Demony, Szabat i prawdziwe imię Jezusa. Najnowszy odcinek popularnego programu Q&A na antenie 3ABN wywołał dyskusję na wiele trudnych tematów biblijnych. Co powiedzieli paneliści? Czy rozwiali wszystkie wątpliwości? Sprawdź raport.
Każde pytanie otwiera drzwi do głębszego zrozumienia. Kluczem jest gotowość na odpowiedź.
W środę 14 maja 2025 roku widzowie Three Angels Broadcasting Network (3ABN) mieli okazję uczestniczyć w kolejnej odsłonie programu "3ABN Today Bible Q&A", prowadzonego przez J. D. Quinna. W gronie panelistów znaleźli się pastor James Rafferty, pastor John oraz Shelley Quinn, którzy podjęli się odpowiedzi na pytania nadesłane przez widzów za pośrednictwem SMS, e-maila oraz Instagrama. Program, będący platformą do zgłębiania Pisma Świętego i rozwiewania teologicznych wątpliwości, tradycyjnie poruszył szerokie spektrum zagadnień, od lingwistycznych niuansów, przez kwestie eschatologiczne, po praktyczne aspekty życia chrześcijańskiego.
Od Yeshua do 'Raz zachowany, zawsze zachowany': Eksperci 3ABN mierzą się z biblijnymi zagadkami
Jedno z pierwszych pytań dotyczyło kwestii, dlaczego Jezusa najczęściej nazywamy "Jezusem", podczas gdy jego hebrajskie imię brzmiało "Yeshua". Pastor James Rafferty wyjaśnił, że "Jesus" to angielska wymowa hebrajskiego imienia Yeshua, które oznacza "Jehowa zbawia". Podkreślił ewolucję fonetyczną imienia przez wieki i różne języki – od hebrajskiego Yeshua/Joshua, przez greckie Iēsous, aż po współczesne angielskie Jesus, co jest naturalnym procesem językowym i nie umniejsza postaci ani znaczenia Mesjasza. W dyskusji pojawiła się także kwestia pochodzenia istot sprawiających kłopoty. Pastor John stanowczo stwierdził, że nie są to istoty pozaziemskie, lecz upadli aniołowie, duchy demonów wyrzuconych z nieba, które oszukują ludzi poprzez fizyczne choroby, fałszywe doktryny i zwodnicze pozory. Shelley Quinn odniosła się do trudnego fragmentu z Listu do Kolosan 2, 16 wyjaśniając rozróżnienie między dorocznymi szabatami świątecznymi a szabatem dnia siódmego. Argumentowała, że doroczne szabaty, będące częścią prawa ceremonialnego starego przymierza, były cieniem (przedsmakiem) Chrystusa i zostały wypełnione w Nim. Prawo moralne, w tym cotygodniowy szabat ustanowiony podczas stworzenia, pozostaje aktualne.
Pastor James wyjaśnił również fragment z Ewangelii Marka 4, 12 dotyczący mówienia przez Jezusa w przypowieściach. Wskazał, że przypowieści miały na celu dotarcie do tych, którzy mieli szczere serca i szukali nawrócenia, a nie do faryzeuszy, którzy szukali pretekstu do oskarżenia. Prawdziwe zrozumienie Słowa Bożego, według panelisty, wymaga działania Ducha Świętego. Kontynuując temat zbawienia, pastor John odpowiedział na pytanie, czy wszyscy wierzący chrześcijanie pójdą do nieba i jakie są cechy zbawionego chrześcijanina. Zaznaczył, że sama wiara powinna być poparta owocami Ducha i widocznym działaniem Chrystusa w życiu wierzącego, co stanowi dowód przemiany. Shelley poruszyła kwestię, czy Nowy Testament jest jedynie "upiększeniem" Starego Testamentu. Potwierdziła, że cała Biblia, od początku do końca, objawia Boże wieczne przymierze zbawienia przez wiarę w Mesjasza, wskazując na spójność Bożego planu.
W dalszej części programu, pastor James odniósł się do dziesięciny, wyjaśniając, że powinna być ona oddawana od wszelkich "przychodów" w tym darowizn pieniężnych, nie tylko od zarobionych pensji (*Zobacz biblijną POLEMIKĘ przy końcu!). Podkreślił, że Bóg jest właścicielem wszystkiego a dziesięcina jest zwrotem części Jego własności. Pastor John podsumował temat życia wiecznego, zaznaczając, że jest ono z łaski przez wiarę w Jezusa Chrystusa samego. Jednakże, co mocno podkreślił, jako chrześcijanie powinniśmy przestrzegać Bożych przykazań, włączając w to przykazanie o szabacie. Shelley Quinn zabrała głos w sprawie "wiecznego bezpieczeństwa" zbawienia, koncepcji znanej jako "once saved always saved" (raz zbawiony, zawsze zbawiony). Wskazała, że choć przymierze jest niezniszczalne ze strony Boga, wierzący musi "trwać w Chrystusie", co sugeruje uwarunkowanie ze strony człowieka.
Panelista pastor James omówił również trudną historię z 1. Księgi Kronik 21, wyjaśniając, dlaczego tak wielu Izraelitów poniosło śmierć za grzech króla Dawida. Stwierdził, że grzech ma konsekwencje, które często dotykają również innych ludzi, nie tylko grzesznika. Pastor John odpowiedział na pytanie dotyczące grzechów prowadzących i nieprowadzących do śmierci, bazując na 1. Liście Jana 5, 16-17. Zaznaczył, że jeśli ktoś zostanie przyłapany na jakimkolwiek wykroczeniu, ci, którzy są duchowi, powinni go przywrócić w duchu łagodności, co wskazuje na możliwość duchowej odbudowy. Na koniec, Shelley Quinn wyjaśniła fragment z 2. Listu do Koryntian 3, 7-18, który przez niektórych interpretowany jest jako zniesienie prawa zapisanego na kamiennych tablicach. Przy bliższym spojrzeniu, panelistka stwierdziła, że fragment ten porównuje chwałę starego i nowego przymierza, wskazując na to, że choć stare (w kontekście śmierci z powodu nieprzestrzegania) zanika, nowe (w kontekście życia przez Ducha) jest wieczne i jaśniejsze, ale nie oznacza to zniesienia prawa moralnego, lecz nową relację z nim przez Chrystusa.
Program "3ABN Today Bible Q&A" po raz kolejny dowiódł, że tematy biblijne, nawet te wydające się dobrze znane, wciąż budzą wiele pytań i wątpliwości wśród wierzących. Paneliści przedstawili interpretacje zgodne z linią teologiczną stacji 3ABN, oferując widzom spójny światopogląd oparty na ich rozumieniu Pisma Świętego. Dyskusja, choć niekoniecznie zaspokoiła wszystkie możliwe perspektywy istniejące w szerokim spektrum chrześcijaństwa z pewnością stanowiła punkt odniesienia dla licznej grupy odbiorców stacji, poszukujących odpowiedzi na żywotne kwestie wiary i praktyki życia chrześcijańskiego.
Nie ma biblijnych wersetów nakazujących, aby ubodzy oddawali dziesięcinę ze wsparcia, które otrzymują.
- Dziesięcina z darowizn otrzymanych z łaski nie znajduje poparcia biblijnego.
- Dziesięcina w Biblii jest powiązana z plonem pracy lub własności – nie z pomocą.
- Praktyka żądania dziesięciny od ubogich z otrzymanych darów przypomina faryzejską gorliwość bez miłosierdzia.
- Nowotestamentowa praktyka dawania to akt serca i wolności, nie system podatkowy.
1. Bóg daje siły do pracy – z pracy płynie dziesięcina
Powt. Prawa 8, 18 – „Ale pamiętaj o Panu, Bogu twoim, bo to On daje ci siłę do zdobycia bogactwa...”
2 Tes. 3, 10 – „Kto nie chce pracować, niech też nie je.”
Zatem Bóg daje siły do pracy, a dziesięcina jako duchowa dyscyplina wynika z wdzięczności za tę możliwość, a nie z obciążania osób, które nie mogą pracować i otrzymują pomoc.
2. Dziesięcina z darowizn – praktyka faryzejska?
Mateusz 23, 23 – „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Dajecie dziesięcinę z mięty, kopru i kminku, a zaniedbaliście to, co ważniejsze w Prawie: sprawiedliwość, miłosierdzie i wiarę.”
Jezus nie potępia samej dziesięciny, ale wyolbrzymienie formy kosztem treści – duchowości, miłosierdzia, sprawiedliwości.
3. Nowotestamentowa wolność dawania – z radości, nie z przymusu
2 Kor. 9, 7 – „Każdy niech przeto postąpi tak, jak mu nakazuje jego serce, nie z żalem ani z przymusu, albowiem radosnego dawcę miłuje Bóg.”
To wskazuje na zasadę dobrowolności i radości dawania, a nie obowiązek formalistyczny narzucany wszystkim niezależnie od sytuacji materialnej.
4. Czy Bóg potrzebuje dziesięciny od ubogich?
Psalm 50, 10-12 – „Bo do mnie należy wszystko zwierzę leśne, bydło na górach w tysiącach. (...) Jeśli zgłodnieję, nie powiem ci o tym, bo mój jest świat i wszystko, co go napełnia.”
Bóg nie jest finansowo zależny od ludzi, a tym bardziej od potrzebujących. Jego pragnieniem jest sprawiedliwość, a nie dochód świątyni za wszelką cenę.
| #Biblia | #Teologia | #Chrześcijaństwo | #3ABN | #Yeshua | #Jezus | #Szabat | #Demony | #Zbawienie | #Łaska | #Wiara | #PrawoBoże | #Przymierze | #Pytaniabiblijne | #Interpretacjabiblijna | #Q&A |
Oprac. redaktor Gniadek
Łączę lokalne zakorzenienie w Górowie Iławeckim (12 km na północ od Warmii) z uniwersalnym przesłaniem związanym z ikoniczną postacią Gandalfa, ma to podkreślać zarówno symboliczny jak etyczny charakter działalności. To forma budowania mojej tożsamości, która działa aktywnie na rzecz swojej małej ojczyzny, a jednocześnie aspiruję do roli moralnego świadka obserwowanej rzeczywistości...
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura