quwerty quwerty
150
BLOG

Piękno Nauki i Wiedzy Technicznej w pokazaniu mistyfikacji MAK rurką smoleńską.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

  Wiedza  nie boli.



 W XXI  wieku  wiedza  techniczna, Nauka, pozwalają na  wyjaśnienie  okoliczności  najbardziej  skomplikowanych  zdarzeń w świecie  fizycznym.

  Jest dostępna wiedza,  urządzenia, techniki  badawcze, metody Forensic Analysis ; tylko  korzystać.


 Pokażę to na przykładzie  rurki smoleńskiej- tej która  tuż po  "katastrofie" tkwiła w tarczy  wirnika ; nawet na oko widać  , że nie jest  to część silnika.

https://zapodaj.net/e088b55c8ecbe.jpg.html

https://zapodaj.net/b25eeb7c3d44a.jpg.html


 Pokażę, jakie są w tej kwestii  dowody przesłanki  i jak  łatwo i jednoznacznie  zweryfikować to metodami technicznymi, wykorzystując wiedzę, naukę.


1. Jest ogromna wiedza  zwana  wytrzymałością  materiałów, także  inżynierią  materiałową, jest zgromadzona  ogromna  wiedz na temat jak  materiał  typu stal odkształca się  pod wpływem  obciążeń  i wywołanych nimi naprężeń, jak wreszcie elementy  wykonane ze stali  pękają,  jak wygląda   przełom (  kruchy, plastyczny    czy mieszany, zmęczeniowy  itd) ; wszystko w  tym zakresie  jest znane  rozpoznane sklasyfikowane.

 Na poziomie  makro w trakcie  pękania danego  elementu , części  wykonanej  ze stali  powstaje charakterystyczny  przełom a wygląd takiego  przełomu  wynika z właściwości  fizycznych  materiału jakim jest  stal , stal przerobiona  plastycznie - ten nierównomierny, mniej lub bardziej  postrzępiony  przełom wynika  przede wszystkim z dwóch  cech materiałowych:  ziarnistej budowy ( widocznej dokładnie  dopiero  pod  mikroskopem)  oraz anizotropii , niejednorodności  materiału 

typowy wygląd przełomów  dla próbki ze stali kruchej i plastycznej  pokazano  np. w pracy studentów  uczelni  technicznej pod kierunkiem prof Pablo Zavattieri

https://engineering.purdue.edu/~zavattie/Fracture/reports/Team4-report.pdf

Fracture toughness test and its simulation for brittle and ductile steel 

lub na tym zdjęciu  dokumentującym przełom powstały w wyniku pęknięcia  elementu  ze stali

https://www.materialsforengineering.co.uk/engineering-materials-news/microscopic-visualisation-examines-how-steels-fracture/73781/

A to schemat  pokazujący różnice w strukturze materiału przy powierzchni: po obróbce skrawaniem i po pęknięciu:

image

Jak  to widać na zdjęciu , koniec  owej rurki   smoleńskiej ma powierzchnię  stożkową o nachyleniu  ok. 30 stopni  do powierzchni czołowej - to nie jest przełom  wynikły z działania obciążeń; to efekt  obróbki  skrawaniem.*)

 Nigdy  przy  powstawaniu przełomu odkształcanej  rury  -przełom nie będzie  miał  kształtu  symetrycznego stożka.

*) Tu trzeba też  sięgnąć do wiedzy, praktyki warsztatowej:

- na końcu rurki  smoleńskiej , przy  średnicy  wewnętrznej  widać taki  niepełny kołnierz , fragmenty metalu wystające  poza  stożkowo obrobioną  powierzchnie;  jest to tzw.   grat - powstaje on gdy  w  warunkach warsztatowych, szczególnie  przy obróbce stępionym już nożem  rurki  ze stali  niskowęglowej nóż zbliża się do  średnicy  wewnętrznej , wtedy nacisk noża  skupiony jest na cienkiej warstwie  materiału a miękka stal odkształca  się w charakterystyczny sposób; - grat  następnie  jest usuwany - pilnikiem  lub przez szlifowanie ale  przy pracy w warunkach warsztatowych  nie zawsze jest to  fachowo  wykonywane.



1a. Failure  analysis,

ta sama  wiedza  z materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów pozwala na podstawie stanu danego elementu , który  uległ pęknięciu, przełamaniu  ustalić  z jakiego powodu  do tego doszło;  

https://www.researchgate.net/publication/242155332_Failure_analysis_of_metallic_structures_and_components_Part_I_-_Methodology_and_tools

bada się  m.in. mikrostrukturę  materiału ,  skład  chemiczny, twardość i wybrane  własności mechaniczne

stoi za tym ogromna wiedza, masa specjalistycznej  aparatury

tu opracowanie :  Practices in Failure Analysis - 335 stron

http://fdjpkc.fudan.edu.cn/_upload/article/files/1f/12/b8b8c0704926994e368a107893d4/6bd2b7ff-89c0-4500-bdc7-38c73e9ce3a2.pdf


2. Analiza  spektralna;  sprawdzenie  gatunku stali

 Analiza  spektralna  czyli   identyfikacja składników  stali  na podstawie  analizy widma  emitowanego  przez  atomy  pierwiastków 

spektrometr przenośny XRF  wykorzystuje metodę fluorescencji rentgenowskiej. 

- Jak można  wykorzystać  go do sprawdzenia   czy  owa rurka to część silnika   czy  zwykła  rurka "ze  złomu"- ze stali  węglowej ?

Oryginalna   rurka  konstrukcyjna silnika  samolotu  Tu-154 wykonana  jest ze stali:

40HN2MA (40ХН2МА)

Standard: GOST

Country: Russia

Shafts, valves, connecting rod caps and other heavy duty parts. Rolls for cold rolling.

Crankshafts, valves, connecting rods, covers of rods responsible bolts, gears, cam clutches, drives, and other heavy duty parts. Rolls for cold rolling of metals. Steel 40HN2MA-W manufactured pipes for cold-tail helicopter shafts

CHEMICAL COMPOSITION

 0.6–0.9 % Cr, 1.25–1.65 % Ni, 0.15–0.25% Mo, %

GOST 4543-71

Badanie  jest nieniszczące , wynik natychmiastowy.

3. Badanie twardości

Stal 40HN2MA ma wysokie  własności  wytrzymałościowe:

Wytrzymałość na rozciąganie min Rm 980 MPa ;Granica plastyczności Rp0,2 min 830 MPa 

i twardość:  rzędu rzędu  300HB  ( twardość  w stopniach  Brinella)

- zwykła stal  weglowa typowo  stosowana na rurki przewodowe  czy  konstrukcyjne ma   Rm  rzędy 450 MPa

a twardośc rzędu 130HB



3.  Zgorzelina  walcownicza.

Zgorzelina walcownicza ( z niemieckiego także: zendra) powstaje przy walcowaniu stali na gorąco, jest znacznie twardsza od stali ; proces  walcowania kalibrującego odbywa się w temperaturach  rzędu  900-1000  stopni Celsjusza.

zgorzelina składa się z tlenków: Fe2O3 (hematyt), Fe3O4 (magnetyt) i FeO (wustyt).

Na rurce  smoleńskiej zgorzelina  jest wyraźnie widoczna; z kolei na powierzchni obrobionej widoczna  jest rdza - wynik utleniania  powierzchni  stali w  temperaturach  znacznie, znacznie niższych

https://zapodaj.net/beb8d36fc4022.jpg.html

- Nie występuje  na częściach silnika  odrzutowego !!!

.. m.in.  dlatego że  wszystkie elementy  silnika  muszą  posiadać  metalicznie  czystą  powierzchnie ...  dla   skontrolowania  czy nie ma wad,  dla wykonania  badań  nieniszczących  np. magnetycznych , czy  ultradźwiękowych.

- części silnika  wykonuje sie  metodami precyzyjnej obróbki, czy to  przeróbki plastycznej na zimno czy obróbki skrawaniem  dla uzyskania wymaganych tolerancji wymiarowych  i gładkości  powierzchni


**

  Sprawdzić  można  wszystko -  dostępne   są techniki, urządzenia, wiedza.

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka