Recesja w Niemczech nie przeszkadza nam w imporcie. To ściągamy od zachodniego sąsiada

Redakcja Redakcja Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Jeśli tak dalej pójdzie to już wkrótce co dziesiąty nowy samochód importowany przez Niemcy będzie pochodził z… Polski.

Podczas recesji rośnie udział Grupy Wyszehradzkiej w imporcie Niemiec. W 2023 r. niemiecki import towarów zmalał aż o 10,1 proc. Tak wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego Niemiec.

Na tym tle wyniki niemieckiego importu z państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) kształtują się wyjątkowo korzystnie. Wartość dostaw towarów do Niemiec z Węgier zwiększyła się w porównaniu z 2022 r. o 8 proc., ze Słowacji – o 5,5 proc., a z Czech i Polski – po blisko 3 proc. Relatywnie wysoką odporność eksportu V4 do Niemiec na recesję niemieckiej gospodarki można tłumaczyć specyfiką tego eksportu. Produkty pochodzące z V4 są na rynku niemieckim nadal tańsze niż pochodzące od dostawców z innych krajów, ale nie ustępują im jakością.  


Recesja w Niemczech a import w V4

Recesja sprzyja zwykle przesunięciu popytu z droższych produktów na tańsze, w tym na te z państw V4. Dzięki dobrym wynikom eksportu, państwa Grupy Wyszehradzkiej zwiększyły w 2023 r. swój udział w niemieckim imporcie towarów o blisko 2 pkt. proc. Polska odniosła duży sukces, bo była po USA drugim krajem, który zyskał najwięcej. W 2023 r. jej udział w niemieckim imporcie był o 0,75 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 6 proc. Czechy odnotowały wzrost udziału o 0,55 punktów procentowych (do 4,5 proc.), Węgry – o 0,46 pkt. proc. (do 2,7 proc.), a Słowacja – o 0,23 pkt. proc. (do 1,5 proc.). Cztery państwa V4 w 2023 r. odpowiadały łącznie za 14,7 proc. dostaw towarów do Niemiec. Dla porównania, udział Chin w 2023 r. wyniósł 11,5 proc., tj. o 1,3 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Grupa Wyszehradzka jest kluczowym dostawcą do Niemiec niektórych wyrobów przetwórstwa przemysłowego. W 2023 r. ponad 61 proc. wyrobów tytoniowych oraz blisko 46 proc. mebli sprowadzonych do Niemiec pochodziło z państw V4. Odpowiadały one także za blisko 30 proc. dostaw pojazdów samochodowych oraz części motoryzacyjnych do Niemiec oraz za ponad 27 proc. niemieckiego importu urządzeń elektrycznych i wyrobów z drewna. Wysoki, bo powyżej 20 proc., był także udział państw V4 w przywozie do Niemiec wyrobów gotowych z metali, wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych. 


Co importuje głównie V4 z Niemiec

Mimo recesji w 2023 r., państwa V4 wyraźnie zyskały na znaczeniu jako dostawca niektórych wyrobów do Niemiec. O ponad 17 pkt. proc. zwiększył się udział V4 w niemieckim imporcie wyrobów tytoniowych, a o 6,7 pkt. proc. w imporcie mebli. O blisko 3 pkt. proc. państwa V4 zyskały w przywozie do Niemiec wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych, urządzeń elektrycznych, a o 1,5 pkt. proc. w imporcie metali, maszyn i urządzeń oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych. W niektórych grupach wyrobów przemysłowych znaczenie państw V4 w dostawach do Niemiec zmalało. Były to m.in.: komputery, urządzenia elektroniczne i optyczne, pozostały sprzęt transportowy oraz koks i produkty rafinacji ropy naftowej.

Odporny na recesję za Odrą okazał się również polski i czeski eksport wyrobów przemysłu motoryzacyjnego do Niemiec. Najlepiej wypadła Polska, której udział w niemieckim imporcie wyrobów przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się o 0,7 pkt. proc., do 8,4 proc. Nieznacznie, bo o 0,1 pkt. proc. wzrosło znaczenie Czech (do 9,6 proc.). Natomiast Węgry i Słowacja straciły na znaczeniu w dostawach wyrobów przemysłu motoryzacyjnego do Niemiec (odpowiednio o 0,3 pkt. proc. i 0,2 pkt. proc.). Dobry wynik Polski to przede wszystkim efekt dostaw części motoryzacyjnych, a w mniejszym stopniu gotowych pojazdów. 


Fot. Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka