23 obserwujących
35 notek
129k odsłon
  2179   0

Stringery

Minęło już ponad 5 lat od tego tragicznego przedpołudnia kiedy doszło do katastrofy rządowego Tu-154M w Smoleńsku, a wciąż nie wiemy jak wyglądały ostatnie sekundy lotu i jak wyglądała destrukcja samolotu. Do tej pory nie znamy odpowiedzi odpowiedzi na wiele pytań, m. in. czy doszło do wybuchu/ów jeszcze w powietrzu czy nie doszło, odpadł ogon przed kontaktem z ziemią czy nie odpadł.

Niektórzy rosyjscy świadkowie widzieli odpadającą część ogonową samolotu jeszcze przed rozbiciem. Czy mieli na myśli cały ogon czy tylko statecznik, tego nie wiadomo z dostępnych w sieci informacji.

Oglądając zdjęcia oderwanego ogona, zaciekawiła mnie jedna rzecz - brak kilku stringerów. Stringery, są to metalowe elementy łączące ze sobą elementy konstrukcyjne samolotu.
Oderwanie ogona w Tu-154M 101 miało miejsce na wysokości wręg 67-67a.

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

 

 

Spójrzmy teraz na zdjęcia. Poniżej zestawiłem fragmenty samolotu (kadłub po lewej i część ogonowa po prawej), które były ze sobą połączone stringerami. Na obrazku B i C, żółtymi okręgami zaznaczyłem miejsca gdzie brak jest stringerów.

Stringery

Fig. A
 
Stringery

Fig. B
 
Stringery

Fig. C

Brak stringerów 3,4,5 można jeszcze jakoś wytłumaczyć, natomiast brak 1, 2, 3 jest bardzo zastanawiający, ponieważ obecne są sąsiadujące z nimi stringery. Są, jak sądzę trzy możliwości:

1. stringery 1, 2, 3 były słabiej umocowane niż inne;
2. stringery 1, 2, 3 były skorodowane i rozpadły się przy separacji ogona;
3. sabotaż lub niedoróbka Rosjan

Każda z tych trzech opcji obarcza odpowiedzialnością stronę rosyjską.

Poniżej jeszcze kilka zdjęć części ogonowej (w dużym formacie po kliknięciu)

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Stringery

Lubię to! Skomentuj140 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka