61 obserwujących
264 notki
295k odsłon
450 odsłon

Katastrofa Smoleńska - zaryglowane myśli - ryglowanie platformy żyroskopowej.

Wykop Skomentuj61

Notka jest kolejną próbą wyjaśnienia zagadnień chaotycznie wrzucanych do sieci  przez Karlusa, Manka plus innych imion wielu.

https://www.salon24.pl/u/karlus/1078893,katastrofa-smolenska-schematy-1


Niezły, prosty i zrozumiały opis platformy żyroskopowej МГВ-1 znajdziemy po rosyjsku pod

https://kk.convdocs.org/docs/index-255724.html?page=2


Nie lubię czytać po rosyjsku, bo mi to płynnie nie idzie. O dziwo z tym tekstem nawet Google-Translator radzi sobie całkiem przyzwoicie, więc konieczne repetytorium z języka Puszkina było dosyć skromne.

W gruncie rzeczy notka jest bez sensu, bo sam mechanizm został opisany w pierwszej

https://www.salon24.pl/u/nudna-teoria/1077708,katastrofa-smolenska-zamrozony-sztuczny-horyzont

jak i działanie widać na linkowanym tam filmiku


Widzimy jak po włączeniu zasilania ramki żyroskopów ustawiane są w pozycji horyzontalnej. We wspomnianym powyżej opisie ujęte jest to tak (tłumacz Google, nie chce mi się pewnych kiksów poprawiać)

System blokujący szybko przywraca platformę do pozycji poziomej w trakcie uruchamiania urządzenia na podstawie sygnałów z wahadeł mechanicznych U1 i U2. Wahadło U1 zamontowane jest na platformie żyroskopowej, wahadło U2 na ramie kardana. Osie wahadeł są ustawione pionowo, aby zwiększyć ich czułość.

Jeżeli np. Platforma żyroskopowa w momencie startu ma obniżenie względem osi Z, to jeden ze styków znajdujących się po obu stronach wahadła U1 zamyka się. Sygnał z wahadła do uzwojenia sterującego silnika odciążającego M3 jest tak dobrany, aby był przeciwny w znaku i przekraczał maksymalny sygnał, który można usunąć z potencjometru odciążającego P1. Dlatego silnik rozwija moment obrotowy, który zmusza żyroskop G1 do precesji wokół osi X, aż jego ruch zostanie ograniczony przez jeden z ograniczników.

W momencie dotknięcia ogranicznika traci się jeden stopień swobody i pod działaniem momentu obrotowego silnika M3 platforma żyroskopowa, podobnie jak zwykłe ciało nieżyroskopowe, zaczyna gwałtownie obracać się wokół osi Z do pozycji poziomej.

Jeżeli w wyniku bezwładności platforma przesunie się do pozycji poziomej, wahadło U1 zaczyna dawać sygnał przeciwnego znaku, żyroskop zostaje wyrzucony do kolejnego zatrzymania, a platforma żyroskopowa zmienia kierunek obrotu.

Po kilku drganiach platforma jest ustawiana w pozycji zbliżonej do poziomu.

Proces szybkiego powrotu wzdłuż osi X przebiega w ten sam sposób, a sygnał z wahadła U2 trafia do silnika M4, który działa na żyroskop G2.

W wyniku działania systemu blokującego wzdłuż obu osi platforma jest przywracana z wszelkich nachyleń do horyzontu, niezależnie od położenia korpusu urządzenia związanego z obiektem.

System blokujący uruchamiany jest przyciskiem zainstalowanym przez użytkownika urządzenia w miejscu dogodnym dla operatora. Przycisk zostaje naciśnięty dwie do trzech minut po podłączeniu zasilania do urządzenia, tj. pod koniec przyspieszania żyroskopów. Po naciśnięciu przycisku wyzwalany jest przekaźnik K1, który poprzez normalnie otwarty styk łączy fazę prądu przemiennego z wahadłami U1 i U2.


System sygnalizacji sprawności kontroluje stan urządzenia za pomocą ograniczników ze stykami elektrycznymi zainstalowanymi na osiach precesyjnych żyroskopów (nie pokazanych na schematach). Gdy żyroskop w trakcie uruchamiania i blokowania lub w wyniku awarii urządzenia dotknie ogranicznika, wyzwalana jest grupa dwóch przekaźników i wydaje sygnał ostrzegający o wyjściu urządzenia ze stanu pracy.

System zdalnego blokowania platformy jest niezbędny do monitorowania i debugowania w warunkach produkcyjnych i operacyjnych.

Aby uzyskać wymaganą blokadę względem osi pomiarowych, wykorzystuje się oddzielne momenty czujników DK3 i DK4 na osiach precesji żyroskopów, wykonane w taki sam sposób, jak czujniki momentu układu korekcji wahadła.

Czujniki blokady są zasilane sygnałami z urządzeń kontrolnych i testujących, które są kilkakrotnie wyższe niż maksymalny sygnał z przełącznika wahadłowego cieczy; następuje moment, w którym moment silnika korekcyjnego zostaje przekroczony i platforma żyroskopowa zaczyna precesję z pozycji poziomej w wymaganym kierunku.

Zdalne przesyłanie sygnałów z urządzenia odbywa się za pomocą transformatorów sinusoidalnych M5, M6 oraz potencjometrów ПDγ i ПDυ zespołów szczotkowych. To generuje sygnały elektryczne o odpowiedniej wielkości i biegunowości.


Jak widzimy, system ryglowania nie blokuje ramek żyroskopów przy zaniku napięcia. Na początku filmiku jego autor obraca je dowolnie palcem. Ryglowane (unieruchamiane) są w momencie poziomowania platformy żyroskopowej, co następuje przy rozruchu i kalibracji po rozpędzeniu się żyroskopów.


Wobec tego mechaniczna blokada platformy żyroskopowej w wyniku zaniku napięcia nie będzie przyczyną zatrzymanego na 65° zapisu położenia horyzontu lewego wskaźnika zintegrowanego  ПКП-1.


Problemowi zatrzymania zapisu na wartości 65° notkę poświęcił bloger Gwant, więc bez sensu byłoby wyważanie otwartych drzwi:

Katastrofa w Smoleńsku. Sztuczny horyzont w samolocie TU154M

gdzie można, w odróżnienia od różnych quwet Quwerty, czy Karlusa, rzeczowo na wspomniany temat porozmawiać, w sensie idei Salonu, a nie chlewa. 




PS Schematy które bezczelnie, nie linkując źródeł, kopiuje Karlus  znajdziemy między innymi pod:

https://studfile.net/preview/2154961/page:40/

Wykop Skomentuj61
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka