hierofant 163 BLOG Prezydent podpisał blankiet. hierofant Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 0 21.12.2017 BLOG Do czasu wejścia w życie ustawy o Sądzie Najwyższym tekst ustawy brzmi Art.1.Sąd Najwyższy jest organem władzy sądowniczej, powołanym do: 1) sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez: a) zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i wojskowych przez rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych, b) podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne, c)rozstrzyganie innych spraw określonych w ustawach; 2)rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu i Senatu oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego; 2a) rozpoznawania protestów wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego; 3) opiniowania projektów ustaw i innych aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy, a także innych ustaw w zakresie, w którym uzna to za celowe; 4) wykonywania innych czynności określonych w ustawach. Projekt Prezydencki zawierał dobre zmiany usuwając jeden blankiet wyrażony w słowach – "rozstrzyganie innych spraw określonych w ustawach". W projekcie scalono art. 2 i 2a, zmieniono art. 3 obecnie art. 4 w zakresie swobody działania sądu. Usunięto "uznaniowość". Dwa cenne ruchy autora projektu. Należy mu pogratulować bo jeden blankiet i jedna „swoboda” uznania usunięta z "prawa". Obecna treść art. 1 ustawy o Sądzie Najwyższym. Art.1.Sąd Najwyższy jest organem władzy sądowniczej, powołanym do: 1) sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez: a) zapewnienie zgodności z prawem i jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i sądów wojskowych przez rozpoznawanie środków odwoławczych oraz podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne, b) kontrolę nadzwyczajną prawomocnych orzeczeń sądowych w celu zapewnienia praworządności sprawiedliwości społecznej przez rozpoznawanie skarg nadzwyczajnych; 2) rozpatrywania spraw dyscyplinarnych w zakresie określonym w ustawie; 3) rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu i Senatu, wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz rozpoznawania protestów przeciwko ważności referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego oraz stwierdzania ważności referendum; 4) opiniowania projektów ustaw i innych aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy, a także innych projektów ustaw w zakresie, w jakim mają one wpływ na sprawy należące do właściwości rzeczowej Sądu Najwyższego; 5) wykonywania innych czynności określonych w ustawach. Badając projekt ustawy o Sądzie Najwyższym stwierdziłem naruszenie kilku zasad tworzenia prawa. § 2. Ustawa powinna wyczerpująco regulować daną dziedzinę spraw, nie pozostawiając poza zakresem swego unormowania istotnych fragmentów tej dziedziny. § 3. 1. Ustawa powinna być tak skonstruowana, aby od przyjętych w niej zasad regulacji nie trzeba było wprowadzać licznych wyjątków. Norma w tej materia generalna 2. W ustawie nie zamieszcza się przepisów, które regulowałyby sprawy wykraczające poza wyznaczony przez nią zakres przedmiotowy (stosunki, które reguluje) oraz podmiotowy (krąg podmiotów, do których się odnosi). 3. W ustawie można odsyłać do przepisów tej samej lub innej ustawy oraz do postanowień, o których mowa w ust. 2; nie odsyła się do przepisów innych aktów normatywnych. Ale to odesłanie nie może być ogólne - czyli "bez podania w których ustawach jest regulacja". Kolejna norma generalna w zakresie kształtowania ustawy § 21. 1. W przepisach ogólnych zamieszcza się: 1) określenie zakresu spraw regulowanych ustawą i podmiotów, których ona dotyczy, lub spraw i podmiotów wyłączonych spod jej regulacji; Zapis ten nie powinien być częściowy – a z pewnością nie „blankietowy”. § 6. Przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy Blankiety dotychczasowe zawierają się w słowach „rozstrzyganie innych spraw określonych w ustawach” „wykonywania innych czynności określonych w ustawach”. Co, jak i wobec kogo powinien rozstrzygać Sąd Najwyższy winno być opisane w treści ustawy regulującej jego zakresie „przedmiotowym i podmiotowym”. Jako obywatel pytam więc – jakich czynności i jakich innych spraw dotyczą te zapisy prawa? Zaczynając od Konstytucji RP "Art. 10. 1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej." Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz. Art. 173. Sądy i Trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz. Art. 174. Sądy i Trybunały wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 177. Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach z wyjątkiem spraw ustawowo zastrzeżonych dla właściwości innych sądów. Art. 183.1. Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania. 2. Sąd Najwyższy wykonuje także inne czynności określone w Konstytucji i ustawach. 3. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego. I to właśnie to "powtórzenie" art. 183 Konstytucji wydaje się być błędem prawa. Definicji wymiaru sprawiedliwości nie ma w żadnej ustawie wiec przytaczam. Wymiar sprawiedliwości jest to funkcja działalności państwa polegającą na rozstrzyganiu sporów o prawo, w których przynajmniej jedną ze stron jest osoba fizyczna lub podmiot podobny (np. osoba prawna ). Jest oczywiste, że właściwością Sądu Najwyższego jest ocena aktów stosowania prawa w zakresie nie zastrzeżonym dla Naczelnego Sądu Administracyjnego i Trybunału Stanu. Tylko jak to zapisać ? Obecny zapis nie jest z pewnością pełen i zawiera normę o charakterze "blankietowym" bo pod art. 1 ust. 1 pkt. 5 można wpisać wszystko. Od ustawy o obowiązkach sobotnich sędziego regulujących zagadnienia od sprzątania kup po psach po klawiszowanie w więzieniu o zaostrzonym rygorze. O mnie hierofant Nowości od blogera Udostępnij Udostępnij Skomentuj Polityka Początkujący kierowcy pod specjalnym nadzorem. Surowsze przepisy i kary Redakcja Polityka Kto ma prawo do grobu? Niewielu wie, że można je utracić Redakcja Polityka Szara strefa jak czarna dziura. Czy monopol na hazard online jeszcze działa? Redakcja Polityka Benzodiazepiny- jak łatwo uzyskać receptę w Polsce Purdue Corona Komentarze Pokaż komentarze Inne tematy w dziale Polityka #Rząd Sensacyjna dymisja w rządzie. Odchodzi prominentny polityk KO Konferencja Lewicy i PSL. Ostatni akord „obchodów” połowy kadencji Z deszczu pod rynnę. „Największy problem koalicji po dwóch latach rządów” #Izrael Sikorski podpadł studentom. Przerwany wykład ministra Donald Trump na izraelskiej ziemi. Prezydent USA wciela w życie plan pokojowy Pierwsi zakładnicy wracają do domu. Izrael świętuje