Z Załącznika nr 5 do raportu końcowego:
Opis rozpadu kadłubaTu-154- straszliwych i nietypowych jak dla "uderzenia o małej energii" jest zdawkowy, bezmyślny,żenująco niekompetentny.
Sprawia wrażenie propagandy pisanej na zamówienie MAK - akcentującej to co narracja MAK miała narzucić jako jedyną obowiązująca prawdę.
Ten krótki opis jest i tak wewnętrznie sprzeczny:
- najpierw pisze się uderzeniu o małej energii a nawet jego wytłumieniu przez podmokły teren i zarośla
a potem o totalnym zmiażdżeniu
co krótko "wyjaśnia się" , decydowała o tym pozycja odwrócona.
Komisja bezmyślnie pominęła fakt ,
- że końcowa część kadłuba nie mogła być miażdżona przez
ciężkie masywne elementy centropłata,gdyż znajdują się przed nią;
- że uderzenie części końcowej kadłuba - między ogonem - a centropłatem
przy upadku w pozycji odwróconej jest w sporym stopniu
amortyzowane przez statecznik pionowy.
Tymczasem na wrakowisku
nie widać różnicy w zniszczeniach części końcowej i przedniej kadłuba.
Co spowodowało tak straszliwe zniszczenia samolotu przy uderzeniu
o małej energii pozostaje do wyjaśnienia.
Część grzbietowa samolotów pasażerskich nie jest aż taka słaba....
a część kadłuba przy ogonie ulega znacznie mniejszym zniszczeniom.