96 obserwujących
382 notki
677k odsłon
2170 odsłon

1939 – Wojsko Niepodległej (cz. XIII)

Wykop Skomentuj62

Siły zbrojne II RP, Lotnictwo. Myśliwce.

imageMyśliwiec PZL P-7 projektu inż. Zygmunta Puławskiego został oblatany w październiku 1930 . Pierwsze seryjne P-7 były gotowe w połowie 1932. Lotnictwo wojskowe otrzymało 150 samolotów PZL P-7, uznając go jako zasadniczy samolot lotnictwa myśliwskiego.

Po wprowadzeniu P-7 do wszystkich eskadr myśliwskich, lotnictwo polskie stało się pierwszą taką formacją w świecie wyposażoną w samoloty myśliwskie o konstrukcji metalowej.
Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe. Prędkość max- 327 km/h, wznoszenie - 10,4 m/s, pułap- 8500 m, zasięg- 600 km.

Samolot wzbudził wielkie zainteresowanie za granicą, zapytania ofertowe napłynęły z Rumunii, Portugalii, Turcji, Grecji, Szwecji oraz Jugosławii.

imageW 1939 w eskadrach myśliwskich było 30 P-7, 10 w rezerwie. Wykonywały zadania rozpoznawcze. Uważane za przestarzałe uzyskały mimo to 10 zestrzeleń i uszkodzeń samolotów nieprzyjaciela.

Po wrześniu 1939 do Rumunii ewakuowano 9 samolotów P-7, używane były w rumuńskim lotnictwie wojskowym. Kilkanaście dostało się w ręce niemieckie, były wykorzystywane w szkoleniu pilotów i do rozpoznania lotniczego. Sowieci przejęli ponad 20 maszyn P-7.

PZL P-11 konstrukcji inż. Puławskiego po jego śmierci dokończony przez inż.  Wsiewołoda imageJakimiuka został oblatany we wrześniu 1931. Od 1934 wprowadzany na uzbrojenie. W latach 1933-1934 P-11 był jednym z najnowocześniejszych samolotów myśliwskich na świecie.
Uzbrojenie: 2 lub 4 karabiny maszynowe. Osiągi zależnie od wersji: prędkość – 317-375 km/h, pułap- 7500-10100 m, wznoszenie 12,2-14,6 m/s, zasięg- 435-765 km.

P 11wzbudził wielkie zainteresowanie za granicą. Łącznie wyprodukowano w Polsce i Rumunii ok. 350 samolotów PZL P.11, z czego 225 służyło w polskim lotnictwie. W 1936 por. Witold Urbanowicz na P 11 zestrzelił nad Wołyniem sowiecki samolot szpiegowski.

W 1939 w eskadrach myśliwskich było 129 P-11, 13 w rezerwie. Piloci zgłosili i udokumentowali 126 zestrzeleń pewnych, 10 prawdopodobnych i  16 uszkodzonych przy stracie 116 maszyn własnych -  współczynnik zestrzeleń powyżej 1:1. Zginęło 19 polskich pilotów.

image

P-11 gorsze osiągi prędkości rekompensowały większą zwrotnością, w walce kołowej dzięki mniejszemu promieniowi zakrętu miały przewagę i  dużą prędkość wznoszenia (P-11 14,5 m/sek., Me-109 10,8 m/sek.). W walkach powietrznych P 11 atakowały w locie nurkowym z wykorzystaniem przewagi wysokości i otwierały ogień z odległości poniżej 100 metrów.  Decydowało też świetne wyszkolenie i umiejętności polskich pilotów. Niemieccy piloci w połowie kampanii otrzymali zakaz wdawania się w walkę kołową z polskimi myśliwcami. Oto jak opisywał walki z  „Jedenastkami” as niemiecki  Molders: „'Ze względu na swoją wyjątkową zwrotność polskie myśliwce były niezwykle trudne do trafienia. Pozwalały nam na pościg za nimi, wyczekując do czasu kiedy aż zajmowaliśmy pozycję strzelecką, a wówczas wykonywały szybką półpętlę i w pozycji plecowej strzelały do atakującego. To byli na prawdę wspaniali piloci, a każdy z nich był prawdziwym mistrzem akrobacji.

imageNa P 11 zestrzelono też kilka samolotów sowieckich.

Do Rumunii ewakuowano 43 P-11. Zostały włączone do lotnictwa rumuńskiego, były używane na froncie wschodnim. Niemcy nie zdobyli żadnego sprawnego P-11.

image
PZL P-24 konstrukcji inż. W. Jakimiuka był najlepszym polskim samolotem myśliwskim produkowanym seryjnie. W 1934 Bolesław Orliński na P-24 ustanowił rekord prędkości dla samolotów myśliwskich, sklasyfikowany jako najszybszy i najsilniej uzbrojony myśliwiec na świecie. 

Uzbrojony: 2 działka 20 mm, 2 km i 2 bomby oraz wyposażony w fotokarabin i radiostację nadawczo-odbiorczą. Prędkość max- 410-435 km/h, wznoszenie - 11,5 m/s, pułap- 10500 m, zasięg- 700 km .

Po decyzji o przezbrojeniu lotnictwa myśliwskiego w samoloty dolnopłatowe górnopłat P-24 przeznaczono na eksport. Zamówiły samolot Bułgaria, Grecja, Rumunia i Turcja, która podjęła własną produkcję samolotu w oparciu o licencję.
imageŁącznie wyprodukowano w Polsce i poza jej granicami około 190 P-24.

Lotnictwo polskie rozważało jako jedną z alternatyw zamówienie PZL P-24 na okres przejściowy po 1939 określony jako luka w gotowości bojowej pod względem jakościowym w wyposażeniu eskadr myśliwskich. Zamówiono 70 samolotów P-24 z dostawą na początek 1940. Ich montaż wytwórnia miała rozpocząć w listopadzie 1939.

W 1939 PZL prowadziły rozmowy w sprawie dostaw (miały być realizowane w 1940) 120 egz. P-24 dla Finlandii, Estonii, Grecji (ponowne zamówienie), Jugosławii i Węgier.
PZL P-24 był najbardziej znanym w świecie samolotem z rodziny samolotów myśliwskich Puławskiego.

imageGreccy piloci w walkach z lotnictwem włoskim i niemieckim (1940-41) odnieśli na P-24 38 zwycięstw.

Wykop Skomentuj62
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura