A w zasadzie - pierwsza i najważniejsza.
W przekazie medialnym eksponuje się głównie inną czarną skrzynkę - tę znalezioną w pierwszych chwilach po"katastrofie" przez reportera Sławomira Wiśniewskiego:
..to jest skrzynka MARS-BM rejestrująca rozmowy na pokładzie samolotu.
Ciekawe , że pokazywano tę, całą w błocie a tę drugą tak wyraźnie widoczną - co pokazuję na zdjęciach niżej- akurat nie..
Przed "katastrofą" była zamontowana w ogonie:
A tak wyglądały obie skrzynki po"katastrofie" :
porównanie MARS- wrakowisko- MARS w odczycie:
(....)korekta
Ale w tej notce najbardziej interesuje nas druga- a w zasadzie pierwsza- ta najważniejsza skrzynka MŁP-14-5 z parametrami lotu, która leżała na wrakowisku w zupełnie innym miejscu niż MARS-BM , choć zamontowane były w tym samym:
I znów podobny obrazek jak w przypadku skrzynki MARS-BM:
- brak śladów dynamicznego przemieszczania - przecież ta skrzynka rzekomo wypadła w trakcie uderzenia ogona o podłoże, więc musiała by mieć jeszcze jakąś początkową , wbić się w miękkie podłoże, wyryć bruzdę przy hamowaniu, ona leży akurat pokrywą z napisem do góry , choć w dynamicznym obrocie , zderzaniu mogła być na koniec spocząć w dowolnej pozycji; no chyba że ją tu "potem" położono.
Dlaczego Wiśniewski nie potknął się o tę skrzynkę ?
- przecież była ( by) bardziej widoczna niż MARS-BM.
Tym bardziej , że leżała(by) obok jaskrawo widocznych fragmentów samolotu:
Jak daleko od MARS-BM leżała ta skrzynka ?
Skorzystam ze schematu przygotowanego kiedyś tam w notce przez Kizaka, uzupełniłem go tylko o wskazanie miejsca spoczynku (nie piszę : znalezienia, bo nie jest pewne , gdzie leżała bezpośrednio po .. zdarzeniu):
ciekawe też, o której godzinie zrobione to zdjęcie wyżej ,na którym widać w pełnym słońcu czarną skrzynkę MŁP-14-5 ???
Te skrzynki nie wypadły z z miejsca zamocowania w Tu-154 - jak sroce spod ogona.
Przeciążenia w części ogonowej,przy tych parametrach zderzenia z podłożem były (by) zbyt małe by oderwać skrzynki .
- Jak więc mogło do tego dojść ???
Na przykład tak, jak w katastrofie Tu-154 pod Donieckiem:
samolot w płaskim korkociągu ,uderzył w ziemię spadając z prędkością opadania 50m/s, nastąpił wybuch paliwa pokazany na zdjęciu z momentu katastrofy.
Jak podano w raporcie- czarna skrzynka została wyrwana z miejsca zamocowania w ogonie i znaleziono ją obok kokpitu.
.......................
http://konferencjasmolenska.pl/materialy2/23.pdf
https://aviation-is.better-than.tv/MAK18185/MAK18185%20pages%2031-45.pdf
https://www.salon24.pl/u/anatomia-wybuchu/742064,publiczne-otworzenie-skrzynki-mars-bm-czyli-jak-nie-zarchiwizowano-przy-tu-154m?fb_comment_id=1298607180202040_1312533755476049