia postępowania i postawienia zarzutów Orange Polska. Postępowanie może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc.” - przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przy tej okazji UOKiK przypomina, że operator musi poinformować konsumenta o tym, że dane usługi są płatne. SMS lub powiadomienie, które otrzymuje klient, powinno zawierać dokładną informację o tym, że za uruchomienie usługi trzeba zapłacić, a także cennik usług.
Ponadto klienci Orange powinni otrzymać na trwałym nośniku (np. e-mailem) potwierdzenie zamówienia płatnych serwisów. Konsumenci powinni również wyrazić zgodę na uruchomienie dodatkowej płatnej usługi.
UOKiK wskazuje, że SMS-y flash nie zapisują się w skrzynce odbiorczej. Klikając “OK” można nieświadomie zamówić niechciany płatny serwis. Jeśli tak się stanie, należy złożyć reklamację do operatora. Usługi z wykorzystaniem direct billing (gry, dzwonki, filmy) są świadczone przez inne podmioty, a rolą operatora jest doliczanie opłat do rachunku.
WP
Czytaj dalej:
- Słowacki obrońca Pavol Stano, gwiazda polskich klubów: Nie przegramy z Polską!
- Po wygranej Fijołka. Opozycja w ekstazie, Gowin mocno punktuje PiS
- Rodzice dostaną 12 tys. zł na dzieci. Rząd wierzy, że to podniesie dzietność
- Euro 2020. Przewodnik dla kibiców po Petersburgu
- Nie żyje aktor znany z "M jak miłość" i "Stulecia Winnych".
Komentarze