Ursus będzie produkował lekkie samochody dostawcze napędzane na prąd. fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Ursus będzie produkował lekkie samochody dostawcze napędzane na prąd. fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Ursus będzie produkować samochody na prąd

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

Znany producent traktorów i maszyn rolniczych przedstawił prototyp lekkiego, elektrycznego samochodu dostawczego, który zamierza produkować w fabryce w Lublinie.

Auto może pełnić rolę niewielkiego samochodu dostawczego lub użytkowego, wykorzystywanego do transportu śmieci, ścieków, czy wykonywania prac związanych z utrzymaniem dróg miejskich. Oprócz 600 kg ładunku będzie mógł zabrać na pokład dwie osoby.

Nowy pojazd ma spełniać wymogi homologacji L7e. Takie samochody mogą prowadzić osoby posiadające prawo jazdy kategorii B1. Waga samochodu ma wynosić około 600 kg, a jego ładowność to nie więcej niż tona. Maksymalny zasięg samochodu wynosi 140 km. Niską wagę pojazd będzie zawdzięczał ramie z lekkiego aluminium i kompozytom, które będą stosowane w produkcji elementów nadwozia.

Materiał filmowy, źródło PAP

Tesla z Lublina

Samochód ma być wykorzystywany głównie miastach, szczególnie tam, gdzie ze względu na rygorystyczne ograniczenia hałasu i emisji spalin nie mogą wjeżdżać samochody z napędem spalinowym. Firma deklaruje, że jej produkt nie będzie droższy od oferowanych na rynku konkurencyjnych samochodów, ale jego orientacyjne ceny nie są jeszcze znane.

Nie wiadomo też, od jakiego dostawcy będą pochodzić baterie i silniki do pojazdów Ursusa. Wydaje się mało prawdopodobne, żeby wytwarzał je sam Ursus, gdyż na całym świecie jest niewielu producentów elektrycznych silników do samochodów oraz baterii i są oni powiązani bądź to z największymi koncernami motoryzacyjnymi, bądź z globalnymi producentami urządzeń elektronicznych. Ich centrale skupione są w kilku krajach – głównie w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Niemczech.

Autobus elektryczny z Ursusa

Zaprezentowany dziś samochód to trzecia maszyna Ursusa z napędem elektrycznym. W ubiegłym roku firma uzyskała homologację na autobus elektryczny Ekovolt opracowany we współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Lublinie i Politechniką Lubelską. Autobus może przewozić do 80 pasażerów, a jego maksymalny zasięg wynosi 120 km. Inny autobus elektryczny Ursusa – City Smile – został zaprojektowany wspólnie z firmą AMZ Kutno. Pojazd ma cztery wersje, różniące się długością (od 8,5m do 18m) i pojemnością. W najmniejszym zmieści się 60 pasażerów, a w największym 110.

Firma pracuje też nad projektem kolejnego samochodu ciężarowego o ładowności do 3,5 tony, a rozważa także opracowanie projektu osobowego samochodu na prąd.

Skonsolidowane przychody Ursusa w 2015 roku wyniosły 324,4 mln zł, a zysk netto wyniósł 7,7 mln zł. Firma specjalizuje się w produkcji ciągników i maszyn rolniczych. Akcje spółki od grudnia 2007 roku są notowane na warszawskiej giełdzie.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

 

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie