Dlaczego słowa wypowiedziane przez śp. Roberta Grzywnę, drugiego pilota TU154M nr 101, podczas lotu 10.04.2010 roku z Warszawy do Smoleńska, nie padła o godzinie 08:16:34, wskazanej w stenogramie CVR, przygotowanym przez Komisję MAK?
O tej godzinie wg Raportu MAK, TU154M nr 101 miał być rzekomo na trasie za punktem BERIS a przed punktem ASKIL i około 2 minuty wcześniej o godzinie 08:14:06 załoga samolotu otrzymała od kontroli białoruskiej informację o mgle na lotnisku Siewiernyj:
8:14:06 D Polish Air Force 1-0-1, for information at 06:11 UTC), Smolensk visibility 400 meters fog.
To ta informacja o mgle na Siewiernym, była przyczyną zmiany przez załogę trajektorii poziomej lotu od punku ASKIL i wprowadzenie punktów tej trajektorii do FMS do planu aktywnej nawigacji poziomej, która w załączniku " Raport z odzyskania danych FMS” (wersja angielska), tak się przedstawiała::
Crew performed a Direct-TO (DTO) BERIS
when position was approximately
N 53:57.959
E 028:22.868
Result was the following navigation legs:
FROM (PPOS)
TO BERIS
NEXT SODK
NEXT+1 ASKIL
NEXT+2 DRL1
NEXT+3 10XUB
Z podanych w tym załączniku informacji o lokalizacji miejsca na trasie lotu, w którym dokonano tego wprowadzenia(współrzędne GPS) wynika, że było to za punktem MINSK-2 a przed punktem BERIS, czyli przed początkiem zniżania z FL330(~10000 m) do FL120(~3600 m)w punkcie ASKIL.
Lokalizacja tego punktu jest dowodem na to, że godzina podania przez MINSK-2 informacji o mgle jako 8:14:06 jest sfałszowana, bo wg Raportu MAK o tej godzinie TU154M nr 101 miał być za punktem BERIS(w fazie zniżania).
Analiza danych czasowych lotu na podstawie zeznań kontrolera P.Plusnina(o nawiązaniu łączności z załogą TU154M nr 101 około godziny 8:15) i danych o współrzędnych miejsca wprowadzenia zmian w w FMS (punktów trajektorii) pozwala określić czas tej czynności jako około godziny 10-tej czasu moskiewskiego i jest logicznym wyjaśnieniem zdziwienia Roberta Grzywny:
"Ale 10-ta i mgła?"
TEMAT NOTKI: KATASTROFA SMOLEŃSKA
Komentarze