na zdjęciu: targi motoryzacyjne Expo, prezentacja pojazdu marki Deepal. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/EPA/NARONG SANGNAK
na zdjęciu: targi motoryzacyjne Expo, prezentacja pojazdu marki Deepal. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/EPA/NARONG SANGNAK

Chiny podbijają motoryzację. Rekordowy udział w rynku wpływa także na Polskę

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Rzeczywiste raty leasingowe za samochody istotnie spadły w maju i czerwcu – wynika z analizy platformy Superauto.pl. To konsekwencja obniżek stóp procentowych przez NBP, zmian w strukturze sprzedawanych aut oraz rosnącej popularności chińskich marek.

Spadek rat leasingu po decyzjach RPP

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w lipcu stopę referencyjną o 0,25 pkt proc., do poziomu 5 proc. Wcześniej, w maju, stopy spadły o 0,5 pkt proc., co daje łączną redukcję o 0,75 pkt proc. Wskaźnik WIBOR – będący podstawą do obliczania oprocentowania leasingu i kredytów – spadł w ślad za decyzjami RPP i obecnie wynosi 5,15 proc. (dla stopy jednomiesięcznej) oraz 5,07 proc. (dla trzymiesięcznej).

Eksperci Superauto.pl policzyli, że w przypadku 5-letniego leasingu auta o wartości 150 tys. zł netto rata spadła z 2 695 zł do 2 642 zł netto. Oznacza to oszczędność 3 120 zł netto w całym okresie finansowania. Przy samochodzie o wartości 250 tys. zł netto spadek raty wyniósł 87 zł miesięcznie, co przekłada się na 5 220 zł oszczędności.


Chińskie marki i słaby miesiąc dla premium

Niższe stopy to tylko część obrazu. W maju na polskim rynku samochodowym wyraźnie zmniejszył się udział aut klasy premium – do 22,1 proc. (10,3 tys. zarejestrowanych pojazdów), co było najsłabszym wynikiem w tym roku – podaje IBRM Samar. Jednocześnie rekordowy udział w rynku osiągnęły auta z Chin – 7,3 proc. (3,3 tys. samochodów sprzedanych w maju).

Niższa średnia cena zakupu auta – szczególnie w przypadku pojazdów z Chin, które są tańsze średnio o 20 tys. zł od aut popularnych marek – również przełożyła się na spadek rat. W maju średnia rata leasingu wynosiła 2 238 zł netto i była o 167 zł niższa niż miesiąc wcześniej. W czerwcu wzrosła do 2 351 zł netto, ale nadal była o 54 zł niższa niż w kwietniu.

– W naszych danych wyraźnie widać, że niższy WIBOR i zmiana struktury rynku obniżyły średnie raty. Średni wkład własny, wartość wykupu oraz okres leasingowania pozostały bez większych zmian – komentuje Aleksander Mazan, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w Superauto.pl.


Kredyt samochodowy też nieco tańszy

Eksperci sprawdzili również wpływ niższych stóp na kredyty samochodowe. Efekt redukcji stopy referencyjnej o 0,75 pkt proc. w tym przypadku jest mniejszy niż w leasingu – głównie ze względu na niższe kwoty finansowania.

Dla kredytów na 5 lat, raty spadły odpowiednio o:

  • 29 zł przy kwocie 75 tys. zł (oszczędność 1 763 zł)
  • 20 zł przy 50 tys. zł (oszczędność 1 200 zł)
  • 14 zł przy 35 tys. zł (oszczędność 823 zł)

– Pojedyncze cięcie stóp to za mało, by zauważalnie obniżyć miesięczne raty. Dopiero druga obniżka dała realne korzyści, choć nadal mniejsze niż w przypadku kredytów hipotecznych – ocenia Mazan. – Łącznie z atrakcyjną ofertą aut z Chin, może to jednak skłonić więcej osób do zakupu nowego lub nowszego pojazdu – dodaje.


TW

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • O ile realnie spadły raty leasingu samochodowego po obniżkach stóp procentowych
  • Dlaczego udział chińskich marek wpływa na niższe raty leasingu
  • Jak zmieniły się średnie raty kredytu samochodowego po decyzjach RPP

na zdjęciu: targi motoryzacyjne Expo, prezentacja pojazdu marki Deepal. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/EPA/NARONG SANGNAK 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj10 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Technologie