Gandalf Iławecki Gandalf Iławecki
18
BLOG

Tajemnica „wody żywej”: Jak uciec od samotności i znaleźć cel

Gandalf Iławecki Gandalf Iławecki Społeczeństwo Obserwuj notkę 1
W dobie nadmiaru i ciągłego pośpiechu, wielu z nas czuje dojmującą pustkę. Czy biblijna opowieść o spotkaniu Jezusa z Samarytanką sprzed dwóch tysięcy lat może być kluczem do odnalezienia prawdziwego sensu w XXI wieku? Pastor Tomasz Żelazko wskazuje, dlaczego najważniejszy ratunek czeka tam, gdzie kończą się społeczne granice i zaczyna się Boża wszechwiedza.

Pustka, którą nosimy w sobie, ma kształt Boga. Żadne doczesne naczynie jej nie pomieści.


W poszukiwaniu Żywej Wody w Erze Cyfrowej Samotności

 Wydaje się, że im więcej mamy, tym bardziej jesteśmy samotni. W świecie nieustannego połączenia, globalnych sieci i e-commerce, pustka życia staje się jedną z najpoważniejszych epidemii psychologii społecznej XXI wieku. To właśnie do tego uniwersalnego ludzkiego doświadczenia odwołał się pastor Tomasz Żelazko w swoim kazaniu pt. Jezus wypełniający pustkę życia, wygłoszonym w Lidzbarku Warmińskim 13 grudnia 2025 roku. Analizując biblijną historię Samarytanki przy studni, pastor nie tylko przybliżył naukę Pisma, ale dostarczył socjologicznego klucza do zrozumienia naszego własnego zagubienia.

Kobieta, Studnia i Pustka: Dlaczego szukamy „wody” tam, gdzie czekają tylko oceny?


Samotność o szóstej i społeczne wykluczenie

 Dla reportera ważne jest, aby patrzeć na wydarzenia przez pryzmat kontekstu. Samarytanka z Ewangelii Jana, przychodząca po wodę w samo południe (około 6. godziny,), kiedy upał jest największy, nie robiła tego bez powodu. Unikała porannego i wieczornego gwaru, aby uniknąć społecznego napiętnowania – jej historia życia osobistego uczyniła z niej osobę wykluczoną (kobieta miała pięciu mężów, a ten, z którym żyła, nie był jej mężem).

 Współczesna socjologia odnajduje w tej postaci głęboki rezonans: to symbol kogoś, kto ucieka od publicznego osądu, od „społecznego oka” – dziś moglibyśmy nazwać to lękiem społecznym potęgowanym przez kulturę online shame. Jej samotność jest wymuszona. Jezus, celowo przechodzący przez Samarię (drogę, którą Żydzi na ogół omijali), celowo łamie trzy fundamentalne bariery: religijną (Samarytanie vs. Żydzi), płciową (rozmowa z obcą kobietą w miejscu publicznym) i społeczną (rozmowa z grzesznicą).

Wszechwiedza Boga a Odpowiedzialność Decyzji

 Pastor Żelazko, wprowadzając słuchaczy w temat Bożej wszechwiedzy, posłużył się wzruszającym przykładem osobistym – modlitwą o zaginionego kota. Ta anegdota, z pozoru błaha, ma za zadanie uświadomić kluczowy aksjomat: Bóg zna liczbę włosów na głowie każdego człowieka, czyli interesuje się tym, co dla nas jest ważne, nawet jeśli wydaje się to nieistotne.

 W tym kontekście pojawia się kwestia odpowiedzialności potencjalnych decyzji. Kiedy uświadamiamy sobie, że jesteśmy widziani i kochani przez istotę, która zna nas lepiej, niż my samych siebie, rodzi się dylemat:

  1. Odpowiedzialność za ukrywanie: Dalej żyć w cieniu, unikając prawdy o sobie i karmiąc pustkę doczesnymi ucieczkami (jak pięciu mężów Samarytanki).
  2. Odpowiedzialność za prawdę: Przyjąć, że Boże rozeznanie jest doskonalsze, a woda żywa (Duch Święty) jest propozycją autentycznej przemiany, prowadzącej do życia wiecznego.

 Ta druga droga wymaga podjęcia świadomej, moralnej decyzji o wyjściu z cienia.

Perspektywa Socjaldemokratyczna: Wartość Odrzuconego

 Kazanie pastora mocno akcentuje socjal-demokratyczny (w szerszym, biblijnym znaczeniu) wymiar misji Jezusa: poszukiwanie zgubionych i dowartościowanie odrzuconych. Jezus nie czekał na Samarytankę w świątyni w Jerozolimie (miejscu uznawanym za jedyne słuszne), ale spotkał ją w jej codzienności, w miejscu jej wykluczenia (przy studni Jakuba, w Sychar).

 Jego przekaz o wodzie żywej de facto zmienia temat z miejsca kultu na naturę kultu – to duch, a nie góra czy miasto, jest miejscem oddawania czci. Ten egalitarny, inkluzywny model miłości i zbawienia, otwarty dla wszystkich niezależnie od statusu społecznego, rasy czy historii życia, jest sednem chrześcijańskiej nadziei.

Źródło: pastor Tomasz Żelazko - Jezus wypełniający pustkę życia | Adwentyści Lidzbark Warmiński



W dobie, gdy algorytmy obiecują nam dopasowanie produktu idealnego, ale nie potrafią wypełnić wewnętrznej dziury, przesłanie pastora Żelazko zyskuje na aktualności. Pustka życia, tak często zagłuszana konsumpcją lub wirtualnym szumem, według tej narracji, nie jest defektem, lecz zaproszeniem. Decyzja Samarytanki, która po spotkaniu z Jezusem, zamiast dalej się ukrywać, biegnie do miasta, aby opowiedzieć o nowej nadziei, jest wzorem odpowiedzialnego działania: odnaleziona prawda domaga się dzielenia. To przypomnienie, że prawdziwa odnowa duchowa, dostępna dla każdego – niezależnie od tego, ilu „mężów” w naszym życiu symbolizuje niespełnione oczekiwania – zaczyna się od prostego dialogu.


| Wiara | Pustka Życia | Samarytanka | Psychologia Społeczna | Duchowość | Jezus |

Oprac. 15/12/2025,
redaktor Gniadek

Co zyskuje czytelnik:

 Zrozumienie, jak biblijna narracja tłumaczy współczesne problemy społeczne i psychologiczne oraz wszechstronne rozeznanie potencjalnych decyzji związanych z poszukiwaniem sensu życia.

Przeczytaj również:


[ Nota: Materiał opracowano ze starannością przy użyciu językowego narzędzia generatywnego modelu w celach rozrywkowych w oparciu o dostarczone dane, choć może zawierać niezamierzone błędy np. językowe, graficzne. ]

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj1 Obserwuj notkę

Łączę lokalne zakorzenienie w Górowie Iławeckim (pruskie pogranicze, 12 km na północ od Warmii) z uniwersalnym przesłaniem związanym z ikoniczną postacią Gandalfa, ma to podkreślać zarówno symboliczny jak etyczny charakter działalności. To forma budowania mojej tożsamości, która działa aktywnie na rzecz swojej małej ojczyzny, a jednocześnie aspiruję do roli moralnego świadka obserwowanej rzeczywistości...

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo