PGE wybuduje nową elektrociepłownię dla CPK

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Wraz z CPK powstanie nowa, ekologiczna elektrociepłownia. Będzie korzystać z najnowszej technologii do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu.

Do zasilania Portu Lotniczego Solidarność – nowego węzła komunikacyjnego, planowanego między Łodzią a Warszawą, który będą tworzyć lotnisko, węzeł kolejowy i obszar o nazwie Airport City, będzie potrzebna duża ilość energii: od 60 do 100 MW. Wyprodukuje ją zupełnie nowa elektrociepłownia, która będzie zasilana gazem ziemnym i energią z paneli fotowoltaicznych.

Porozumienie w sprawie budowy elektrociepłowni podpisały władze Centralnego Portu Komunikacyjnego i PGE: Mikołaj Wild i Wojciech Dąbrowski oraz spółek PGE Energia Ciepła i PGE Dystrybucja. Koszt projektu jest szacowany na ok. 300 mln zł.

- Naszym celem jest budowa w Polsce nowego systemu transportu, którego sercem będzie CPK, z maksymalnie dużym udziałem energii z OZE – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

- Włączamy zielone światło dla zielonych rozwiązań. Nowy port lotniczy wraz z inwestycjami towarzyszącymi powinien w jak największym stopniu korzystać z odnawialnych źródeł energii - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Centralny Port Komunikacyjny jest inwestycją planowaną od podstaw, dzięki czemu od początku można położyć nacisk na niskoemisyjne i proekologiczne rozwiązania.

Inwestycja zakłada zastosowanie tzw. trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego. Rozwiązanie to pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z tych trzech źródeł z osobna. Nowa elektrociepłownia będzie więc niskoemisyjnym źródłem energii.

 – To będzie pierwsza tak duża instalacja generacji chłodu w Polsce realizowana całkowicie od podstaw. Ciepło, chłód i energia elektryczna, powstające w procesie trigeneracji, oznaczają wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w infrastrukturze PGE - mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGE. - Nowatorskie będzie zastosowanie tak dużego źródła do produkcji chłodu, bo tak dużej instalacji tego typu w Polsce jeszcze nie ma – dodał.


PGE zapowiada, że w ramach inteligentnej sieci ciepłowniczej dla CPK zastosuje zwiększające efektywność rozwiązania takie jak odzysk ciepła z infrastruktury IT (np. z serwerowni.) Projektanci CPK uwzględnią zaś w projekcie rozwiązania dotyczące elektromobilności, np. zlokalizują na terenie portu lotniczego i w jego sąsiedztwie stacje do ładowania elektrycznych samochodów, autobusów i pojazdów obsługi lotniska.

Prezes PGE Wojciech Dąbrowski dodaje, że współpraca z CPK to jeden z elementów długoletniego planu inwestycyjnego Grupy PGE. - Nasz plan na najbliższe lata to m.in. duże inwestycje w energetykę odnawialną jak program offshore na Bałtyku, bloki gazowe dla Elektrowni Dolna Odra, a także budowa nowoczesnej Elektrociepłowni Nowa Czechnica pod Wrocławiem. Każda z tych projektów wpisuje się w polską transformację energetyczną – mówi prezes Dąbrowski.


Wojciech Dąbrowski, PGE, CPK
- Współpraca z CPK to jeden z elementów naszego długoletniego planu inwestycyjnego – mówi prezes Grupy PGE Wojciech Dąbrowski. Fot. PGE

Dzięki budowie CPK poprawi się również lokalna infrastruktura energetyczna. Nowa elektrociepłownia zasili w energię elektryczną i ciepło nie tylko CPK, ale też gminy na obszarze inwestycji, czyli Baranów, Teresin i Wiskitki.

Centralny Port Komunikacyjny powstanie 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tysięcy hektarów. Projekt zakłada budowę hubu komunikacyjnego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W pierwszym etapie ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, docelowo – 100 mln. CPK należy w stu procentach do Skarbu Państwa. To jedna ze strategicznych inwestycji państwa. Port powinien powstać do końca 2027 r.

CPK będzie pełnił ważną rolę w systemie komunikacyjnym w naszej części Europy i inicjatywy Trójmorza skupiającej 12 państw położonych między Morzem Bałtyckim, Czarnym a Adriatykiem: Austrię, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Słowację, Słowenię i Węgry. Obecnie ta część Europy nie ma takiego hubu, a najbliższe duże lotnisko przesiadkowe znajduje się w Niemczech. Inwestycja będzie miała też ogromne znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki.

Budową CPK jest zainteresowana spółka będąca operatorem Changi Airport w Singapurze – jednego z najlepszych portów przesiadkowych świata.

Umowa CPK z PGE w sprawie budowy elektrociepłowni jest kolejnym porozumieniem dotyczącym budowy infrastruktury nowego portu. W marcu 2020 r. CPK zawarł porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a w lipcu z Morskim Portem w Gdyni.

BG


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka