Paweł Łęski Paweł Łęski
367
BLOG

Zmarła Alina Janowska

Paweł Łęski Paweł Łęski Film Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

Alina Janowska znana przede wszystkim jako wspaniała aktorka, ale o jej fragmencie życia z okresu czasu okupacji nie wszyscy wiedzą. O nim opowiada film Andrzeja Kałuszko "Alina Janowska z Pawiaka" zaprezentowany podczas Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych.


 Aresztowana w nocy z 23 na 24 kwietnia 1942 roku, została oskarżona o współpracę z podziemiem i pomoc rodzinie żydowskiej. Przez 7 miesięcy więziona na Pawiaku w Warszawie. Wielokrotnie przesłuchiwana na Szucha. 6 listopada została zwolniona i jednocześnie uratowana przed wywozem do Oświęcimia.

 

Alina Janowska:

"Wajda robił film, w którym grałam dziewczynę zakochaną w chłopcu, który uciekł z ghetta. Jest scena, którą kręcimy na podwórzu budynku na Szucha...."

 Dodajmy, że jesienią 1939 roku, po kapitulacji Warszawy budynek został przejęty przez Gestapo, SD i Orndungspolizei, a dzielnica znalazła się w centrum niemieckiej dzielnicy policyjnej. Tutaj żołnierze Pegaza dokonali nieudanego zamachu na komendanta SD i policji na dystrykt warszawski Waltera Stamma.


" Więc na tym to podwórzu, ja ubrana na biało postanowiłam przyznać się, że jestem Żydówką i idę w tym celu do Gestapo, stoję na podwórzu, zaczyna padać śnieg. Wajda mówi: schowaj się gdzieś. I ja wtedy idę do jednych drzwi, które mam blisko, którymi się schodziło na dół do przesłuchań. Wchodzę tam i schodzę schodkami i czuję zapach. Dokładnie ten zapach, który był za czasów przesłuchań....czułam i wchodzę niżej i widzę przedmioty, te które były za czasów przesłuchania i czuję zapach ten sam co wtedy był, grając tę rolę. Po prostu to mnie do tego stopnia wprowadza w trans, że ja nie idę w tym kierunku, gdzie on mnie chce, tylko ja idę prosto i wchodzę na schody zasłane dywanem i idę w górę, którędy szłam na zwolnienie jak mi powidzieli, że jestem zwolniona... to ja tymi schodami szłam na górę...."

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura