Prezes Zarządu Prezes Zarządu
54
BLOG

Przenosić góry...

Prezes Zarządu Prezes Zarządu Kultura Obserwuj notkę 1

Jedną z większych inwestycji w Polsce jest próba "wypłynięcia na głębię" w rozumieniu utworzenia przejścia wodnego z głębi lądu na Morze Bałtyckie. Historia tej koncepcji jest długa, ale rok temu pojawiły się pierwsze fotografie z tej inwestycji.

Prace nie były łatwe. Najpierw trzeba było sprawdzić teren pod kątem zagrożenia niewybuchami z okresu II wojny światowej. Kolejnym etapem było usunięcie drzewostanu oraz zdjęcie humusu z całego obszaru przyszłej inwestycji. Po wykonaniu pierwszych prac przygotowawczych przystąpiono do przemieszczenia ogromnej ilości piasku tworzącego Mierzeję Wiślaną.

Wzniesienie miało różne wysokości, ale w części znajdującej się w obszarze przyszłej śluzy wzniesienie sięgało nawet pona 30 m piasku. W tym miejscu warto jest złożyć podziękowanie kilku sympatykom, którzy poświęcili swój czas na regularne filmowanie placu budowy i publikowanie tego materiału w sieci. Dzięki nim możemy dokładnie zobaczyć, jak wielkie jest to zadanie i jak starannie wykonano projekt jego realizacji, mam tu na myśli takie zorganizowanie harmonogramu prac, aby bezkolizyjnie i możliwie w najkrótszym czasie ukończyć proces inwestycyjny.

Pierwszy film pokazuje pierwsze prace zmierzające do przemieszczenia ogromnych złóż piasku, by zejść do poziomu morza:


https://youtu.be/LRKXPNIvVCk


Minęło sporo miesięcy i w listopadzie, w okresie krótszym niż rok od rozpoczęcia pierwszych prac ziemnych, widzimy już etap przygotowań do przekopania drogi wodnej już na poziomie morza...



https://youtu.be/N3xHNC9NIaA

Widzimy fragmenty wykonanych falochronów od strony morza, widzimy poszerzone brzegi Mierzei w okolicy wejścia do przekopu, widzimy granice przyszłej śluzy wyznaczone wbitymi palami Larsena, zwężenie właściwej śluzy oraz budynek bosmanatu przeprawy, filary mostów północnego i południowego oraz przygotowane wstępnie wyjścia z przekopu na Zalew Wiślany.

Mimo znacznego zaawansowania prac, do ich ukończenia jest jeszcze wiele do zrobienia. Teraz prowadzone są prace ziemne pod przyszłe zasuwy zamykające wlot do śluzy. Po wykonaniu mostów, obracających się w celu przepuszczenia statków, można będzie przystąpić do wykonania prac ziemnych przekopu w kierunku Zalewu Wiślanego, całość prac powinna być wykonana w przyszłym roku.

W ramach prac zmierzających do ochrony środowiska naturalnego równolegle prowadzi się budowę sztucznej wyspy, która będzie ostoją ptactwa wodnego, które gniazduje na terenie Mierzei Wiślanej.

Po wykonaniu przekopu trzeba będzie też przystąpić do odpowiedniego pogłębienia kanału żeglugowego, aby statki mogły dopłynąć do portu w Elblągu.

Rozwiązanie to ma dwa różne aspekty. Podstawowym jest przygotowanie nowej drogi transportu wodnego z możliwością dopłynięcia stąd do dużych portów morskich na Bałtyku. Drugim aspektem jest rozwój turystyki. Na pewno przekop uatrakcyjni Zalew Wiślany dla turystyki jachtowej śródlądowej oraz morskiej. Rozwój bazy noclegowej, hotelarskiej i gastronomicznej powinien również wpłynąć na turystykę lądową, ponieważ Żuławy są bardzo atrakcyjnym potencjałem turystyki pieszej i rowerowej a malownicze obszary tego terenu mogą być nowym odkryciem polskiego krajobrazu.


Na zakończenie chciałbym zaproponować obejrzenie jednej z wersji dotyczących rozwiązania komunikacji drogowej w obszarze przekopu Mierzei Wiślanej:


https://youtu.be/lmbdvZi5w88

Jest to koncepcja z roku 2016, kiedy rozważano mosty podnoszone. Obecnie wykonuje się wersję z mostami obracanymi równolegle do szlaku wodnego w celu umożliwienia przepłynięcia statkom. Nieprzerwany ruch lądowy zabezpieczają dwa mosty równoległe, z których jeden zawsze będzie umożliwiał przejazd samochodowy. Informacja o zamknięciu przejazdu będzie widoczna z odpowiedniej odległości by umożliwić bezkolizyjny przejazd wszystkim pojazdom.






nauczyciel zawodu i praktyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura