zenjk zenjk
66
BLOG

Pielgrzymka słowiańska - Kraków Zamek królewski na Wawelu

zenjk zenjk Muzea Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Pielgrzymka słowiańska - Kraków Zamek królewski na Wawelu

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_Kr%C3%B3lewski_na_Wawelu_%E2%80%93_Pa%C5%84stwowe_Zbiory_Sztuki

https://wawel.krakow.pl/

https://wawel.krakow.pl/zabytki-archeologiczne

15.08.2022

Trochę za późno przyszedłem i biletów w kasie w budynku restauracji, dawnego wojskowego lazaretu austriackiego, już zabrakło - ale nie odpuściłem i poprosiłem na recepcji wystawy "Wawel zaginiony", która znajduje się w rogu zewnętrznego dziedzińca, w budynku wybudowanym w czasie II wś. jako siedziba dla Hansa Franka nad reliktami dawnej kamiennej zabudowy średniowiecznej, że mnie interesuje jedynie archeologia, i szybko zostałem wpuszczony przez uprzejmą panią za darmo do niedużej sali, która mieści się naprzeciwko recepcji, po prawej stronie od wejścia, a która pokazuje pradzieje wzgórza wawelskiego.

Jest tam kilka przeszklonych gablot i opisy na tablicach.

Archeolodzy twierdzą, że pradzieje Wawelu i okolic zaczęły się wraz z docieraniem tam wypraw neandertalczyków 110 tys. lat pne., a później odwiedzało te tereny lub mieszkało tam wiele różnych kultur.

Ciekawostki:

Dużo rozmaitych narzędzi krzemiennych z różnych okresów prahistorii, różnych kultur archeologicznych - krzemień dwukolorowy biało-szary i miodowy oraz pasiasty.

Nieduży ułamek kości mamuta.

Z kultury łużyckiej kilka naczyń ceramicznych czernionych: garnki i kubki z jednym uchem opisane jako czerpaki, jeden mały owalny czerpak brązowy, małe naczynka: może na przyprawy lub zabawki.

Placki ceramiczne okrągłe płaskie, często spotykane, różnej wielkości - pokrywki?

Kilka monet rzymskich: jeden srebrny denar i inne z brązu.

Brak jakichś spektakularnych zabytków.


zenjk
O mnie zenjk

spokojny - zdziwiony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura