Robin Goodfellow Robin Goodfellow
158
BLOG

"Czytajmy Kiplinga, unikajmy masonów"

Robin Goodfellow Robin Goodfellow Rozmaitości Obserwuj notkę 1
Wątek masoński przewija się u Kiplinga i jest dziś rzeczą stosunkowo znaną, jeszcze jedną barwną (bardziej niż ciemną) plamą w tym niezwykłym życiorysie i niezgłębionej po dziś dzień twórczości. Oto analiza dwoch głosów w tej sprawie z przedwojennej prasy lat 30-tych.

Dwie opinie na temat Rudyarda Kiplinga i jego twórczości, które ukazały się w polskiej prasie w 1936 roku, po jego śmierci._________

Pierwszy artykuł, autorstwa prof. Władysława Tarnawskiego, zatytułowany „Brat Kipling w Loży w Lahore”, analizuje twórczość Kiplinga przez pryzmat jego przynależności do masonerii i wynikających z tego tendencji ideologicznych. Drugi tekst, „BROŃMY LEKTURY KIPLINGA”, jest anonimową odpowiedzią na artykuł Tarnawskiego, polemizującą z jego wnioskami i broniącą sensu czytania Kiplinga w „pismach narodowych”.

Analiza artykułu prof. Władysława Tarnawskiego: „Brat Kipling w Loży w Lahore”

Profesor Tarnawski zauważa, że polska prasa narodowa po śmierci Kiplinga w większości wychwalała go, widząc w nim symbol nacjonalizmu, optymizmu, wiary w porządek i zdrowy angielski konserwatyzm. Doceniano jego sprzeciw wobec nihilizmu, bolszewizmu i innych „niesympatycznych izmów”, a nawet jego niepopularność w angielskich kręgach intelektualnych traktowano jako dowód na jego „zdrową” postawę.

Jednakże Tarnawski krytykuje to bezrefleksyjne wychwalanie, wskazując na „uproszczenie” w stylu samego Kiplinga. Według profesora, Kipling miał zwyczaj przemilczać aspekty, które nie pasowały do jego wizji, co czyniło go pisarzem idealizującym rzeczywistość. Tarnawski podkreśla, że świat i życie nie są proste, a uproszczona ich projekcja w dziedzinie myśli prowadzi do fałszu.

Głównym punktem artykułu Tarnawskiego jest przynależność Kiplinga do loży masońskiej w  Lahore [na zdj.]Tarnawski argumentuje, że ideologia masońska miała fundamentalny wpływ na twórczość Kiplinga.

Kluczowe spostrzeżenia Tarnawskiego dotyczące wpływu masonerii na Kiplinga:

 * Zgodność masonerii z nacjonalizmem angielskim: Tarnawski zauważa, że credo masonerii doskonale harmonizowało z angielskim nacjonalizmem, co tłumaczy dążenie „dzieci Wdowy” (masonów) do demokratyzacji państw europejskich w przeszłości, a obecnie do zacierania granic i tworzenia globalnych struktur, gdzie Imperium Brytyjskie (jako ideał uniwersalności) odgrywa kluczową rolę. Kipling jako „chwalca, a czasami nawet natchniony bard” Imperium Brytyjskiego jest tu przykładem.

 * Wyrażenia masońskie w twórczości: Profesor wskazuje na konkretne przykłady masońskiej terminologii w dziełach Kiplinga, np. zwrot „w imię twojej i mojej matki” w noweli„Człowiek, który chciał być królem”, gdzie „Wdowa” jest odniesieniem do masonerii.imageimage

Innym przykładem są dialogi w „Drugiej Księdze Dżungli”, które, zdaniem Tarnawskiego, również zawierają masońskie frazesy.

 * Wpływ na przedstawienie kolonii: Kipling, według Tarnawskiego, idealizował stosunki w koloniach angielskich, pomijając liczne negatywne aspekty (np. wykorzystywanie rdzennych mieszkańców, korupcję). Profesor sugeruje, że to uproszczenie wynikało z faktu, iż „koloniami w wielu przypadkach rządzą z ukrycia – loże”.

 * Wizja przyszłości w „Wieczornej poczcie”: Nowela ta, przedstawiająca świat zjednoczony pod „Najwyższą Radą Komunikacji” z międzynarodowym językiem i ograniczoną suwerennością państw, jest dla Tarnawskiego „błogim snem masona”, odzwierciedlającym dążenia masonerii do globalnego porządku.image

 * Stosunek do chrześcijaństwa: Kipling, będąc deistą, nie atakuje chrześcijaństwa wprost, ale, jak pokazuje przykład z „Wieczornej poczty”, podważa dogmat wiecznego potępienia. Tarnawski łączy to z powojennymi (po I wojnie światowej) próbami zniesienia piekła w Kościele anglikańskim, co, jego zdaniem, świadczy o systematycznym zwalczaniu zasadniczych dogmatów chrześcijańskich przez „ukryte siły”.__________

Analiza artykułu: „BROŃMY LEKTURY KIPLINGA” (Autor Nieznany)

Anonimowy autor polemizuje z wnioskami Tarnawskiego, akceptując jego spostrzeżenia dotyczące masoństwa Kiplinga, ale inaczej je interpretując, zwłaszcza w kontekście czytelników „pism narodowych”. Autor dąży do usunięcia „sprzeczności” metodą „chłopskiego, a więc bezspornie narodowego rozumu”.

Główne argumenty obrony lektury Kiplinga:

 * Nacjonalizm masoński w Anglii: Autor zgadza się, że nacjonalizm Kiplinga niekiedy nosi wpływy masońskie, ale interpretuje to jako dowód, że „Anglikom masoństwo nie przeszkadza do utrzymania i dalszego rozwijania potęgi”. Wnioskuje z tego, że Polacy powinni czytać Kiplinga, ale „unikać masonów”, ponieważ masoni mogą pomagać innym narodom w osłabieniu ich siły.

 * Strategia wobec Imperium Brytyjskiego: Mimo że masoneria stawia na Imperium Brytyjskie, autor sugeruje, że Polska również powinna „stawiać na Anglię”. Argumentuje, że jeśli masoni się mylą, Polska i tak poniesie klęskę, ale „klęska masonów stokrotnie nam to wynagrodzi”. Jeśli masoni mają rację, „sukces masonów wyrównamy własnym sukcesem”. Stąd wniosek: „czytajmy Kiplinga, unikajmy masonów i stawiajmy na imperium brytyjskie”.

 * Problem piekła a katolicka Polska: Anonimowy autor bagatelizuje kwestię stosunku Kiplinga do piekła, wskazując, że jest to problem Kościoła anglikańskiego i jego dogmatów. Ponieważ czytelnicy w katolickiej Polsce są „automatycznie immunizowani na takie schizmy religijne”, to „cóż nas to obchodzi w katolickiej Polsce, co za zmartwienie, że w protestanckim kościele protestanccy sekciarze usuwają protestanckie piekło!”. Wniosek jest taki, żeby „przejść do porządku dziennego nad wszystkimi tymi wątpliwościami”.

 * Ostateczna konkluzja: Autor podsumowuje, że Polacy powinni „czytać Kiplinga, unikać masonów, stawiać na Anglię, wierzyć lub nie wierzyć w anglikańskie piekło i nie szukać przesadnej konsekwencji w "pismach narodowych"” gdzie swój artykuł zamieścił prof. Tarnawski.

________

Podsumowanie i Kontrast

Artykuł Tarnawskiego to próba dogłębnej analizy ideologicznej twórczości Kiplinga, z naciskiem na wpływ jego przynależności do masonerii. Profesor krytykuje bezrefleksyjne wychwalanie Kiplinga i dąży do obiektywnego spojrzenia na jego dzieła, uwzględniając ich tendencyjność i uproszczenia. Jego analiza jest bardziej krytyczna i analityczna, próbująca ukazać ukryte motywy i przesłania w tekstach Kiplinga.

Natomiast anonimowy artykuł „BROŃMY LEKTURY KIPLINGA” jest pragmatyczną odpowiedzią, mającą na celu obronę popularności Kiplinga w kręgach narodowych. Autor akceptuje fakty przedstawione przez Tarnawskiego (odnośnie masoństwa), ale reinterpretuje je w sposób, który usprawiedliwia dalszą pochwałę Kiplinga i wykorzystywanie jego twórczości dla celów narodowych. Skupia się na korzyściach płynących z lektury Kiplinga dla polskiego nacjonalizmu, niezależnie od jego masońskich czy religijnych powiązań. Widoczna jest w nim chęć pogodzenia pozornie sprzecznych elementów poprzez „zdrowy rozsądek”.

Oba teksty stanowią ciekawe świadectwo polskiej recepcji twórczości Kiplinga w dwudziestoleciu międzywojennym, ukazując złożoność debat ideologicznych i politycznych w tamtym okresie.

Oba omawiane niniejsze głosy w całości można przeczytać klikając w poniższy odnośnik:

http://areopagita.blogspot.com/2017/08/brat-kipling-w-lozy-w-lahore.html?m=1

Opracował (z pomocą Gemini), opatrzył ilustracjami etc.

K. Rafalski

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj1 Obserwuj notkę

Chodzi własnymi ścieżkami (w ogrodzie Pana Kiplinga)

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Rozmaitości