Internet
Internet
Eternity Eternity
454
BLOG

Dworzec Gdański, marzec 1968

Eternity Eternity Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 55

To, co powiedziałam na Dworcu Gdańskim na 55 rocznicy naszego Marca 68. Może trochei innymi słowami, ale o tym.
Golda poprosiła mnie o powiedzenie kilku slow, jako tej, która z tego Dworca Gdańskiego wyjeżdżała w nieznane. Wiem, ze wielu z nas, wygnanych nie rozumie i wręcz ma mi za złe, ze w te rocznice mam przyjemność być tutaj. Oni mieli te przyjemność być tutaj na dworcu 55 lat temu i nigdy więcej nie chcieliby tu wracać. Decyzja wyjazdu po Marcu68 jest dla mnie jedna z najważniejszych, która zaważyła na moim całym przyszłym życiu.

Po wydarzeniach marcowych i wstrętnej nagannej rządowej nagonce antysemickiej z przyzwoleniem niestety większości społeczeństwa, Żydzi polscy, te niedobitki po holocaust

musieli, czy tego chcieli, czy nie podejmować decyzje. Nie było łatwych decyzji, jedni wyjeżdżali inni zostawali, każdy miał swoje powody a wszystkie decyzje były podszyte rozpaczą, bólem, strachem, bezsilnością i niepewnością.
Ja z moim mężem Jankiem Lecem zdecydowaliśmy sie wyjechac i z tego właśnie dworca 23 lipca 1969 r. opuszczaliśmy Polskę ze smutkiem, ale tez z nadzieja. Jechaliśmy do Izraela, gdzie czekali a nas juz moi rodzice, siostra bliźniaczka Ela i starszy brat Andrzej. I wiecie, co było w tym najstraszniejsze, ze wyjeżdżałam ze świadomością, ze nigdy więcej do tej Polski nie będzie mi dane przyjechać, ze nie będę mogła chodzić po ścieżkach mego dzieciństwa i młodości, ze nie spotkam moich oddanych znajomych, kolegów pozostawionych przyjaciół. Tak sie na szczęście nie stało, z czego sie bardzo cieszę. Jest takie powiedzenie „ łatwiej jest wyrzucić Żyda z Polski niż Polskę z Żyda.”

Wspomnienia:
Publikuje z zgoda Anki, bo też tak myślę.
Anna Karpińska de Tusch-Lec. Editował Eternity

Dla zainteresowanych:



Zobacz galerię zdjęć:

Polin
Polin Internet Jedynka - Polskie Radio Agecja Gazeta
Eternity
O mnie Eternity

Try to be Meraki, - means “to do something with soul, creativity, or love”

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura