Wagon klasy 2 pociągu TLK 51108 "Niemen" na stacji Białystok. W tle kościół p.w. św. Rocha; 08.01.2013 (fot. Tomasz Galicki)
Wagon klasy 2 pociągu TLK 51108 "Niemen" na stacji Białystok. W tle kościół p.w. św. Rocha; 08.01.2013 (fot. Tomasz Galicki)
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
689
BLOG

Atrofia kolejowej oferty przewozowej na przykładzie Białegostoku

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Gospodarka Obserwuj notkę 0

Od kilkudziesięciu lat trwa proces stopniowej degradacji kolejowych przewozów pasażerskich. Oprócz naturalnych czynników, związanych z rozwojem indywidualnego transportu samochodowego, są również inne związane z zarządzaniem, finansowaniem oraz gospodarowaniem majątku Polskich Kolei Państwowych (PKP).  Warto nakreślić zatem kilka słów na temat historycznej i aktualnej oferty dla podróżnych uwzględniając problemy finansowe i kadrowe przedsiębiorstwa.

Z roku na rok ubywa połączeń, zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych w województwie podlaskim. Bieżący rozkład jazdy pociągów pasażerskich stacji Białystok jest najgorszym spośród wszystkich dotychczasowych w 150-letniej historii kolejnictwa na naszych ziemiach. W edycji 2012/2013 przewoźnicy kolejowi uruchamiają jedynie 34 pary pociągów, co daje łączną liczbę 68 połączeń pasażerskich wyprawianych i przyjmowanych na białostockim dworcu głównym. Koniecznie należy dodać, że część z nich kursuje w określonych ściśle terminach (np. 88720 relacji Białystok - Czeremcha kursuje tylko w soboty).

Porównując aktualne zestawienie z rozkładem jazdy pociągów sprzed ponad 16 lat, okazuje się, że zlikwidowanych, bądź zawieszonych zostało 47% wszystkich połączeń kolejowych. To pokazuje skalę upadku kolei, nie tylko na Podlasiu, lecz także innych regionach Polski:

Stacja BIAŁYSTOK - odjazdy  (na podstawie SRJP 1996/1997)

0:02    (28) 19015     VILNIUS (WILNO) 9:01
2:10    77202         ŁÓDŹ FABRYCZNA

2:25    (27) 19012    WARSZAWA ZACHODNIA 6:10
2:45    77221        SUWAŁKI 5:26
2:55    79221        EŁK 4:44
3:52    88750        BIELSK PODLASKI 5:06
4:15    77821        ZUBKI BIAŁOSTOCKIE 5:14
4:20    77320        MAŁKINIA 5:53
4:30    51001        GRODNO 8:17
4:49    (58) 19003  SANKT PETERSBURG 9:27
4:59    41503 Wigry SUWAŁKI 7:24 (kursuje w sezonie)

5:29    88720        CZEREMCHA 7:36
5:45    79021        EŁK 7:40
5:50    77100 Narew WARSZAWA ZACHODNIA 8:35
5:58    77621        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 6:52
6:25    77322        MAŁKINIA 7:58
7:30    77102        WARSZAWA ZACHODNIA 10:20
8:45    77623        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 9:40
9:05    77324        MAŁKINIA 10:38
9:38    77101 Hańcza SUWAŁKI 11:46
9:42    91020        BREST (BRZEŚĆ)
9:46    79121 Hańcza EŁK 11:24
9:49    77823        ZUBKI BIAŁOSTOCKIE 10:48
10:00    77104        WARSZAWA ZACHODNIA 12:45
10:50    91002  Balti  WARSZAWA ZACHODNIA 13:24
10:50    (299) 71019 Petersburg SANKT PETERSBURG 11:30

11:05    77420        SZEPIETOWO 12:35
11:43    15000         GDYNIA GŁÓWNA 19:41
11:52    19205        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 12:37
12:00    (57) 19000    WARSZAWA GDAŃSKA 14:34

13:00    77326        MAŁKINIA 14:33
13:45    79023        EŁK 15:22
13:48    77123        SUWAŁKI 16:39
14:00    77106        WARSZAWA ZACHODNIA 16:45
14:05    88722        CZEREMCHA 16:07
14:05    91322        BREST (BRZEŚĆ) (kursuje po ogłoszeniu)
14:35    77328        MAŁKINIA 16:08
14:50    77625        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 15:51
15:25    77422        SZEPIETOWO 16:21
15:40    79125 Narew  EŁK 17:19 (kursuje codziennie oprócz 25.XII i 30.III)
15:44    88724        CZEREMCHA 17:47
15:45    77627        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 16:48
16:00    77108        WARSZAWA ZACHODNIA 18:50
16:05    77825        ZUBKI BIAŁOSTOCKIE 17:04
16:25    77330        MAŁKINIA 17:58
16:53    91001 Balti  ŠEŠTOKAI 20:57
17:03    77629        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 18:09
17:16    88726        CZEREMCHA 19:17
17:25    79029        EŁK 19:14
17:30    77110 Hańcza  WARSZAWA ZACHODNIA 20:20
18:15    (298) 17018 Petersburg  BERLIN LICHTENBERG

18:30    77610        MAŁKINIA 20:03
18:40    (36) 19009 Borodino MOSKVA BIEŁORUSSKAJA (kursuje 1-6)
19:10    19206        WARSZAWA ZACHODNIA 21:50
19:42    77127        SUWAŁKI 22:28
19:45    18205        SZCZECIN GŁÓWNY 10:07 p. Ełk
20:05    16501        WROCŁAW GŁÓWNY 9:12 p. Ełk (kursuje w 5/6 i 7/1 i w sezonie)

20:10    77332        MAŁKINIA 21:43
20:38    88728        CZEREMCHA 22:44
20:57    14502  Wigry  GLIWICE 5:44 (w sezonie)
21:40    79031        EŁK 23:19
21:56    77631        GRODNO 0:38
22:30    77424        SZEPIETOWO 23:26
22:50    77633        KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 23:44
 

Czy więcej oznacza lepiej?

Zaprezentowany powyżej rozkład, wyraźnie pokazuje rozległą siatkę połączeń z Białegostoku. Zainteresowanie mogą wzbudzać liczne połączenia międzynarodowe. Jednak większość z nich została zawieszona w 2000 roku na czas nieokreślony w okresie, w którym prezesem PKP był Krzysztof Celiński (znany z zawieszenia w owym czasie kilkuset połączeń różnej kategorii). Dziś już można pomarzyć o bezpośrednich połączeniach do Berlina, Moskwy, Mińska, Sankt Petersburga, Wilna, a nawet Paryża! Do tej ostatniej stolicy kursował w latach 80-tych XX wieku bezpośredni wagon w jednym z pociągów.

Do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2008/2009 kursowały jeszcze trzy nocne pociągi dalekobieżne (Białystok - Szczecin Gł., Suwałki - Gliwice oraz łącznik  Białystok - Warszawa Wschodnia do pociągu pospiesznego Karkonosze rel. Warszawa - Jelenia Góra), które w okresie sezonowym cieszyły się sporą popularnością wśród wielu osób. Jeśli prawdą jest, że przyczyną "uwalenia" dwóch pierwszych relacji był brak lokomotyw spalinowych do przeciągnięcia tych składów przez niezelektryfikowane linie, to bardzo źle świadczy o polityce ówczesnego zarządu spółki PKP Intercity S.A., na czele które stał... Krzysztof Celiński.Wybaczą Państwo, ale proszę darować mi ten komentarz...

Na zakończenie przyszła mi na myśl pewna refleksja... Na ile opłacalne było uruchamianie lokalnych połączeń nocą (np. do Bielska Podlaskiego, czy też łącznika Białystok - Ełk z pociągu pospiesznego relacji Łódź Fabryczna -Suwałki)? Na to pytanie nie jestem w stanie odpowiedzieć, gdyż nie dysponowałem nigdy danymi dotyczącymi frekwencji. Pamiętam jednak, że pociąg pospieszny 16501  do Wrocławia Głównego przez Mońki, Grajewo, Ełk, Korsze, Olsztyn, Iławę, Toruń, Poznań iLeszno cieszył się sporą frekwencją, gdyż wielokrotnie z tego połącznia korzystałem udając się z rodzicami na wakacyjny wypoczynek. Jednak obserwacja bezpośrednie i dane statystyczne to dwa zupełnie różne źródła informacji...

Czas pokaże, czy jakość, a co za tym idzie ilość uruchamianych połączeń ulegnie chociaż lekkiej poprawie...

 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka