Artur Rumpel Artur Rumpel
122
BLOG

Samorządy zawodowe zagrożone

Artur Rumpel Artur Rumpel Praca Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Od upadku Bloksa nie mam bloga politycznego. Dotąd mi go nie brakowało, ale teraz zaczęło. Nie wiem, czy reaktywuję taki blog, ale na razie będę od czasu do czasu wrzucał teksty polityczne na mój główny blog i być może także na blog na Salonie 24. Dziś pierwszy taki wpis.


W sobotę opublikowałem na FB taki wpis:


Pytanie do tych spośród moich znajomych, którzy popierają PiS. Czy chcielibyście Państwo być leczeni przez lekarzy, którym Prawo Wykonywania zawodu wydawałby Prezydent RP na podstawie rekomendacyj Naczelnej Rady Lekarskiej wybieranej przez Sejm?


Wywołał on dość gorącą dyskusję zarówno u mnie, jak i u dwojga moich znajomych, którzy go udostępnili. 


Szczególnie ciekawe jest kilka głosów w dyskusji:


1. Miłośnikowi demokracji by odpowiadało. Prezydenta mandat mocny, w Sejmie stabilna większość zatem i lekarze mianowani przez Radę złożoną z lekarzy wybranych przez Sejm nie powinni nikogo gorszyć.


2. Nie miałbym problemu z takim sposobem wyboru lekarzy.  Nie jestem nośnikiem jakiegoś uprzedzenia wobec państwa i mam zaufanie do tej instytucji nawet przy reżimie demokratyczno liberalnym.


3. Jeśli potraktować to przez analogię to chyba nie byłoby w tym nic złego.

Kandydaci do zawodu lekarza musieliby mieć ukończone studia medyczne i staż, a Rada, choć wyłaniana przez sejm, składałaby się z innych lekarzy.

Nie widzę zagrożenia.


Wszystkie te głosy podważają idee samorządu zawodowego, zarówno lekarzy, jak prawników. Samorządy zawodowe istniały w II RP. Po wojnie zlikwidowali je komuniści. Przywrócono je w III RP. Ci, którzy teraz je podważają, w najlepszym razie naśladują komunistów. W najgorszym sami są komunistami.

Urodziłem się w Rybniku 22 kwietnia 1975. Ukończyłem I Liceum Ogólnokształcące w Wodzisławiu Śląskim (1994), Wydział Farmaceutyczny w Sosnowcu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1999) oraz Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2004). Jestem więc z wykształcenia farmaceutą i... no właśnie i kim? Do niedawna zawsze pisałem, ze etnologiem, teraz jednak, patrząc na zakres moich dociekań muszę stwierdzić, że akcenty mi się przesunęły w kierunku antropologii kulturowej. Nie zajmuje się bowiem kultura ludową, ani samymi tylko kulturami niemasowymi, ale zróżnicowaniem kultur z uwzględnieniem kultury masowej. Tak więc wychodzi , ze jestem antropologiem kulturowym. Mam wspaniałą rodzinę - żonę i dzieci. Od lat nieregularnie publikuję w czasopismach naukowych i profesjonalnych (ALBOalbo, Konteksty, Panacea, Uniwersytet Kulturalny, Puls Farmacji, Bez Recepty, Lek w Polsce), społeczno - politycznych (Najwyższy Czas, Opcja na Prawo, Pro Fide Rege et Lege, Rojalista - Pro Patria), religijnych (Przewodnik Katolicki) i lokalnych (U Nas, Nowiny Wodzisławskie) oraz na licznych stronach internetowych. Mam też na koncie dwie wydane książki- "Religia w Polsce" (2010) oraz "Ludzie i religie w Polsce" (2012). Od kilku lat skupiam się na prowadzeniu blogów i szukam wydawców dla kolejnych książek. O kulturze piszę pod adresem https://svetomir.home.blog/, tu zaś piszę o polityce. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo