Szwedzki startup zajmujący się ogniwami litowo-jonowymi Northvolt uzbierał 1,6 miliarda dolarów (1,36 miliarda euro) na budowę fabryk produkujących baterie. Kasę sypnął Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), który przekazuje 350 mln dolarów, a także inne banki, fundusze emerytalne i instytucje finansowe.
Baillie Gifford, Baron Capital Group, Bridford Investments Limited, Norrsken VC i PCS Holding są już na pokładzie jako nowi inwestorzy (513 milionów euro), podaje Northvolt. Ponadto w podwyższeniu kapitału uczestniczyli dotychczasowi inwestorzy.
Są to prywatni inwestorzy Cristina Steinbeck i Daniel Ek, jak również dotychczasowi udziałowcy Northvolt: Goldman Sachs Merchant Banking Division, IMAS Foundation, Scania i Volkswagen AG.
Już Northvolt i Volkswagen budują w Salzgitter w Niedersachsen (RFN) największą w Europie fabrykę ogniw akumulatorowych a produkcja ma się rozpocząć w 2024 roku. Peter Carlsson, założyciel i szef firmy Northvolt, podał cenę za baterie litowo-jonowe z zakładu, które powinny kosztować mniej niż 100 dolarów za kilowatogodzinę. Dla porównania bateria Tesla 120 dolarów za kilowatogodzinę.
Mamy więc doborowy zespół aktorów bateryjnej sceny i teraz czas przylazł na nas.
Kilkaset osób, a może nawet ponad tysiąc, znajdzie pracę w fabryce produkującej baterie litowo-jonowe na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. O tym, że to nie jest zwykła inwestycja w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, świadczyć może fakt, że o jej starcie mają w uroczysty sposób poinformować premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Jarosław Gowin, Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, Grzegorz Słomkowski, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, oraz Przemysław Sztandera, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.https://www.money.pl/gospodarka/szwedzi-inwestuja-w-polsce-fabryka-za-miliard-zlotych-powstanie-w-gdansku-6609797956209504a.html
Nie powiem czy fabryka baterii w Skellefteå coś produkuje i czy giga fabryki baterii w RFN zalewają rynki światowe swoimi wyrobami, ale ktoś dał się wciągnąć w szwedzki startup i chyba przyjdzie nam być koziołkiem ofiarnym. Ile na tym startupie udupimy kasy, specjaliści od baterii jeszcze nie poinformowali.
Nie poinformowali, bo na prawdziwy biznes trzeba trochę poczekać. Nie wiem, czy już a może jeszcze nie Europa przygotowuje się na wprowadzeniu najnowszego projektu wspólnego wymysłu. Zwrot zużytych baterii do producenta. Jeśli dodam, że za obowiązek przyjęcia śmiecia bateryjnego nikt nie płaci, a jesteśmy mocarstwem produkującym baterie, to dodać też muszę, że drogo nas to będzie kosztowało.
Jaką wartość ma człowiek, który nauczył się czytać i pisać, myślenie pozostawiając innym? (Ernst Hauschka)
Uwaga! Wszystkie ilustracje na blogu – niezależnie od sposobu ich powstania (fotografie, grafiki komputerowe, obrazy generowane sztucznie) – mają charakter wyłącznie ilustracyjny i nie przedstawiają rzeczywistych osób. Wszelkie podobieństwa do osób istniejących są przypadkowe. Autor nie przetwarza danych osobowych i nie wykorzystuje wizerunku żadnej osoby bez jej zgody. W razie wątpliwości proszę o kontakt – sporne materiały zostaną usunięte.
Osoby urażone treścią moich notek lub komentarzy proszę o kontakt karzo@mail.de Prawnicy osób urażonych po przedłożeniu pełnomocnictwa (Polska) lub Vollmacht (BRD) otrzymają wszystkie moje dane potrzebne do prowadzenia sprawy.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka