96 obserwujących
382 notki
677k odsłon
1271 odsłon

1939 – Wojsko Niepodległej (cz. XVI)

Wykop Skomentuj13

Siły zbrojne II RP. W obliczu wojny.

Polskie lotnictwo wojskowe w 1942 miało liczyć (jak zaplanowano w 1937) 10 pułków lotniczych rozlokowanych w 10 bazach oraz 10 dywizjonów szkolnych.

W poszczególnych rodzajach lotnictwa planowano:
•    14 eskadr rozpoznania po 10 samolotów w eskadrze PZL-46 ”Sum”;
•    10 eskadr pościgowych - po 10 samolotów PZL-54 „Ryś”(?);
•    15 eskadr myśliwskich - po 10 samolotów PZL-50 ”Jastrząb”;
•    21 eskadr bombowych -po 6 samolotów PZL.37 "Łoś";
•    18 eskadr obserwacyjnych - po 7 samolotów LWS-3 ”Mewa”;
•    12 plutonów łącznikowych -po 3 samoloty PWS-35 "Ogar";
•    lotnictwo morskie
W lotnictwie byłoby 85 eskadr – około 800 samolotów + zapas mobilizacyjny 100%;
łącznie 1600 samolotów bojowych nie licząc szkolnych, transportowych, dyspozycyjnych, sanitarnych.

imageZdolności produkcyjne polskiego przemysłu w 1939 wynosiły  od 792 do 1344 samolotów rocznie (zależnie od typu aparatu). Przemysł był rozbudowywany, powstawały nowe fabryki płatowców i silników, możliwości produkcyjne wzrastały dlatego osiągnięcie zakładanych ilości samolotów w ciągu trzech lat były całkowicie realne .

Z racji na wzrost napięcia w relacjach z Niemcami i groźbę wybuchu wojny postanowiono doraźnie wprowadzić na wyposażenie lotnictwa  obok nowych  samolotów krajowej produkcji także pilnie zakupione ( dzięki uzyskanym kredytom) samoloty w Anglii i Francji.


Na wiosnę 1940 zamierzano osiągnąć następujące ilości jednostek i samolotów:image
Eskadry myśliwskie i pościgowe (ok. 460 samolotów)
        10 eskadr - samoloty PZL P.11c
        6 eskadr - samoloty PZL. P11g Kobuz
        2 eskadry - samoloty PZL.50 Jastrząb
        8 eskadr - samoloty Morane-Saulnier MS.406 (francuskie)
        4 eskadry - samoloty Hawker Hurricane Mk.I (brytyjskie)image



Eskadry bombowe (ok. 220 samolotów)
        9 eskadr - samoloty PZL.37 Łoś
        9 eskadr - samoloty Fairey Battle Mk.I (brytyjskie)image





Eskadry rozpoznawcze (ok. 290 samolotów)
        10 eskadr - samoloty PZL.23 Karaś
        4 eskadry - samoloty PZL.46 Sum

Eskadry obserwacyjne (ok. 250 samolotów)
        5 eskadr - samoloty RWD-14 Czapla
        13 eskadr - samoloty LWS-3 Mewa

Eskadry morskie (ok. 40 samolotów)
        3 eskadry różnych typów (w tym 6 wodnosamolotów CANT Z-506 (włoskie))
Łącznie 83 eskadry w tym: 30 eskadr pościgowo-myśliwskich, 18 eskadr bombowych, 14 eskadr rozpoznawczych, 18 eskadr obserwacyjnych, 3 eskadry morskie. W eskadrach ok. 1300 samolotów
Podjęte doraźnie działania nie przekreślały realizacji planu zbudowania sił powietrznych przyjętego na 1942.

imageBalony

Środkiem do obrony przestrzenie powietrznej były balony (bataliony balonowe w Toruniu i Legionowie). Wraz z rozwojem lotnictwa i artylerii wycofywano balony obserwacyjne nacisk kładziono na balony zaporowe. Stosowano je w ochronie miast i obiektów przemysłowych.

Polskie wojska balonowe były świetnie wyszkolone, oficerowie piloci balonowi zajmowali wysokie miejsca w zawodach balonowych, 6 razy pierwsze miejsca (Międzynarodowe Zawody Balonów Wolnych), zdobywając na własność w 1935 Puchar Gordona Bennetta.

Działała Wytwórnia Balonów i Spadochronów. Do 1939 wyprodukowano 250 balonów zaporowych, 50 balonów obserwacyjnych, 28 sportowych balonów i 1 balon stratosferyczny Gwiazda Polski oraz ok. 500 spadochronów. Wytwórnia w  1939 zatrudniała 165 osób

imageW 1937 wojsko zapotrzebowało 220 balonów niskiego i średniego pułapu oraz 220 balonów wysokiego pułapu. Przyjęte do produkcji balony WBS ZS-1 (WBS wzór 39) i WBS ZS-2 - różniły się objętością i pułapem operacyjnym. ZS-1 pułap operacyjny 4000- 4500 m, ZS-2 pułap operacyjny 5500- 6000 m.

Produkcję seryjną uruchomiono w marcu 1939. Do sierpnia 1939 wykonano serię 50 egz. ZS-1.

W 1939 wpłynęły zamówienia na dostawę gotowych balonów ZS-1 i zakup licencji na produkcję przez Szwajcarię. Ponadto chęć zakupu zgłosiły: Argentyna, Belgia, Holandia i Iran.

imageOryginalnym polskim rozwiązaniem był skonstruowany w 1939 utrudniający operowanie samolotów wroga przeciwlotniczy zestaw latawcowy inż. Michała Bohatyrewa. Pułap operacyjny zestawu do 4000 m. Zaletami były: niski koszt nabycia i eksploatacji oraz wysoki pułap operacyjny, stanowiący podstawowy walor zapory latawcowej. Produkcję seryjną zamierzano uruchomić w Wytwórni Balonów i Spadochronów w Legionowie na przełomie 1939/1940.

W 1939 zamierzano stworzyć  7 kompanii balonów obserwacyjnych i 5 kompanii balonów zaporowych - 100 balonów zaporowych. Zapory balonowe osłaniały w Warszawie mosty na Wiśle i lotnisko Okęcie. Ewakuowane balony wpadły w ręce Niemców i były później przez nich wykorzystywany do ochrony obiektów na terenie Rzeszy.

imagePo wrześniu 1939 w Anglii stworzono Polską Eskadrę Balonową wyposażoną w zrekonstruowane balony ZS-1 i ZS-2. Osłaniała ona obiekty wojskowe i przemysłowe oraz Londyn przed rakietami V1. Polacy obsługiwali też balon obserwacyjny służący do skoków ćwiczebnych żołnierzy 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej.

Wykop Skomentuj13
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura