kameleon kameleon
564
BLOG

"BANK ANGLE "- alarm TAWSA - 8:40:18,4 - CVR - TU154m101

kameleon kameleon Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

W czasie  8:40:18,4 ( najnowszy stenogram biegłych PW,str.105) mamy taką wypowiedż przypisaną do drugiego pilota:

 - "2-8-0 "  -   ( dwa-osiem- zero)

IES ten sam fragment również oznaczył jako wypowiedż drugiego pilota, tyle że odczyt  troszkę się różni:

-"2-8 ,(dobra(?))"  -   (dwa-osiem,( dobra(?))

Ze względu na różnicę w czasie, około 3 sekundy( osadzenie poszczególnych fraz i zdarzeń dżwiękowych na osi czasu) pomiędzy  tymi dwoma stenogramami, ta wypowiedż według IES ma miejsce o godz.8:40:21,8 (str.150)

Czy oprócz tej odczytanej frazy w tym miejscu znajduje się jeszcze jakaś wypowiedż?

Okazuje się że tak. Po odszumieniu, wyciągnięciu dżwieku i jego stabilizacji słyszalna jest dość wyrażnie w tle wypowiedż wygenerowana sztucznie - BANK ANGLE.

Co oznacza taki alarm głosowy i jakie urządzenie mogło go wygenerować?

"BANK ANGLE" - to jeden z alarmów urządzenia TAWS- alarm głosowy,ostrzeżenie -  informuje o nadmiernym, niebezpiecznym przechyleniu samolotu na jedno ze skrzydeł.

Zresztą posłuchajcie. Pod fragmentem odczytanym przez biegłych jako wypowiedż 2 Pilota jest słyszalny ten alarm - "BANK ANGLE".

http://uploadfile.pl/pokaz/1591924---qt3u.html

Jeśli nadmierne przechylenie  samolotu utrzymuje się, alarm głosowy "BANK ANGLE" jest generowany do momentu powrotu samolotu do pozycji bezpiecznej. Pojedynczy taki alarm może zaś świadczyć o krótkotrwałym przechyleniu, po którym samolot wraca do pozycji bezpiecznej.

Zerknijmy, w jakiej sytuacji taki alarm występuje i jak zachowuje się samolot, kiedy taki alarm zostaje wygenerowany:

Filmik nr 1 (GPWS) od czasu 1:02:

https://www.youtube.com/watch?v=-GvTlFzSOqk

Filmik nr 2 (mały samolot):

https://www.youtube.com/watch?v=6_hkmHyhk7c


Hmm...? Jeśli alarm "BANK ANGLE" został wygenerowany, to powinien się zapisać w danych odczytanych przez UASC.

Czy się zapisał?Może odpowiedż znajdziemy w Załączniku 4 do Raportu Końcowego, gdzie dołączono informacje odzyskane z amerykańskiego urządzenia TAWS?

W tabeli, zestawienie wszystkich alarmów TAWSA odnotowano, że system TAWS zamontowany na Tu154m101 zapisywał  taki alarm jak "BANK ANGLE". A  w dniu 10.04.2010 zapisał?

Ciekawi mnie również moment, w którym samolot przechylił się niebezpiecznie na jedno ze skrzydeł, podczas zderzania się z botaniką smoleńską, po czym miał wykonać obrót "na plecy" i zderzyć z ziemią.  W tamtym momencie (końcówka lotu) powinien się wygenerować taki alarm.Czy informacje o niebezpiecznym przechyleniu, w tym alarm "BANK ANGLE" zostały zapisane w pamięci urządzenia TAWS i ujęte w raporcie firmy UASC z odczytu TAWS polskiego Tupolewa 101?

A co "gada"Wiki" o GPWS?

Spójrzmy:

https://pl.wikipedia.org/wiki/GPWS

cyt." 6. Ostrzeżenie o nadmiernym  przechyleniu włącza się przy przekroczeniu kąta przechylenia w zależności od wysokości:

40 stopni przy 46m nad ziemią do 10 stopni na wysokości 9m."

W czasie pomiędzy 8:40:18,4 a 8:40:21,8 w takim razie na jakiej wysokości był Tupolew?;)

Czy urządzenie TAWS działało prawidłowo?

Pytam, ponieważ system TAWS "zapomniał"wygenerować ostrzeżenie "TERRAIN, TERRAIN", jest tylko "TERRAIN AHEAD".

A.. i "PULL UP" w którymś momencie się urywa, na co uwagę zwrócono odczytując zapisy z CVR, tzw. niedokończony komunikat głosowy"PULL..(??)".


https://www.youtube.com/watch?v=LmybriG8C6I



kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka