Produkcja nowego Raptora rozpocznie się pod koniec 2022 roku.
Produkcja nowego Raptora rozpocznie się pod koniec 2022 roku.

Dobrze jeździ i dobrze wygląda. Taki właśnie jest nowy Ford Raptor F-150 R

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
To już trzecie pokolenie Raptorów, które są cywilną odmianą ekstremalnych pickupów, ścigających się na terenowych trasach. Obecna, wchodząca na rynek generacja jest zdecydowanie najbliższa wyczynowym pojazdom. I wiemy dzięki czemu to się udało.

Forda Raptora F – 150 wyposażono w nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8 o mocy 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego. Skorzystano z najmocniejszego motoru w ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500, dostosowując go do wymogów terenowych. W rezultacie otrzymano najbardziej dynamiczny doładowany silnik V8, jaki można znaleźć w produkcyjnym pickupie. Ford dodatkowo zmienił charakterystykę doładowania silnika by zwiększyć jego możliwości przy prędkościach, z którymi najczęściej pokonywane są trasy terenowe. Zmodernizowano 10 stopniową skrzynię biegów i układ napędowy bazowego samochodu, by zagwarantować, że Raptor R poradzi sobie z tym, do czego może go zmusić potężny silnik V8.

Ford Raptor F-150 R - Sto razy na sekundę

Przy tak dużej mocy równie solidne musi być zawieszenie. Zastosowano m.in. zaawansowane amortyzatory dostrojone tak, by stale kontrolować przechyły nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R niezwykłe zdolności terenowe. Zwiększona o 5% sztywność przednich sprężyn zawieszenia pomaga utrzymać komfortową jakość jazdy, a wiodący w klasie prześwit wynoszący 333 mm i standardowe montowane, a wyjątkowe w jego klasie 37-calowe opony ułatwiają pokonywanie przeszkód.

Raport nie tylko dobrze jeździ, ale równie dobrze wygląda, a stylizacja podkreśla możliwości doładowanego silnika V8. Większa, bardziej agresywnie uniesiona do góry centralna część maski z wylotami powietrza jest o prawie 25 mm wyższa niż w bazowym Raptorze, co pomaga w odprowadzaniu gorącego powietrza z komory silnika. Będący symbolem tego modelu wlot powietrza z literami F-O-R-D, zderzaki i błotniki pomalowane na czarno podkreślają wyjątkowy charakter samochodu. Wśród wyróżniających modele Ford Performance akcentów w kolorze Code Orange znalazły się emblematy «R» na wlocie powietrza, na wylotach wentylacyjnych na masce silnika i na klapie tylnej skrzyni ładunkowej. 

image

Ford Raptor F-150 R łatwy w terenie 

Podobnie jak wszystkie wersje Raptora, Raptor R jest standardowo wyposażony w pakiet inteligentnych systemów ułatwiających jazdę. System Trail Turn Assist pozwala kierowcy zmniejszyć promień skrętu w ciasnych zakrętach i w ten sposób dojechać jeszcze dalej w ekstremalnym terenie. Ford Trail Control to tempomat terenowy pozwalający wybrać zadaną prędkość i zająć się manewrowaniem kierownicą w trudnych warunkach, podczas gdy samochód sam obsługuje przepustnicę i hamulce. Trail 1-Pedal Drive pozwala kierowcy kontrolować przepustnicę i hamowanie za pomocą tylko jednego pedału, ułatwiając ekstremalną jazdę, taką jak wspinanie się po skałach.

O łączność dba standardowy 12-calowy ekran dotykowy systemu SYNC 4, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto†. Raptor R korzysta również z możliwości bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up. Bezprzewodowe aktualizacje mogą zapewnić usprawnienia w całym samochodzie, od systemu SYNC, po podwyższenie jakości działania, zwiększenie możliwości i udogodnienia w innych systemach, które z czasem poprawią przyjemność posiadania Raptora R.

F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym z nowymi kolorami nadwozia Avalanche i Azure Gray Tri-Coat wprowadzonymi po raz pierwszy w linii Raptor.

Zamówienia na F-150 Raptor R są przyjmowane od dzisiaj, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Dearborn Truck Plant. 

Tomasz Wypych 

Czytaj dalej:


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie