W 2007 roku w Pyrzowicach doszło do incydentu lotniczego przy lądowaniu Boeinga 707 , w wyniku którego samolot zderzył się z masztami oświetlenia , lądował przed pasem i doznał licznych uszkodzeń.
Okoliczności zdarzenia- i powody jego zaistnienia były bardzo podobne do tych opisanych w raporcie Laska:
- .Lądowanie z włączonym autopilotem na lotnisku wyposażonym w ILS CAT I :w odpowiedzi - faktem jest, że autopilot był włączony w momencie zdarzenia, jednak efekt zaskoczenia, brak świadomości wysokości i pośpiech, aby przechwycić ścieżkę spowodowały, że załoga reagowała instynktownie próbując przesilić autopilota zamiast użyć przycisku w celu jego szybkiego wyłączenia. Dlatego też, z powodu zastosowania niewystarczającej siły, załodze nie udało się odłączyć autopilota.
- zbyt dużą prędkość zniżania na ścieżce - ok .9 m/sek
- doganianie ścieżki od góry
-kontynuowanie podejścia przy nie zachowaniu wymaganych parametrów lotu w warunkach złej widocznosci ( mgła, niska podstawa chmur)...
Zaniedbania Laska:
1. Sporządzenie Raportu 10 lat !!! ( rekord świata)
2. Nie wydanie zaleceń powypadkowych !!!
Gdyby Lasek wydał takowe np, w 2009 roku , załoga Tu-154 też byłaby przeszkolona w tym zakresie, gdyż same uwagi w Raporcie są prawidłowe i zastosowanie się do nich przez Załogę Tu-154 zapobiegło by zejściu samolotu poniżej wysokości decyzji.
PKBWL winna był niezwłocznie wydać jako Zalecenie
to co skonstatowała w Raporcie:
2.2.3. Podejście
Zalecenia dotyczące ustabilizowanego podejścia
Uwaga: Nie należy próbować lądować z nieustabilizowanego podejścia.
i dalej, bardziej szczegółowo:
Zalecane elementy ustabilizowanego podejścia
Podejście uważa się za ustabilizowane gdy spełnione są wszystkie poniższe kryteria:
samolot znajduje się na właściwym torze lotu;
do utrzymania właściwego toru lotu potrzebne są tylko niewielkie zmiany pochylenia i
kursu;
prędkość samolotu jest nie większa niż Vref+20 kt i nie mniejsza niż Vref;
samolot jest w poprawnej konfiguracji do lądowania;
prędkość zniżania jest nie większa niż 1000 ft/min, jeżeli podejście wymaga prędkości
zniżania większej niż 1000 ft/min powinien być przeprowadzony specjalny briefing;
ustawienie ciągu silników jest adekwatne do konfiguracji samolotu;
Takie Zalecenie winno być wydane niezwłocznie a wszyscy piloci w tym obsługujący loty rządowe- przeszkoleni i zobowiązani do bezwglednego przestrzegania.
https://www.salon24.pl/u/niegracz/961897,razace-zaniedbania-pkbwl-przyczynily-sie-do-katastrofy-tu-154-w-smolensku
Za co Lasek brał kasę ?
Taki Raport i wnioski są do napisania w kilka miesięcy a nie 10 lat !!!
Jeśli ma sumienie to powinno go dręczyć
gdyż skopiował narrację MAK wg której przyczyny tragedii
są bardzo , bardzo podobne do tych opisanych przez niego w Raporcie ze zdarzenia w Pyrzowicach.
Déjà vu