Uzupełnienie.
Parametrów zniżania na ścieżce po 8:40:00 z kopii zapisów nie da się obronić ; próbował You-know-who ale jak zwykle sporo ściemniał, zwracał uwagę na margines i pomijał sedno:
Z kolei bardzo były fizyk Michał jaworski podważa oficjalny podręcznik dla pilotów samolotu Tu-154 i twierdzi , że Piatin sie myli.
Swe szacunki w oparciu o podręczniki Bechtira i Piatina przedstawiłem w notce:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/939092,niezgodnosci-danych-na-sciezce-w-ostatnim-locie-tupolewa-c-d
Teraz uzupełniam o konkretne dane z podręcznika Piatina, który podaje wartości rzeczywiste sił oporu powietrza dla różnych konfiguracji samolotu w tym dla zniżania się po ścieżce schodzenia w konfiguracji do lądowania.
Na podstawie tych rzeczywistych wartości i konkretnych parametrów zweryfikowałem jeszcze raz prawidłowość moich szacunków; moje szacunki są zgodne -
samolot Tu-154 przy ciągu na poziomie mały gaz, nie mógłby zniżać sie po ścieżce 5,1 stopnia ze stała prędkością; prędkość musiała by spadać.
Czy jest to wynik wadliwej pracy aparatury, błędów odczytu czy może jeszcze czegoś pozostaje do ustalenia:
Z Piatina:
Например, при m=80 т снижение по глиссаде самолета Ту-154Б происходит на Vпр = = 270 км/ч, СYa= 1,263, СXa=0,252, =6o. При резком увеличении угла атаки на данной скорости c = 6 ° до = 11,6 °, СYa= 1,75, СXa =0,315, лобовое сопротивление увеличилось с Ха = 12272 кгс до Ха= 15340 кгс
Przyrost siły oporu przy zniżaniu się po ścieżce samolotu Tu-154 z prędkością 270 km/h i zmianie kąta natarcia z 6 stopni na 11,6 stopnia : z 12,3 Tony do 15,3Ton.
Uwaga: Typowy kąt natarcia przy schodzeniu po ścieżce to 6 stopni ; dla takiej konfiguracji Piatin podaje współczynnik doskonałości aerodynamicznej równy 5.
При выпуске шасси, закрылков на 28°, предкрылков на 18,5° и скорости V = 288 км/ч лобовое сопротивление составит ~ 11400 кгс в режиме горизонтального полета, а при выпуске закрылков на 45° и V = 270 км/ч около 16000 кгс, т.е. при отклонении закрылков с 28° до 45° потребуется увеличить тягу еще на 4600 кгс. С
Przy prędkości 288 km/h wlocie poziomym i wysunięciu klap na 28 stopni opór czołowy wyniesie 11,4Ton a po wysunięciu klap na 45 stopni i prędkości 270 km/h opór czołowy wyniesie 16Ton , czyli zmiana położenia klap z 28do 45stopmni skutkuje zwiększeniem sił oporu o 4,6Ton.
I wreszcie:
При снижении в посадочной конфигурации по глиссаде с углом залегания — 2 °40' потребная тяга для массы m = 80 T составит Pп — 12272 кгс
Przy zniżaniu się pod kątem 2 °40' potrzebna siła ciągu dla masy 80ton wynosi 12,3 Ton; dodatkowo samolot napędza składowa siły ciężkości Gsinalfa, która wynosi 3,7 Ton.
Razem siła oporu = 16 Ton.
Załóżmy, że dla klap wysuniętych na 36 stopni siła oporu będzie niższa o 2,5 Ton ,czyli wyniesie 13,5 Ton.
Rozpatrzmy zniżanie się po ścieżce 5,1stopnia -jak wg raportu MAK na odcinku od 8:40_02 do 8:40:27; wtedy składowa siły ciężkości wyniesie 7,1 Ton.
Siła oporu zasadniczo nie zmieni się, ale dla przypadku smoleńskiego prędkość była wyższa niż zalecana dla tej masy więc zwiększymy siłę oporu symbolicznie o 0,5 Ton ,pokazując kierunek zmian tego parametru. Tak wiec siła oporu to 14 Ton -odejmując składową siły ciężkości otrzymujemy 6,9 Ton.
I taki powinien był być ciąg silników dla utrzymania Tu-154 na ścieżce bez utraty prędkości:
Tymczasem 10.04.2010 na tym odcinku ścieżki działała siła hamująca= 14 Ton minus F - Gsinalfa = 14 - 2,7 - 6,9 = 4,4 Ton
Stąd opóźnienie w chwili początkowej byłoby rzędu a=F/m = 43160N/76000 kg = 0,56 m/s.
Stąd w ciągu 25 sekund lotu na małym ciągu samolot Tu-154 winien był zmniejszyć prędkość z ok. 305km/h -o ok. 12,5 m/s
to jest do prędkości ok 261 km/h.
Nic takiego nie miało miejsca - co świadczy o tym, że prezentowane w raporcie parametry lotu po ścieżce nie są zgodne z prawami fizyki -
c.n.d.
jest "błąd"- co wymaga wyjaśnienia.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka