iStock
iStock
Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl
60
BLOG

Marzenie takie – pod choinkę

Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl Gospodarka Obserwuj notkę 5
Nawet najgrzeczniejsze dzieci nie mogą sobie życzyć zbyt wielu prezentów od Świętego Mikołaja. A polscy przedsiębiorcy, choć mają bardzo długą listę oczekiwań, powinni życzyć sobie przede wszystkim jednego: woli dialogu ze strony rządzących. Prawdziwy dialog byłby kluczem do rozwiązania wielu pilnych problemów.

Stworzyć warunki do konkurencji

Polskiemu biznesowi to żadna władza nie pasuje – zdarzyło mi się usłyszeć. I słusznie. Bo to nie ta czy inna władza, ta czy inna partia ma „pasować”, ale konkretne rozwiązania. Najlepiej takie, które pozwolą na wzmacnianie polskiej gospodarki i zachowanie jej konkurencyjności. To drugie jest coraz trudniejsze, a w kolejnych latach będzie wymagało jeszcze więcej zachodu. Z kilku powodów, począwszy od coraz groźniej rysującej się sytuacji geopolitycznej w naszym regionie Europy, a na międzynarodowych porozumieniach, zawieranych przez Unię Europejską skończywszy (np. Mercosur). Potencjalne wejście Ukrainy do Unii Europejskiej lub co najmniej trwałe otwarcie dla niej wspólnotowego rynku to też dla naszej gospodarki spore wyzwanie.

Polskim przedsiębiorcom, szczególnie z branży rolnej, zarzuca się niekiedy nadmierną roszczeniowość. Czy polski rząd ma wetować (jakże ostatnio modne słowo) każdą inicjatywę, która niesie ze sobą ryzyka dla naszego rynku? Oczywiście, że nie, bo gdyby nie trudne kompromisy, to byśmy nie znaleźli się nigdy w Unii Europejskiej. Przypomnę, że perspektywa wejścia do UE Polski i innych państw z Europy Środkowo-Wschodniej budziła emocje i protesty wśród rolników z Hiszpanii i Portugalii. A jednak i my zyskaliśmy, i oni nie stracili. Owa roszczeniowość nie jest niczym złym, jeśli jest skierowana pod właściwym adresem i obejmuje właściwe postulaty. Adresatami muszą być zawsze aktualnie rządzący a treścią postulatów – stworzenie warunków, które umożliwią konkurowanie na wspólnotowym rynku. Tylko tyle – i aż tyle.

Nie może być projektów wykluczonych z dyskusji

O to, wbrew pozorom, najtrudniej. Polski system prawny przypomina baśniowego smoka: jeśli uda się uciąć jedną głowę, to na jej miejsce wyrastają niebawem trzy. Jednej dobrej zmianie w prawie towarzyszy kilka, mówiąc oględnie, kontrowersyjnych przepisów. Co niepokoi, to fakt, że w debacie publicznej pojawiają się ostatnio argumenty, że dane propozycje nie podlegają dyskusji. Ot, na przykład w dyskusji o projekcie nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Biznes wskazuje, że niektóre zapisy mogą osłabić konkurencyjność naszych firm, a sam projekt daje urzędnikom możliwość paraliżu działalności przedsiębiorstw jednym podpisem. Słuszne to zarzuty czy nie – powinna rozstrzygnąć merytoryczna dyskusja. Natomiast argument, że projekt powinien być uchwalony w ekspresowym tempie, a rozmawiać można o nim tylko w zakresie, na jaki zgadza się rząd, nie wytrzymuje krytyki.

Moc życzeń – na co dzień i od święta

Dlaczego zawsze z naszych spotkań – spotkań Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego – wracam naładowany mnóstwem pozytywnej energii? Bo pokazują one, że nadal w Polsce funkcjonuje (choć nie wszędzie, a na pewno nie w polskim parlamencie) trudna sztuka rozmowy ponad podziałami. Pod biało-czerwonym logiem „Teraz Polska” umiemy merytorycznie i spokojnie dyskutować o dobrych rozwiązaniach, budować dobre projekty. I jedyne, czego polscy przedsiębiorcy powinni sobie życzyć, od święta i na co dzień, to tego, by taka praktyka była codziennością w relacjach z decydentami na różnych szczeblach. Zdejmie to wiele ciężarów z barków i biznesu, i administracji.

Nam wszystkim, przedsiębiorcom i nie-przedsiębiorcom, życzę z okazji Świąt Bożego Narodzenia dobrych, serdecznych rozmów, optymizmu, wytrwałości i odporności. Życzę hartu ducha i spełnienia marzeń. Także tych najśmielszych. Życzę, by wzajemna życzliwość towarzyszyła nam każdego dnia w międzyludzkich kontaktach. Wszystkiego dobrego!

Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (5)

Inne tematy w dziale Gospodarka