tratataba tratataba
108
BLOG

Ekologicznie nielogiczny pakiet mobilności UE

tratataba tratataba UE Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Dwa dni temu UE przyjęła tzw. pakiet mobilności. Zakłada on między innymi obowiązkowe, okresowe (co osiem tygodni) powroty ciężarówek bez ładunku, które operują poza granicami kraju, do siedziby firmy. Czyli będzie dodatkowa emisja CO2 do atmosfery? Ekologicznie. 


A tu info za do rzeczy.pl

Unia Europejska uzgodniła zmianę przepisów o kierowcach ciężarówek w przewozach międzynarodowych. Polska była jednym z państw, które głosowały przeciwko tym regulacjom. W krajach Europy Wschodniej reforma uchodzi "oznakę protekcjonizmu" ze strony Zachodu - informuje Deutsche Welle.

Polska, wraz z innymi ośmioma państwami, głosowała przeciwko tym zmianom. Dla naszych przedsiębiorców jednym z najbardziej problematycznych zapisów jest ten, na podstawie którego każda ciężarówka raz na osiem tygodni musi wrócić do swojej bazy.

"Należy głośno mówić, że założenia kompromisu to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii" – czytamy w oświadczeniu Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska". Pismo transportowców przytaczał serwis RMF24.

Krytycy podkreślają ponadto, że efektem zmian będzie pogorszenie płacowej konkurencyjności m. in. polskich przewoźników w UE, co według państw wschodnich jest ciosem wymierzonym we wspólny unijny rynek. Dotychczasowe przepisy chciała zmienić z kolei Francja. Bułgarscy politycy nazywają pakiet mobilności "reformą Macrona".

Przewoźnicy obawiają się nadmiaru dodatkowych obciążeń biurokratycznych, związanych ze szczegółowym wypełnianiem dokumentów. Tego wymagają nowe regulacje.

Reforma "oszczędziła" przewoźników w przewozach dwustronnych oraz tranzytowych. Polscy kierowcy zarabiają jednak najwięcej na tzw. kabotażu, czyli kursach realizowanych przez polskich przewoźników wewnątrz innego państwa. Nowe zasady przewidują prawo dla polskich przewoźników do trzech przejazdów kabotażowych w ciągu tygodnia, a potem nakazują cztery dni przymusowego postoju bez kolejnych kursów. To może wykończyć polski rynek przewoźników.

Jak informuje DW, w piątek po raz kolejny przeciw tej reformie opowiedziała się Polska, trzy kraje bałtyckie, Bułgaria, Rumunia, Malta i Cypr. Belgowie i Brytyjczycy wstrzymali się od głosu. Nowe regulacja zaczną obowiązywać w czerwcu 2021 roku.

tratataba
O mnie tratataba

Mam konserwatywne poglądy. Z każdym chętnie rozmawiam. Jestem otwarta na poglądy inne od moich. Nie znoszę tylko chamstwa i cwaniactwa. Cenię ludzi honorowych. Radość życia to moja dewiza i staram się  jej trzymać.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka