fot. mat. prasowe Leroy Merlin
fot. mat. prasowe Leroy Merlin

Miał być bojkot, a zrobił się boom. Klienci szturmem ruszyli do sklepów

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 23
Sieć sklepów Leroy Merlin w ub.r. zwiększyła w Polsce sprzedaż o 10,1 proc. do 8,6 mln zł. Wszystko to stało się po serii akcji, w których mocno krytykowano sieć za niewycofanie się z Rosji i nawoływano do jej bojkotu. Leroy Merlin jest w Polsce już 27 lat i rozwija się w najlepsze.

Miał być bojkot konsumencki

Krótko po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę sieci Leroy Merlin, a także Auchan znalazły się na "czarnej liście" firm, które nie chcą się wycofać z Rosji. Klienci nawoływali do konsumenckiego bojkotu sklepów. Wtedy to był czas promocji związanych z wiosennymi remontami i urządzaniem ogrodów. Współpracę reklamową z firmą zawiesiły kanał HGTV (należący do TVN Warner Bros. Discovery) oraz znany z jego programów architekt i projektant wnętrz Krzysztof Miruć, ale wróciły do niej pod koniec ub.r. W tym roku również prezenterka telewizyjna Maja Popielarska nie miała oporów, by stać się twarzą kampanii "Ogród" francuskiej sieci.

Jak się okazuje, krytyka była tylko w sieci, bo Polacy kochają markety budowlane i zostawiają tam sporo pieniędzy każdego roku. Badanie firm Ipsos i Mondial Assistance dowodzi, że w tym roku część Polaków zamiast wakacji wybierze wyremontowanie swojego mieszkania. Jak wynika bowiem z badania, 18 proc. tych, którzy w tym roku nie planują żadnego wyjazdu wakacyjnego, a jest to grupa licząca ponad pięć milionów osób, zamierza przeznaczyć oszczędności na inny cel, w tym właśnie na remont.

Według danych sieci, sklepy Leroy Merlin Polska odwiedza rocznie ponad 40 milionów klientów indywidualnych i biznesowych. Sieć współpracuje z blisko 900 polskimi producentami.


Przychody w górę, gorsza rentowność

Przychody krajowe Leroy Merlin Polska w ub.r. poszły w górę z 7,81 do 8,59 mld zł, a te z zagranicy - z 2,5 do 6 mln zł (w grafikach przy tekście kwoty są w tys. zł). Sieć zwiększyła również liczbę placówek i obecnie ma 78 sklepów stacjonarnych - pięć więcej niż przed rokiem. Prężnie rozwija się również platforma e-commerce

Sporo wzrosły koszty operacyjne Leroy Merlin Polska ( o 15,3 proc.) z 7,35 mld zł do 8,48 mld zł. Wartość sprzedanych towarów poszła w górę z 5 do 5,66 mld zł. Z kole wydatki na usługi obce wzrosły z 1,06 do 1,43 mld zł, na wynagrodzenia - z 726,63 do 797,76 mln zł, a te na pozostałe koszty pracownicze zmalały z 216,35 do 206,55 mln zł.

Serwis wirtualnemedia.pl podaje, że dużo wyższa dynamika kosztów niż przychodów pogorszyła rentowność Leroy Merlin Polska: zysk operacyjny zmalał z 443,88 do 129,01 mln zł, a zysk netto - z 365,19 do 123,86 mln zł. Spółka, należąca do francuskiego koncernu Groupe Adeo, na dywidendę przeznaczyła 300 mln zł: cały zeszłoroczny zysk plus 126,14 mln zł z kapitału zapasowego. To dużo więcej niż w poprzednich latach: w ub.r. spółka wypłaciła właścicielowi 200 mln zł, a rok wcześniej 150 mln zł.

Bricoman to też Leroy Merlin

Do Leroy Merlin Polska należy też u nas sieć sklepów Bricoman, która w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów z 600,2 do 671,98 mln zł oraz zysku netto z 16,3 do 37,89 mln zł. Jej dane nie są jednak konsolidowane finansowo z wynikami Leroy Merlin Polska.

Firma zatrudnia nieco ponad 13 tys. osób: w ub.r. było to średnio 13 085, a rok wcześniej 13 043. W sklepach liczba pracowników zmalała z 12 155 do 12 135, a w centrali wzrosła z 888 do 950.

Leroy Merlin to sieć sklepów budowlano-dekoracyjnych (DIY) wywodząca się z Francji. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 1994 roku, a w 1996 otworzyła pierwszy sklep w Piasecznie pod Warszawą. W tej chwili prowadzi 78 sklepów stacjonarnych, sklep internetowy leroymerlin.pl oraz portal oferia.pl.

ja


Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka