Jan Bodakowski Jan Bodakowski
66
BLOG

Piękny album — Malarstwo w Muzeach Watykańskich

Jan Bodakowski Jan Bodakowski Kultura Obserwuj notkę 1

Jan Bodakowski
Piękny album — Malarstwo w Muzeach Watykańskich

Przeszkodą dla lewicy w jej dążeniu do despotycznej władzy są naturalne więzi społeczne – ludzie zorganizowani wspólnymi wartościami opierają się lewicowemu zniewalaniu. By osiągnąć swój odrażający cel, lewica niszczy wszelkie więzi społeczne i instytucje więzi społeczne kreujące – wiarę, rodzinę, naród, kulturę. Systematycznie jesteśmy więc przez lewice wykorzeniani z naszej tożsamości kulturowej, demoralizowani i kulturowo okaleczani.

By przetrwać, należy z tą lewicową agresją walczyć. Jednym z pól takiej walki jest kultura. Dziś władze marnują pieniądze podatników na sztukę nowoczesną będącą instrumentem lewicowej propagandy i demoralizacji – szerzenia brzydoty, patologii, demagogii i kłamstw.

By uświadomić sobie, jak bardzo zbrodnicze są działania lewicy na niwie kultury, należy nie tylko wiedzieć o patologiach, jakie lewica promuje w sztuce nowoczesnej, ale też być świadomym dziedzictwo kulturowego zachodu, jakie jest przez lewice systematycznie odrzucane i ukrywane.

W poznaniu dziedzictwa kultury zachodniej pomóc może wydany przez wydawnictwo Jedność (w polskiej i angielskiej wersji językowej) album „Malarstwo w Muzeach Watykańskich / The paintings of the Vatican Museums”.

Jak informuje wydawca, albumu prezentuje on „wybrane arcydzieła malarskie ze skarbów zgromadzonych w Muzeach Watykańskich. Jego autor, wybitny historyk sztuki i wieloletni dyrektor Muzeów, jak nikt potrafił dokonać atrakcyjnego wyboru dzieł do prezentacji i zadbać o bogaty komentarz rzeczowy. Proponuje spojrzenie na włoską sztukę przez pryzmat wielkich malarzy, którzy tworzyli jej historię – od Giotta po Francesca Podestiego. Zapoznaje nas z malowidłami na desce i płótnie oraz freskami z Muzeów Watykańskich, dziełami o różnym pochodzeniu i zamówionymi przez różnych zleceniodawców, ale połączonymi kolekcjonerską pasją kolejnych papieży”.

Autor albumu prezentacje dzieł z Muzeów Watykańskich zaczyna „od Pinakoteki i przechowywanych w niej skarbów, czyli dzieł Giotta, Fra Angelica, Benozza Gozzolego, Melozza da Forlì, Carla Crivellego, Pietra Pierugina, Rafaela, Leonarda, Tycjana, Belliniego, Veronese, Barocciego, Guercina, Reniego, Domenichina i Caravaggia. Następnie odwiedzamy kaplicę Mikołaja V z arcydziełem Fra Angelico, w Apartamencie Borgia oglądamy efekt pracy Pinturicchia, zatrzymujemy się w słynnych Stanzach Rafaela. Na kolejnych stronach trafiamy do Galerii Map Geograficznych, przechodzimy przez Salę Sobieskiego, w której możemy podziwiać ofiarowane papieżowi przez Polaków w 1883 roku dzieło Jana Matejki, by skończyć zwiedzanie w Sali Niepokalanego Poczęcia przed dziełem wielkiego portrecisty Francesca Podestiego”.

Zdaniem wydawnictwa Jedność „oprócz ogromnego waloru estetycznego i edukacyjnego album ma także wartość praktyczną i może służyć jako fachowy przewodnik po malarstwie zebranym w Muzeach Watykańskich. Po jego lekturze czytelnik będzie wiedział, przed którymi dziełami warto się na dłużej zatrzymać w czasie zwiedzania, pozna historię powstania poszczególnych malowideł i powody, dla których kolejni papieże chcieli je posiadać w zbiorach”

Autor albumu Anatonio Paolucci „to włoski historyk sztuki, specjalista w zakresie historii renesansu, minister kultury w latach 1995–1996, dyrektor Muzeów Watykańskich w latach 2007–2017, autor kilkuset artykułów naukowych, a także monografii poświęconych takim twórcom, jak Luca Signorelli czy Marco Palmezzano”.

Danuta Szelejewska w swojej recenzji albumu na łamach portalu Granice.pl stwierdziła, że autor albumu „prezentację malowideł przechowywanych w poszczególnych kompleksach muzealnych poprzedza obszerny wgląd w historię owych obiektów i dzieł (wyjaśnienie nazwy, geneza powstania, etapy budowy, układ muzeograficzny, architektura wnętrz, koleje losu poszczególnych malowideł, okoliczności ich powstania, zróżnicowane pochodzenie, sekrety arcydzieł oraz ich teologiczne przesłanie, symbolika, interpretacje, koncepcje, zastosowane techniki, a także kierunki w sztuce i najważniejsze punkty zwiedzania wraz ze szczegółowym opisem dzieł). Powyższy rys historyczny uzupełniają dokładnie opisane zdjęcia (wszystkie zostały wykonane z troską o szczegóły) wybranych przez Paolucciego malowideł (całości i detali)”.

Recenzent strony internetowej Sztukater.pl stwierdził, że „publikacje albumowe Wydawnictwa Jedność to pozycje, które zadziwiają swoją formą i kunsztem. Są „robione” i składane w sposób precyzyjny, bardzo dokładny i w ramach najlepszych materiałów – oprawa i zawartość jest niezwykle solidna, papier najwyższej jakości. Widać wyraźnie, że wydawcy stawiają na to, aby ich albumy były po prostu piękne i kunsztowne. Nie ma tutaj rozwiązań na skróty – każdy detal opracowany jest do perfekcji. W kontekście wydań albumowych ich wygląd i oprawa graficzna to w sumie nadrzędne kwestie – oczywiście liczy się również zawartość tekstowa i merytoryczna, jednak fotografie dzieł malarskich, czy też innych dziedzin sztuki wydają się być zdecydowanie najważniejsze. Czytelnik decydując się na kupno tego typu publikacji zawsze zwraca uwagę na jakość – zdjęć, replik, papieru drukarskiego, odwzorowania. W przypadku pozycji wydawanych przez wspomniane wydawnictwo odbiorca z pewnością będzie pod tym względem usatysfakcjonowany i ukontentowany”.

Jan Bodakowski
image

Brzydki. Biedny. Niedoceniony. Nielubiany.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura