Już dawno dość
pokazali ten dowód, stopniowo...
ujęcie 2-gie:
i wreszcie 3-cie..
Widać to dość wyraźnie , choć warto może jednak wskazać na ten szczegół -najlepiej widoczny na zdjęciu nr 3 :
Chodzi oczywiście o ..... silnik ;
silnik , który niby wskutek uderzenia o glebę odpadł i nie pozostawiając śladów na ziemi zatrzymał się po niewielu metrach:
ten pierwszy ślad -w lewym dolnym rogu jest niby od statecznika, ten kolejny na linii prawej , żółtej strzałki tez nie jest śladem zderzenia silnika z ziemią- wystarczy spojrzeć na szkic sytuacyjny: pozycję Tu-154 w momencie zderzenia- wg narracji MAK:
Jak widać silnik boczny Tu-154 uderzył(by) o ziemię parę dziesiątek metrów dalej niż pierwszy ślad zaczepienia statecznikiem o ziemię.
Energia kinetyczna silnika ( wynikająca z masy i prędkości) przed odpadnięciem to 7MJ - to ogromna energia ,a silnik ważący ponad 2 tony ma masę skupioną, kształt obrotowy - mógłby się jeszcze daleko ..poturlać.
Położenie silnika na wrakowisku przeczy narracji MAK/Laska:
Pole szczątków poniżej sylwetki Tu-154 pokazano proporcjonalnie do wymiarów samolotu; siatka - żółta linia przerywana- jest co 10 m; rzut miejsca spoczynku oderwanego silnika ( nr 55) przecina się z rzutowanym miejscem jego uderzenia o podłoże; z prawej strony miejsce spoczynku statecznika poziomego .
Schemat powyżej dokładnie pokazuje , że mini mini odcinek na którym musiał by wyhamować i zatrzymać się oderwany silnik po uderzeniu samolotu o podłoże jest daleko niewystarczający( jak wynika z geometrii zderzenia i położenia silnika na wrakowisku chodzi o odcinek rzędu 5 m, powiedzmy że do 10m , gdyż nie wszystkie parametry położenia samolotu w momencie zderzenia są jednoznacznie ustalone( np.kąt przechylenia,) a ma to znaczenie dla hipotetycznego miejsca zderzenia silnika z podłożem- brak wyraźnego śladu tak potężnego uderzenia; aby miejsce spoczynku silnika było w tych okolicznościach było zgodne z narracją MAK silnik musiałby wryć się w ziemie (na głębokość rzędu 1 m i więcej) wtedy mógłby wyhamować ruch na niewielu metrach,.
Następujące składowe wpływają na wyhamowanie ruchu silnika w momencie katastrofy, w kolejności ważności:
1. Zderzenie z podłożem
2. Oderwanie silnika od konstrukcji ogona.
i już mało istotne:
3.Przeszkody terenowe, np drzewo.
4.Siła tarcia o podłoże.
-_____________________________________________________________________________________________________________________--
Uzupełnienie:
Na jaką odległość suną po oderwaniu silniki w normalnych katastrofach:
np.taką, jak w tej katastrofie Boeinga 707:
Kolorem żółtym oznaczyłem miejsca pierwszych uderzeń samolotu o podłoże( tzw. impact points); samolot Boeing 707 ma silniki pod skrzydłami i gdzieś w tym rejonie do niebieskiej kropkowanej linii uderzyły o podłoże; odległość na jaką przemieściły się silniki pod oderwaniu wynosi od kilkudziesięciu do ok. 200m.
A bruzdy po pierwszym uderzeniu samolotu mają wymiary ...There were two main ground impact marks each measuring about 10 m long, 3 m wide, and 1.5 m deep czyli ok.10m długości, 3 m szerokości i 1,5 m głębokości.
Przykład 2:
animacja pokazująca przebieg zderzenia samolotu z ziemią i oderwanie się silników momencie uderzenia o podłoże
https://alchetron.com/Turkish-Airlines-Flight-1951
........................
Skorzystałem ze zdjęć autorstwa Jana Gruszyńskiego zamieszczonych w :
https://www.salon24.pl/u/mea-culpa/766271,zbliza-sie-10-ty-kilka-zdjec-wrzuce-autor-jan-gruszynski
oraz
https://marszpolonia.com/rozrzut-szczatkow-tupolewa-wysoka-rozdzielczosc/#prettyPhoto/0/
raport z katastrofy Boeinga 707
https://www.gcaa.gov.ae/en/ePublication/admin/iradmin/Lists/Incidents%20Investigation%20Reports/Attachments/12/2009-Final%20Report%20B707%20-%20ST-AKW%20%20-%20Report%2010%202009.pdf